اماميه و متصوفه هر دو قائل به ذوبطون بودن قرآن كريم هستند منتها بين اماميه و متصوفه چند فرق اساسي وجود دارد.
اول آنكه: اماميه هم به ظاهر قرآن معتقد است و هم به باطنش و هم خود را در قبال ظاهرش مكلف ميداند و هم در قبال باطنش به خلاف متصوفه كه ظاهر قرآن را رها كردهاند.
علامه طباطبايي در اين زمينه ميفرمايد: «پيغمبر اكرم _ صلّي الله عليه و آله _ و ائمة اطهار _ عليهم السّلام _ هم به ظاهر قرآن پرداختهاند و هم به باطن آن، هم به تنزيل آن، و هم به تأويلش، نه چون شما متصوفه كه بكلي ظاهر قرآن را رها كردهايد.»[1]دوم آنكه بين اماميه و متصوفه علت ذوبطون بودن قرآن كريم فرق ميكند چرا كه اماميه ذوبطون بودن آن را اولاً معجزة جاويد بودن قرآن كريم دانسته و آن را از روايات وارده استفاده ميكنند از جملة آن روايات ميتوان به روايت جابر اشاره كرد. و آن اينكه از جابر نقل شده است كه امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمودهاند: قرآن بطني دارد و بطن قرآن ظاهري.[2]روايت ديگر روايتي است كه از حضرت علي ـ عليه السلام ـ نقل شده است و آن اينكه حضرت علي ـ عليه السلام ـ فرمودند: قرآن حمالي است ذو وجوه[3] يعني قابل حمل بر معاني بسيار است.
و روايات بسيار ديگري كه از رسول خدا _ صلّي الله عليه و آله _ و ائمة اهلبيت _ عليهم السّلام _ رسيده مثلاً فرمودهاند براي قرآن ظاهري و باطني است و براي باطن آن باز باطن ديگري است، تا هفت بطن و يا هفتاد بطن.[4]اما متصوفه علت ذوبطون بودن قرآن كريم را چنين بيان ميكنند كه سبب تعدد بطون قرآن كريم حالات مردم است چرا كه مردم داراي حالتهاي مختلف و مبايني هستند فلذا بر خداوند متعال است كه مخاطبين و مكلفين را بر حسب فهمشان مورد خطاب قرار دهد به همين خاطر از مكلفين كساني فقط مخاطب ظاهر قرآن كريم هستند زيرا غير آن را نميفهمند و نيز از مكلفين كساني مخاطب باطن كلام الله هستند چرا كه آن را ميفهمند و درك ميكنند.[5]بعد در ادامه ميگويند كه خود مخاطبين باطن كلام الله داراي مراتبي هستند چرا كه عمق فهم و ادراكشان با هم ديگر فرق ميكند عدهاي فقط فهمشان به اندازة بطن اول است و عدهاي علاوه بر بطن اول بطن دوم را نيز ميفهمند تا آخر.[6]و به همين خاطر چنين نتيجه گرفتهاند كه ظاهر شرع مقدس براي عامة مردم است و باطن آن براي عارفين خاص (متصوفه) بدين بيان كه عباداتي چون نماز و روزه بر صوفي عارف واجب نيست و فقط بر مردم عوام واجب است.
و اين نتيجه گيري باطل خود را چنين توجيه كردهاند كه غاية عبادت و هدف از عبادت، وصول و رسيدن به حق مي باشد و عبادات همگي وسيله براي رسيدن به اين هدف هستند فلذا وقتي عارف به اين هدف رسيد ديگر اثري براي وسايل باقي نميماند.[7]و پر واضح است كه در جواب متصوفه بايد گفت كه قرآن كريم نازل نشده كه تنها شما را هدايت كند و مخاطبان آيات نوراني كلام الله مجيد تنها عالمان علم اعداد و ايقوف و حروف نيستند و معارف آنها هم بر پاية حساب جمل كه ساخته و پرداختة منجمين است. پي ريزي نشده است و چگونه شده باشد و حال آنكه نجوم (مورد ادعاي شما از يونان اخذ شده و) به زبان عربي ترجمه شده است.»[8]سوم آنكه روش اماميه و متصوفه در چگونگي پي بردن به بطون آيات قرآن كريم با هم فرق دارد. توضيح آنكه راه رسيدن به بطون آيات قرآن كريم تأويل كردن آن آيات است، اماميه براي تأويل آيات، خود را ملزم به رعايت يك سري ضوابط و قواعدي ميداند از جمله آنكه بايد از طريق اهلبيت _ عليهم السّلام _ باشند چرا كه با توجه به فرمايش پيامبر بزرگوار اسلام _ صلّي الله عليه و آله _ در حديث شريف ثقلين، قرآن و عترت دو گوهر گرانبها هستند كه هميشه در كنار هم هستند و هيچ گاه از يكديگر جدا نميشوند و هر كدام آن ديگري را تفسير ميكند. بخلاف متصوفه كه خود را نه تنها ملزم به رعايت چنين قواعد و ضوابطي نميدانند بلكه تأويلي هم كه پيش گرفتهاند با تأويل در لسان نبي مكرم اسلام _ صلّي الله عليه و آله _ و ائمة معصومين _ عليهم السّلام _ متفاوت است[9] چرا كه تأويلات متصوفه اولاً همراه با پيش داوري است.