براساس آنچه در روايات معتبر از معصومين روايت شده«لولا الحجة لساخت الارض علي اهلها»[1]وجود امام در روي زمين مايه ي آرامش تمام موجودات است. و بر اساس همين روايات اگر حجت الهي و خليفه الهي بر روي زمين نباشد زمين اهلش را فرو ميبلعد و درياها طغيان ميكنند و امنيت تكويني هستي و توازن و تعادل به هم ميخورد. قرآن به صراحت ميفرمايد: «فما بكت عليهم السماءُ و الارضُ و ما كانو منظرين»[2]. آنهايي كه در برابر فرامين الهي گردن ننهادند و طغيان نمودند طومارشان پيچيده شد و از آنچه داشتند محروم شدند و ميراث آنها به ديگران رسيد و دست خالي دنيا را ترك كردند و آسمان و زمين نيز براي آنها نگريست و به آنها مهلت بقا در دنيا داده نشد. از اين آيه ي كريمه استنباط ميشود كه آسمان و زمين در ماتم بندگان مؤمن و اولياء خويش كه در رأس آنها انبياء هستند گريه ميكنند . از ديدگاه قرآن تمام موجودات اعم از جمادات و حيوانات داراي شعور هستند.[3] شعور آنها فوق درك انسانهاي عادي است.
در منابع معتبر حديثي و تاريخي درباره ي شهادت امام حسين ـ عليه السلام ـ گزارش شده است كه پس از شهادت آن حضرت آسمانها و زمين گريست و تمام موجودات گريستند و در كربلا از سنگها ناله بر خاست و خون چكيد.[4]مرحوم مجلسي از امام رضا ـ عليه السلام ـ نقل ميكند كه هفت آسمان و زمين بر آن حضرت گريست.[5]و جن و ملك در فراقش ناله سر دادند.[6]اميرمؤمنان ـ عليه السلام ـ ميفرمايد: حيوانات وحشي، ماهيان دريا، پرندگان آسمان و خورشيد و ماه و ستارگان، زمين و آسمان ومؤمنين از جن و انسانها و تمام ملائكه الهي … در رثاي حسين گريه ميكنند.[7]بنابراين در فقدان حجت الهي آسمان و زمين عزادار ميشود در كامل الزيارات آمده است كه در فقدان و كشته شدن تمام اولياء الهي چنين تب و تابي بر آسمان و زمين مستولي ميشود.[8]براساس روايات معتبر در سال 61 هجري ظهر عاشورا آسمان و زمين سرخ شد و چهل روز از گريه آسمان و زمين آرامش نبود.[9]پس از شهادت امام حسين ـ عليه السلام ـ امام زين العابدين ـ عليه السلام ـ كه از نزديك شاهد اين جنايات بني اميه بود، بسيار گريست و خاندان نبوت عزادار بودند بر اساس وابستگي كامل موجودات به حجت الهي گريه و ناله آنها طبيعي است.
بنابراين سرخ شدن آسمان که همان گريه آن است صحت دارد ولي خون شدن چاهها در هيچ منبعي ذكر نشده است.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1 . امامت و رهبري نويسنده:علامه تهراني.
2 . پيام قرآن، نويسنده:ناصر مكارم شيرازي ج9.
3. اصول كافي، نويسنده:كليني(باب الحجه).
پي نوشت ها:
[1] . صدوق، اكمالالدين، تصحيح غفاري، قم، مدرسين، 1416، چاپ سوم، ج1، ص10 ـ 5.
[2] . دخان/29.
[3] . «سبح لله ما في السموات و ما في الارض»
[4] . مجلسي، بحارالانوار، تهران، اسلاميه، 69، چاپ دوم، ج 45، ص 201.
[5] . همان، ص 201.
[6] . همان، ص 220.
[7] . همان، ص 202.
[8] .ابن قولويه، كامل الزيارات، ص 75.
[9] . همان، ص 211، حديث، 22، و 18 و 38 ـ 45.