چنانچه غذای گوشتی نباشد و شک در نجاست آن داشته باشید، خوردن آن مانعی ندارد. البته برخی از مراجع تقلید[1] دربارهی احتمال نجاست غذا، میگویند، باید مطمئن باشید با بدن کافر و مشرک تماس نداشته است.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2]
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
خوردن غذاهای غیر گوشتی اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه غذای گوشتی نباشد و شک در نجاست آن داشته باشید، خوردن مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در فرض سؤال مؤمنین نمیتوانند از آن غذا استفاده نمایند مگر اینکه مطمئن باشند در تهیه آنها اولاً گوشت و مشروبات الکلی به کار نرفته و ثانیاً با بدن کافر و مشرک تماس نداشته است.
حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته):
خوردن این غذاها مادامی که در آن گوشت غیر مذکّی(یعنی گوشتی که به شکل شرعی ذبح حیوان صورت نگرفته و از نظر شرعی خوردن آن حرام است) نباشد و همین طور ماهی بدون پولک یا سایر حیوانات دریایی جز ماهی دارای پولک و میگو در آن موجود نباشد، بلامانع است. لینک به سایت استفتائات
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2]
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
خوردن غذاهای غیر گوشتی اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه غذای گوشتی نباشد و شک در نجاست آن داشته باشید، خوردن مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در فرض سؤال مؤمنین نمیتوانند از آن غذا استفاده نمایند مگر اینکه مطمئن باشند در تهیه آنها اولاً گوشت و مشروبات الکلی به کار نرفته و ثانیاً با بدن کافر و مشرک تماس نداشته است.
حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته):
خوردن این غذاها مادامی که در آن گوشت غیر مذکّی(یعنی گوشتی که به شکل شرعی ذبح حیوان صورت نگرفته و از نظر شرعی خوردن آن حرام است) نباشد و همین طور ماهی بدون پولک یا سایر حیوانات دریایی جز ماهی دارای پولک و میگو در آن موجود نباشد، بلامانع است. لینک به سایت استفتائات