در آغوش پيامبر
هر گاه مجموع عمر امام (ع) را به پنج بخش قسمت كنيم، نخستين بخش آن را زندگي امام پيش از بعثت پيامبرتشكيل ميدهد. عمر امام در اين بخش از ده سال تجاوز نمي كند، زيرا لحظه اي كه حضرت علي (ع) ديده به جهان گشود بيش از سي سال از عمر پيامبر (ص) نگذشته بود؛ و پيامبر در سن چهل سالگي به رسالت مبعوث شد.
حساسترين حوادث زندگي امام در اين بخش همان شكل گيري شخصيت حضرت علي (ع) و تحقق ضلع دوم ازمثلث شخصيت وي به وسيله ي پيامبر است. اين بخش از عمر، براي هر انساني، از لحظه هاي حساس و ارزنده ي زندگي اوشمرده مي شود. شخصيت كودك در اين سن، همچون برگ سفيدي، آمادهي پذيرش هر شكلي است كه بر آن نقش مي شود؛ و اين فصل از عمر، براي مربيان و آموزگاران، بهترين فرصت است كه روحيات پاك و فضايل اخلاق كودك راكه دست آفرينش در نهاد او به وديعت نهاده است پرورش دهند و او را با اصول انساني و ارزشهاي اخلاقي و راه و رسم زندگي سعادتمندانه آشنا سازند.
پيامبر عاليقدر اسلام، به همين هدف عالي، تربيت حضرت علي (ع) را پس از تولد او به عهده گرفت. هنگامي كه مادر حضرت علي (ع) نوزاد را خدمت پيامبر آورد با علاقه ي شديد آن حضرت نسبت به كودك روبرو شد. پيامبر از وي خواست كه گهواره ي حضرت علي را در كنار رختخواب او قرار دهد از اين جهت، زندگاني امام از روزهاي نخست بالطف خاص پيامبر توأم شد. نه تنها پيامبر گهواره ي حضرت علي را در موقع خواب حركت مي داد، بلكه در مواقعي ازروز بدن او را ميشست و شير در كام او ميريخت، و در موقع بيداري با او با كمال ملاطفت سخن ميگفت. گاهي او رابه سينه مي فشرد و ميگفت:
اين كودك برادر من است و در آينده ولي و ياور و وصي و همسر دختر من خواهد بود.
به سبب علاقه اي كه به حضرت علي داشت هيچ گاه از او جدا نمي شد و هر موقع از مكه براي عبادت به خارج شهر مي رفت حضرت علي (ع) را همچون برادر كوچك يا فرزند دلبندي همراه خود مي برد. هدف از اين مراقبتها اين بود كه دومين ضلع مثلث شخصيت حضرت علي (ع) كه همان تربيت است، به وسيله ي اوشكل گيرد و هيچ كس جز پيامبر دراين شكل گيري مؤثر نباشد.امير مؤمنان در سخنان خود خدمات ارزنده ي پيامبر (ص) را ياد كرده، مي فرمايد:
و قد عملمتم موضعي من رسول الله (ص) بالقرابة القربية و المنزلة الخصيصة، وضعني في حجره و انا ولد يضمني الي صدره و يكنفني في فراشه و يمسني جسد و يشمني عرفه و كان يمضغ ثم يلقمنيه.
شما اي ياران پيامبر، از خويشاوندي نزديك من با رسول خدا و مقام (احترام) مخصوصي كه نزد آن حضرت داشتم كاملاً آگاه هستيد و مي دانيد كه من در آغوش پر مهر او بزرگ شده ام؛ هنگامي كه نوزاد بودم مرا به سينه ي خود ميگرفت ودر كنار بستر خود از من حمايت مي كرد و دست بر بدن من مي ماليد، و من بوي خوش او را استشمام مي كردم، و او غذادر دهان من مي گذاشت.
منبع:
كتاب فروغ ولايت.آيت الله سبحاني.ص16.17.18
حساسترين حوادث زندگي امام در اين بخش همان شكل گيري شخصيت حضرت علي (ع) و تحقق ضلع دوم ازمثلث شخصيت وي به وسيله ي پيامبر است. اين بخش از عمر، براي هر انساني، از لحظه هاي حساس و ارزنده ي زندگي اوشمرده مي شود. شخصيت كودك در اين سن، همچون برگ سفيدي، آمادهي پذيرش هر شكلي است كه بر آن نقش مي شود؛ و اين فصل از عمر، براي مربيان و آموزگاران، بهترين فرصت است كه روحيات پاك و فضايل اخلاق كودك راكه دست آفرينش در نهاد او به وديعت نهاده است پرورش دهند و او را با اصول انساني و ارزشهاي اخلاقي و راه و رسم زندگي سعادتمندانه آشنا سازند.
پيامبر عاليقدر اسلام، به همين هدف عالي، تربيت حضرت علي (ع) را پس از تولد او به عهده گرفت. هنگامي كه مادر حضرت علي (ع) نوزاد را خدمت پيامبر آورد با علاقه ي شديد آن حضرت نسبت به كودك روبرو شد. پيامبر از وي خواست كه گهواره ي حضرت علي را در كنار رختخواب او قرار دهد از اين جهت، زندگاني امام از روزهاي نخست بالطف خاص پيامبر توأم شد. نه تنها پيامبر گهواره ي حضرت علي را در موقع خواب حركت مي داد، بلكه در مواقعي ازروز بدن او را ميشست و شير در كام او ميريخت، و در موقع بيداري با او با كمال ملاطفت سخن ميگفت. گاهي او رابه سينه مي فشرد و ميگفت:
اين كودك برادر من است و در آينده ولي و ياور و وصي و همسر دختر من خواهد بود.
به سبب علاقه اي كه به حضرت علي داشت هيچ گاه از او جدا نمي شد و هر موقع از مكه براي عبادت به خارج شهر مي رفت حضرت علي (ع) را همچون برادر كوچك يا فرزند دلبندي همراه خود مي برد. هدف از اين مراقبتها اين بود كه دومين ضلع مثلث شخصيت حضرت علي (ع) كه همان تربيت است، به وسيله ي اوشكل گيرد و هيچ كس جز پيامبر دراين شكل گيري مؤثر نباشد.امير مؤمنان در سخنان خود خدمات ارزنده ي پيامبر (ص) را ياد كرده، مي فرمايد:
و قد عملمتم موضعي من رسول الله (ص) بالقرابة القربية و المنزلة الخصيصة، وضعني في حجره و انا ولد يضمني الي صدره و يكنفني في فراشه و يمسني جسد و يشمني عرفه و كان يمضغ ثم يلقمنيه.
شما اي ياران پيامبر، از خويشاوندي نزديك من با رسول خدا و مقام (احترام) مخصوصي كه نزد آن حضرت داشتم كاملاً آگاه هستيد و مي دانيد كه من در آغوش پر مهر او بزرگ شده ام؛ هنگامي كه نوزاد بودم مرا به سينه ي خود ميگرفت ودر كنار بستر خود از من حمايت مي كرد و دست بر بدن من مي ماليد، و من بوي خوش او را استشمام مي كردم، و او غذادر دهان من مي گذاشت.
منبع:
كتاب فروغ ولايت.آيت الله سبحاني.ص16.17.18