از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«کسی که گناهی را مرتکب شود و علم داشته باشد که خداوند بر [کارهای] او واقف است؛ اگر بخواهد، مجازاتش میکند و اگر بخواهد، میآمرزدش، خداوند او را میآمرزد، هرچند آمرزش نطلبد.»
اگر بخواهیم میان این حدیث با احادیث دیگری که شرایط سختی برای پذیرش توبه برشمردهاند، جمع کنیم، باید چنین بگوییم که: گویا علمی که در این حدیث به آن اشاره شده است (علم به اینکه خداوند بر او واقف است و مجازات یا آمرزشش در دست اوست)، به یک دانستنِ ساده خلاصه نمیشود؛ نوعی «علمالیقین» است که «ذکر دائمی» و «پایبندی به لوازم آن علم» را نیز در پی داشته باشد.
علامه مجلسی (رحمهالله) نیز در شرح این حدیث چنین بیان داشتهاند:
«شاید مقصود، علمی باشد که در نفس اثر بگذارد و رفتار را به ثمر رساند، و الا، هر مسلمانی به اینچیزها اقرار دارد و کسی که بخشی از آن را انکار کند، کافر است. کسی که بر مراقبت از این امور مداومت داشته باشد و دربارهشان به شکل صحیحی فکر کند، گناهی از او سر نمیزند، مگر بهندرت. اگر هم از او گناهی سر بزند، بعد از ارتکاب گناه، پشیمان است و میترسد…» [مرآة العقول، ج۱۱، ص۲۸۴]
در تأیید این فرمایش علامه مجلسی این حدیث نیز قابل توجه است:
…عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ:
«مَا مِنْ عَبْدٍ أَذْنَبَ ذَنْباً فَنَدِمَ عَلَیْهِ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ قَبْلَ أَنْ یَسْتَغْفِرَ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِ نِعْمَةً فَعَرَفَ أَنَّهَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ قَبْلَ أَنْ یَحْمَدَهُ.» الکافي، ج۲، ص۴۲۷
از امام صادق(علیهالسلام) نقل شده است:
«هیچ بندهای نیست که گناهی مرتکب شود و از آن پشیمان باشد، مگر اینکه خداوند او را میآمرزد، پیش از آنکه آن بنده (بهخاطر گناهش از خداوند) آمرزش طلبد. و هیچ بندهای نیست که خداوند به او نعمت دهد و بفهمد که آن نعمت از جانب خداست، مگر اینکه خداوند (گناهش) را میپوشاند، پیش از آنکه آن بنده او را (بهخاطر نعمتش) حمد کند.»
حدیثنا