[10] ثانياً متكي بر اجتهاد است.[11]ثالثاً بر اساس احتمالات عقلي صرف است.[12]رابعاً منجر به تفسير به رأي ميشود. و تفسير به رأيي كه رسول خدا _ صلّي الله عليه و آله _ از آن نهي فرموده عبارت است از طريقهاي كه بخواهند با آن طريقه رموز قرآن را كشف كنند و خلاصه آنكه نهي از طريقة كشف شده است نه از مكشوف و به عبارت ديگر از اين نهي فرمودهاند كه كلام خداوند متعال را مانند كلام غير او بفهميم، هر چند كه اين قسم فهميدن گاهي هم درست از آب درآيد.[13]شاهد بر اين مطلب روايتي است كه در آن فرمودهاند: كسي كه در قرآن به رأي خود سخن بگويد و درست هم بگويد باز خطا كرده[14] و معلوم است كه حكم به خطا كردن حتي در مورد صحيح بودن رأي، جز بدين جهت نيست كه طريقه، طريقة درستي نيست و منظور از خطا كردن خطاي در طريقه است نه در خود آن مطلب.[15]به عبارت ديگر ميتوان چنين گفت:
تفسير قرآن كريم بدون استناد به كلام خداوند و سنّت قطعي از قبيل تفسير به رأي است.[16]فلذا متصوفه به بهانة ذوبطون بودن قرآن كريم حق ندارند آيات نوراني كلام الله مجيد را تفسير به رأي كنند چرا كه اولاً: نبي مكرم اسلام _ صلّي الله عليه و آله _ و ائمة اطهار _ عليهم السّلام _ كه گل سرسبد عالم خلقت هستند و در عبادت كسي به گرد آنها هم نميرسد، هم به ظاهر قرآن كريم تمسك ميكردند و هم به باطن آن.
ثانياً تفسير به رأي باطل و مذموم است چرا كه مستند به كلام خداوند و سنّت قطعي نيست.
ثالثاً تفسير به رأي طريقهاي است كه از طي كردن آن نهي شده اگر چه كه منجر به نتيجة صحيح شود.
رابعاً كلام خداوند متعال با كلام غير او فرق دارد فلذا طريقة فهمش نيز فرق ميكند.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. ترجمة تفسير الميزان، محمد حسين طباطبايي، مقدمه.
2. فضائح الصوفيه، بهبهاني.
پي نوشت ها:
[1] . ترجمة الميزان، محمد حسين طباطبايي ، ج 1، مقدمه، ص 12.
[2] . تفسير عياشي، محمد بن مسعود عياشي، ج 1، مقدمة كتاب، تفسير ناسخ و منسوخ، حديث 8، علمية تهران، 1380 ش.
[3] . شرح نهجالبلاغه، ج 18، ابن ابي الحديد، تتمة ابواب الكتب و الرسائل، وصيت 77، چاپ آيت الله مرعشي، قم، 1404 هـ ، ص 71.
[4] . ترجمة الميزان، محمد حسين طباطبايي، ج 1، مقدمة كتاب ص 12.
[5] . نظرات في التصوف والكرامات، محمد جواد مغينه، ص 34.
[6] . همان، ص 35.
[7] . همان، ص 36.
[8] . ترجمة الميزان، محمد حسين طباطبايي، ج 1، ص 12، مقدمه.
[9] . ترجمة الميزان، محمد حسين طباطبايي، ج 1، مقدمة كتاب، ص 12.
[10] . فرهنگ و عقايد مذاهب اسلامي ، جعفر سبحاني، توحيد، قم، اول، 1373 ش، ج 4، ص 68.
[11] . الموسوعة الصوفيه، دكتر عبدالمنعم الحفني، مكتبة مذبولي، قاهره، اول، 1424 هـ ، ق، باب التاعر، كلمة تأويل.
[12] . فرق و مذاهب كلامي، علي رباني گلپايگاني، مركز جهاني علوم اسلامي، درس 54، ص 367.
[13] . ترجمة الميزان، سيد محمد حسين طباطبايي، ج 3، ص 118،ذيل آيات 9،7، سورة آل عمران.
[14] . وسائل الشيعه، حر عاملي، آل البيت، قم، 1409 هـ ، ج 27، ص 205، حديث 33610، كتاب القضاء، ابواب صفات قاضي، باب 13.
[15] . ترجمة الميزان، محمد حسين طباطبايي، ج 3، ص 118، ذيل آيات 9، 7، سورة آل عمران.
[16] . فرق و مذاهب كلامي، علي رباني گلپايگاني، مركز جهاني علوم اسلامي، درس 54، ص 367.