طلسمات

خانه » همه » مذهبی » آيا ابراهيم (ع) به راستى مامور به ذبح فرزند بود، يا به مقدمات آن دستور داشت؟

آيا ابراهيم (ع) به راستى مامور به ذبح فرزند بود، يا به مقدمات آن دستور داشت؟

اگر مامور به ذبح بوده ،چگونه پيش از انجام آن،اين حكم الهى نسخ شد؟در حالى كه نسخ قبل از عمل جايز نيست،و اين معنى در علم اصول فقه اثبات شده است.و اگر مامور به مقدمات ذبح بوده است اين افتخار مهمى نخواهد بود.

و اينكه بعضى گفته اند اهميت مساءله از اينجا ناشى مى شود كه ابراهيم احتمال مى داد بعد از انجام اين ماموريت و فراهم كردن مقدمات دستور به اصل ذبح داده شود، و امتحان بزرگ او همينجا بود مطلب جالبى به نظر نمى رسد.
اين گفتگوها از اينجا ناشى مى شود كه ميان اوامر امتحانى و غير امتحانى فرق نگذاشته اند،امرى كه به ابراهيم شد يك امر امتحانى بود، مى دانيم در اوامر امتحانى اراده جدى تعلق به اصل عمل نگرفته است ، بلكه هدف آن است كه روشن شود شخص مورد آزمايش تا چه اندازه آمادگى اطاعت فرمان دارد؟ و اين در جائى است كه شخص مورد آزمايش از اسرار پشت پرده آگاه نيست.و به اين ترتيب در اينجا نسخ واقع نشده است كه در صحت آن قبل از عمل بحث و گفتگو شود.
و اگر مى بينيم خداوند بعد از اين ماجرا به ابراهيم مى گويد: قد صدقت الرؤ يا: خوابى را كه ديده بودى تحقق بخشيدى به خاطر آن است كه آنچه در توان داشت در زمينه ذبح فرزند دلبند انجام داد، و آمادگى روحى خود را در اين زمينه از هر جهت به ثبوت رسانيد و از عهده اين آزمايش به خوبى برآمد.
منبع:
تفسير نمونه جلد 19 صفحه 121

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد