سؤال كننده : حسين اسوري
پاسخ :
مرسل بودن روايت:
اين روايت مرسل بوده و از جهت سندي اعتبار كافي را ندارد ؛ ما تمامي مدارك آن را در تحقيق مفصلي در سايت در آدرس ذيل قرار داده ايم :
حديث قدسي «لولاك لما خلقت الأفلاك» در كدام يك از مصادر شيعه و سني آ مده است؟
موافق بودن مضمون روايت با آيات قرآن و عقيده شيعه:
اما با اين وجود به خاطر مضمون آن نمي توان حكم به بطلان آن نمود ؛ زيرا لازم نيست كه فاطمه زهرا (س) از رسول خدا (ص) و امير مومنان (ع) برتر باشد؛ زيرا مقصود چنين است كه شما سه تن – و به گفته سائر روايات ، تمامي چهارده معصوم عليهم السلام – مكمل يكديگرند ، اگر چه در بين ايشان بعضي بر ديگري برتري دارند و ايشان با هم هدف اصلي آفرينش را به انجام مي رسانني و اگر كسي از شما نبود و اين هدف كامل نمي شد ، خداوند هيچ چيز را نمي آفريد ؛ حال در اين مجموعه رسول خدا (ص) از سائرين برتر بوده و سپس امير مومنان و سپس فاطمه زهرا (س)
خداوند متعال در قرآن مي فرمايد :
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ
سوره مائدة آيه ۶۷
اي پيامبر ما ؛ آنچه را كه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده است، ابلاغ گردان؛ و اگر آن را ابلاغ نكني پس رسالت او را ابلاغ نكرده اي.
در اين آيه خداوند با وجود تمامي تلاش هاي رسول خدا (ص) در ابلاغ دين ، به ايشان چنين مي گويد كه اگر ولايت امير مومنان را به مردم نرساني ، چون استمرار رسالتت در خطر مي افتد ، چنين است كه رسالت او را انجام نداده اي !!! آيا اين با اعتقاد همه مسلمانان – چه شيعه و چه سني – در برتري رسول خدا (ص) از امير مومنان منافات دارد؟
خير؛ زيرا اين آيه تنها اشاره به آن دارد كه دين ، زماني كامل است كه ضامني براي بقا داشته باشد ؛ و آن ضامن ولايت ائمه عليهم السلام است. پس دين بدون ولايت معنا نداشته و باقي نمي ماند و اين دو مكمل يكديگرند؛ اما در اين مجموعه رسول خدا (ص) اصل بوده و امامان در مقام بعد از ايشان مي باشند.
در مورد عبارتي كه در شان فاطمه زهرا (س) آمده است نيز همين معني قصد شده است ؛ يعني فاطمه زهرا سلام الله عليها سبب استمرار ولايت و امامت و ام الائمة بوده و تلاش هاي ايشان بوده است كه سبب گشت حقانيت امير مومنان (ع) بعد از ۱۵ قرن هنوز مانند خورشيد بوده و هيچ شبهه اي نتواند با آن مقابله كند.
عده زيادي از علما و بزرگان اهل سنت تنها بخاطر همين موضع گيري فاطمه زهرا (س) در مقابل خلفا و در دفاع از امير مومنان بوده است كه به مذهب تشيع گرويده و ولايت امير مومنان را اختيار كرده اند .
اگر روايت لولا علي و لولا فاطمه از معصوم صادر شده باشد ، همين معنا را بايد براي آن در نظر گرفت ؛ زيرا اين معنا نه تنها مخالفتي با آيات قرآن و عقيده شيعه نداشته و بلكه موافق با آن نيز مي باشد .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقيقاتي وليعصر عج الله تعالي فرجه الشريف