بر اساس روايات ثواب خواندن سوره توحيد، برابر با ثواب خواندن ثلث قرآن (يك سوم قرآن) است، بنابراين اگر كسي مثلاً سه بار سوره توحيد را بخواند گويا تمام قرآن را خوانده است و خداوند ثواب خواندن تمام قرآن را به او خواهد داد.[1]پس چون خواندن سوره توحيد چنين عظمت و پاداشي دارد، ممكن است خداوند به بركت خواندن آن سوره، حاجات مورد نظر بندگان را نيز برآورده سازد. چنان كه در روايتي آمده: در جنگ بدر پيروزي بسيار بزرگي نصيب مسلمانان شد و اين پيروزي به دست اميرالمؤمنان علي ـ عليه السّلام ـ حاصل شد و حضرت در هنگام نبرد سوره توحيد ( قل هو الله احد …) را ميخواند و دعايي كه حضرت خضر به ايشان آموخته بود زمزمه ميكردند.[2]در روايات همچنين آثار و بركات متعددي براي سوره توحيد بيان شده است كه به چند نمونه از آنها اشاره مي کنيم:
در روايتي آمده است: شخصي نزد رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ آمد و از فقر و تنگ دستي شكايت كرد. حضرت فرمود: وقتي داخل منزل خود شدي گرچه كسي در داخل منزل نباشد سلام نما و سوره توحيد را بخوان. آن شخص به گفته رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ عمل كرد، خداوند نه تنها به او بلكه به همسايههاي او رزق و روزي فراوان افاضه نمود.[3]در روايتي ديگر آمده: امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ فرمود: اگر كسي هنگام خواب، وقتي در بستر قرار ميگيرد, سوره توحيد را بخواند، خداوند پنجاه هزار فرشته را مأمور ميكند كه او را در آن شب محافظت نمايند.[4]و نيز در روايتي آمده: هر كسي كه يك بار سوره توحيد را بخواند، بركت به او نازل ميشود، و اگر دو بار بخواند، بركت بر او و بر اهلش نازل ميشود، و كسي كه سه بار بخواند، بركت به او و اهل و همسايههاي او نازل ميشود.[5] و در روايتي از امام صادق ـ عليه السّلام ـ رسيده است: كسي كه سوره توحيد را بخواند، خير دنيا و آخرت براي او جمع ميشود و گناهان او و پدر و مادرش و اولاد او همه آمرزيده ميشود.[6]و نيز در روايتي ديگر آمده است: كسي كه هنگام بيرون رفتن از منزل ده مرتبه سوره توحيد را بخواند، پيوسته در پناه وحفظ خداوند است و خدا او را حفظ ميكند تا به منزل خود به سلامت بازگردد.[7]از اين گونه روايات كه تعداد آنها نيز بسيار فراوان است بخوبي بدست ميآيد كه خواندن سوره توحيد براي هر حاجتي مفيد است و اگر شخصي با اخلاص و توجه اين سوره شريف را بخواند و آن حاجت به صلاح و مصلحت او باشد، خداوند به بركت سورة توحيد حاجت را برآورده خواهد كرد.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. تفسير نمونه، ج 27، ص 431، نشر دارالكتب الاسلاميه، تهران، 1372 ش.
2. تفسير مجمع البيان، ج 9ـ 10، ص 860، نشر دارالمعرفة ، بيروت، 1406 ق.
پي نوشت ها:
[1] . طباطبائي، سيد محمد حسين، تفسير الميزان، تهران، نشر دارالكتب الاسلاميه، 1372ش، ج20، ص 546.
[2] . همان.
[3] . تفسير نور ثقلين، قم، نشر مؤسسه اسماعليان، 1373 ش، ج5، ص 5 ـ 7، حديث 44.
[4] . همان، ص 2 ـ 7، حديث 21.
[5] . همان، ص 5 ـ 7، حديث 42.
[6] . تفسير برهان، بيروت، نشر مؤسسه الاعلمي، 1419 ق، ج8، ص 419.
[7] . همان، ص421.