آنچه مسلم است، این است که نمازهای پنج گانه نخست به صورت دو رکعتی تشریع شده است. همچنین شکی نیست که به نماز در حضر (وطن) دو رکعت اضافه شده است، حال آیا به نماز در سفر نیز دو رکعت اضافه شده یا خیر؟ محل بحث است.
فقهای شیعه با استناد به روایات وارده از ائمه (ع) در این مسئله اتفاق نظر دارند که نماز در زمان پیامبر (ص) به صورت دو رکعتی تشریع شده است؛ – به نماز در حضر دو رکعت اضافه شده، اما چیزی به نماز در سفر افزوده نشد. ولی روایات وارده از طریق اهل سنت و دیدگاه های فقهای آنان در مسئله نماز مسافر متفاوت است. گروهی بر نظریه شیعه هستند، اما عده ای به تخییر بین قصر و اتمام قائل اند.