نوع دستورهايي كه اسلام به زن ومرد مي دهد، در عين حال كه يك راه مشتركي براي هر دو قائل است ولي راه مخصوص را هم از نظر دور نمي دارد، وقتي احترام به پدر ومادر را بازگو مي كند، براي گرامي داشت مقام زن، نام مادر را جداگانه و بالاستقلال طرح مي كند.
قرآن كريم مي فرمايد: «اما يبلغن عندك الكبر احدهما او كلاهما فلا تقل لهما اف ولاتنهرهما وقل لهما قولا كريما» [1]؛ (اگر يكي از آن دو يا هر دو، در كنار تو به سالخوردگي رسيدند به آنها حتي «اوف» مگو وبه آنها پرخاش مكن و با آنها سخني شايسته بگوي.)
و در بخشي ديگر مي فرمايد: ما سفارش كرديم به انسان كه احسان را نسبت به پدر و مادر فراموش نكند: «و وصينا الانسان بوالديه احسانا»[2]؛ (و انسان را نسبت به پدر ومادرش به احسان سفارش كرديم.)
«وقضي ربك الا تعبدوا الا اياه و بالوالدين احسانا»[3]؛ (پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد وبه پدر ومادر خود احسان كنيد.)
و در جاي ديگر احسان به پدر ومادر را در كنار عبادت حق ياد مي كند: «ان اشكر لي و لوالديك» [4]؛ (شكرگزار من و پدر ومادرت باش.)
اما با همه اين تجليل هاي مشترك، وقتي مي خواهد از زحمات پدر ومادر ياد كند، از زحمت مادر سخن مي گويد، نه از زحمت پدر، آنجا كه مي فرمايد: «و وصينا الانسان بوالديه احسانا حملته امه كرها ووضعته كرها وحمله وفصاله ثلاثون شهرا» [5]؛ زحمات سي ماهه مادر را مي شمارد، كه: دوران بارداري، زايمان، ودوران شيرخوراگي براي مادر دشوار است. و همه اينها را به عنوان شرح خدمات مادر ذكر مي كند. قرآن كريم به هنگام يادآوري زحمات حتي اشاره اي هم به اين موضوع ندارد كه: پدر زحمت كشيده است.
بنابراين، آيات قرآن كه در مورد حق شناسي از والدين آمده است بر دو قسم است:
يك قسم حق شناسي مشترك پدر ومادر را بيان مي كند
و قسم ديگر، آياتي است كه مخصوص حق شناسي مادر است،
قرآن كريم اگر درباره پدر حكم خاصي بيان مي كند فقط براي بيان وظيفه است، نظير: «وعلي المولود له رزقهن وكسوتهن بالمعروف»[6]؛ (خوراك و پوشاك مادران به طور شايسته به عهده پدر فرزند است.) و ليكن هنگامي كه سخن از تجليل وبيان زحمات است، اسم مادر را بالخصوص ذكر مي كند.
پي نوشت:
[1] اسراء/ 23.
[2] احقاف/ 15.
[3] اسراء/ 23.
[4] لقمان/ 14.
[5] احقاف/ 15.
[6] بقره/ 233.