1. با جستوجویی که در منابع حدیثی داشتیم، روایاتی که برای نظافت و جارو کردن منزل وارد شده، مطلق است و اختصاصی به روز نداشته و از نظافت در شب نهی نشده است.
الف. امام علی(ع) در ضمن حدیثی فرمود: آیا شما را از آنچه موجب روزى میشود خبر دهم؟ گفتند: آرى یا امیر المؤمنین!، حضرت فرمود: جمع کردن میان دو نماز(ظهر و عصر، و مغرب و عشاء)، خواندن دعاهاى وارده و انجام دادن تعقیبات لازمه پس از نماز صبح و عصر، دیدار خویشان و جارو کردن آستانه بیرونى خانه موجب زیادى روزى میشود.[1]
ب. از امام صادق(ع) نقل شده است: «شستن ظرفها و جارو کردن جلوى خانه، روزى را جلب میکند».[2]
در این روایات، جارو کردنی که موجب ازدیاد روزی دانسته شده مقید به روز نشده است، بلکه شامل روز و شب هر دو میشود.
2. در برخی از موارد نه تنها از جارو کردن در شب نهی نشده، بلکه مورد تأیید و تشویق نیز قرار گرفته است.
از امام موسى بن جعفر(ع) نقل شده است: رسول خدا(ص) فرمود: «هر کس در روز پنجشنبه شب جمعه، مسجدى را جارو کند و خاک آنرا بروبد و بیرون ببرد، حتّى اگر به مقدار سرمه چشم باشد، خداوند گناهان او را میبخشد».[3]
در این روایت جارو کردن مسجد در شب از جانب پیامبر اسلام(ص) مورد سفارش قرار گرفته است.
3. البته در ارتباط با نظافت منزل در روز، از پیامبر اسلام(ص) روایتی نقل است که میفرماید: «زبالهها را شب در خانههای خود نگه ندارید و آنرا روز به بیرون از خانه منتقل کنید؛ زیرا زباله جایگاه شیطان است».[4]
این روایت، با آنکه بر نظافت در روز تأکید میکند اما معنایش آن نیست که اگر به هر دلیلی این نظافت در روز انجام نشد، شبهنگام بدان اقدام نشده و نظافت به فردای آن روز موکول شود زیرا این روایت ناظر بر عجله در دفع زبالهها دارد و اینکه زبالههایی که کانون انواع میکروبها و محل پرورش حشرات و عوامل بیماری زاست؛ نباید هیچگاه در منزل نگهداری شود.
الف. امام علی(ع) در ضمن حدیثی فرمود: آیا شما را از آنچه موجب روزى میشود خبر دهم؟ گفتند: آرى یا امیر المؤمنین!، حضرت فرمود: جمع کردن میان دو نماز(ظهر و عصر، و مغرب و عشاء)، خواندن دعاهاى وارده و انجام دادن تعقیبات لازمه پس از نماز صبح و عصر، دیدار خویشان و جارو کردن آستانه بیرونى خانه موجب زیادى روزى میشود.[1]
ب. از امام صادق(ع) نقل شده است: «شستن ظرفها و جارو کردن جلوى خانه، روزى را جلب میکند».[2]
در این روایات، جارو کردنی که موجب ازدیاد روزی دانسته شده مقید به روز نشده است، بلکه شامل روز و شب هر دو میشود.
2. در برخی از موارد نه تنها از جارو کردن در شب نهی نشده، بلکه مورد تأیید و تشویق نیز قرار گرفته است.
از امام موسى بن جعفر(ع) نقل شده است: رسول خدا(ص) فرمود: «هر کس در روز پنجشنبه شب جمعه، مسجدى را جارو کند و خاک آنرا بروبد و بیرون ببرد، حتّى اگر به مقدار سرمه چشم باشد، خداوند گناهان او را میبخشد».[3]
در این روایت جارو کردن مسجد در شب از جانب پیامبر اسلام(ص) مورد سفارش قرار گرفته است.
3. البته در ارتباط با نظافت منزل در روز، از پیامبر اسلام(ص) روایتی نقل است که میفرماید: «زبالهها را شب در خانههای خود نگه ندارید و آنرا روز به بیرون از خانه منتقل کنید؛ زیرا زباله جایگاه شیطان است».[4]
این روایت، با آنکه بر نظافت در روز تأکید میکند اما معنایش آن نیست که اگر به هر دلیلی این نظافت در روز انجام نشد، شبهنگام بدان اقدام نشده و نظافت به فردای آن روز موکول شود زیرا این روایت ناظر بر عجله در دفع زبالهها دارد و اینکه زبالههایی که کانون انواع میکروبها و محل پرورش حشرات و عوامل بیماری زاست؛ نباید هیچگاه در منزل نگهداری شود.