اگر چه لفظ “پل صراط” در قرآن نیامده، اما در برخی روایات، به این لفظ تصریح شده است؛ مثلاً امام صادق(ع) در تفسیر کلمۀ مرصاد، در آیۀ 14 سورۀ فجر، آنرا پلی دانسته که از جهنم میگذرد.
جهت روشن شدن موضوع، مطالبی را در بارۀ کلمۀ صراط بیان میکنیم.
صراط به معنای راه است، و منظور از کلمۀ صراط مستقیم که در برخی آیات قرآن آمده، راه راست و طریق هدایت در همین دنیا است که اگر کسی در این مسیر باشد، در آخرت نیز بر آن خواهد بود، و اگر کسی از این مسیر منحرف گردد و پایش بلغزد، در آنجا هم سقوط خواهد کرد.
شاهد کلام ما، روایتی است که از امام صادق(ع) نقل شده است، ایشان میفرمایند: “صراط، یعنی طریق معرفت خداوند، که شامل دو صراط میشود، صراطی در دنیا و صراطی هم در آخرت. اما صراط در دنیا، امامی است که اطاعت او واجب است و اما صراط در آخرت، پلی است که بر روی جهنم زده شده است، و هر کسی در دنیا از صراط دنیا، به درستی رد شود؛ یعنی امام خود را بشناسد و او را اطاعت کند، در آخرت نیز از پل آخرت به آسانی میگذرد. و کسی که در دنیا امام خود را نشناسد، در آخرت هم، قدمش بر پل آخرت میلغزد و به درون جهنم سقوط میکند”.
معنای این جملۀ امام، آن است که این دو صراط با هم ارتباط دارند؛ یعنی هر کس در دنیا در صراط باشد، در آخرت از پل صراط به آسانی خواهد گذشت و در جهنم سقوط نمیکند. در واقع، پل صراط مطرح شده در روایات، بروز و ظهور همان پل صراط دنیا است که از آن به امام و … تعبیر شده است و مردم مکلف هستند در این مسیر باشند.
پس اگر در روایات، از صراط که یکی از مواقف روز قیامت است، با تعابیری؛ مانند پل صراط، پل جهنم و… یاد شده است، صرفا برای آشنایی ذهن مردم با این مسئله و سهولت فهم آن است.
به عنوان مقدمه، باید گفت که کلمۀ صراط به معنای راه است و آنگاه که با کلمۀ مستقیم توصیف گردد، به معنای راه راست و مستقیم است.
در قرآن نیز در برخی آیات، کلمۀ “صراط مستقیم” به کار رفته است که در ذیل، به این آیات اشاره میشود:
- “خدایا ما را به راه مستقیم هدایت کن”.[1]
- “به درستی که خداوند، پروردگار من و شما است. پس او را پرستش کنید، اینراه مستقیم است”.[2]
- “کسی که به خداوند تکیه کند، به راه مستقیم هدایت شده است”.[3]
- “این راه مستقیم پروردگار تو است، به تحقیق ما نشانهها را برای کسانی که متذکر میشوند، توضیح دادیم”.[4]
در همۀ این آیات، مراد از صراط مستقیم، راه راست و طریق هدایت در همین دنیا است که اگر کسی در این دنیا، در این مسیر قدم بردارد، در آخرت نیز در مسیر مستقیم و صراط مستقیم است؛ یعنی نتیجۀ اعمال صحیح خود را در دنیا، خواهد دید.
واضح است که مراد قرآن مجید از صراط مستقیم در این آیات، عمل کردن به مجموعۀ دستورات و احکام نورانی الاهی است که به منزلۀ بهترین راه و روش زندگی انسانها در این جهان است، و عمل به این دستورات، مانند حرکت در جادۀ مستقیمی است که انسان را به هدایت میرساند.
به همین دلیل است که در بعضی روایات، از ائمه(ع)، به صراط مستقیم تعبیر شده است.[5]
امام صادق(ع) فرمود: “صراط؛ یعنی طریق معرفت خداوند، و شامل دو صراط میشود، صراطی در دنیا و صراطی هم در آخرت. اما صراط در دنیا، امامی است که اطاعت او واجب است، اما صراط در آخرت، پلی است که بر روی جهنم زده شده است، و هر کسی در دنیا از صراط دنیا، به درستی رد شود ؛ یعنی امام خود را بشناسد و او را اطاعت کند، در آخرت نیز از پل آخرت به آسانی میگذرد. و کسی که در دنیا امام خود را نشناسد، در آخرت هم، قدمش بر پل آخرت میلغزد و به درون جهنم سقوط میکند”.[6]
همچنین ایشان در مورد آیۀ 14 سورۀ فجر: “ان ربک لبالمرصاد”،[7] میفرماید: “مرصاد پلی است بر طریقی که از جهنم میگذرد و کسی که حق مظلومی بر گردن او باشد، از آن نخواهد گذشت”.[8]
البته این بیان امام صادق(ع) از قبیل بیان یکی از مصادیق مرصاد(کمین گاه) است؛ چرا که کمینگاه الاهی منحصر به قیامت و پل معروف صراط نیست، بلکه خداوند در همین دنیا نیز در کمین ظالمان است …”.[9]
بنابراین، “پل صراط” واقعیتی است که هم در قرآن مجید به آن اشاره شده[10] و هم در روایات، خصوصیات و ویژگیهای آن بیان گردیده است.
در همین راستا، پیامبر اکرم(ص) فرمود: “ثابت قدمترین شما بر صراط(پل صراط)، کسی است که محبتش نسبت به اهلبیت من بیشتر است”.[11]
همچنین در روایت آمده است: “بر روی جهنم پلی است که از مو باریکتر و از شمشیر برندهتر است”.[12]
نکتۀ قابل توجه این است که پل صراط، یکی از مواقف روز قیامت است و در روایات، از آن با تعابیر مختلفی مانند پل، صراط، پل صراط، پل جهنم و … یاد شده است. ولی منظور همۀ این روایات، این موقف است که به جهت آشنایی بیشتر اذهان سادۀ مردم، از آن به پل تعبیر شده است، نه اینکه مثل پلهای این دنیا دارای پایههایی باشد و راه گذشتن مردم و حیوانات و وسائل نقلیه باشد. مراد از پل و صراط در قرآن مجید و روایات؛ یعنی راه، مسیر، روش، مکتب و به عبارت دیگر، مردم باید بدانند که آن مکتب و طریقی که آنانرا به سعادت حقیقی و ابدی میرساند، یک مکتب و راه و روش، با خصوصیات و ویژگیهای خاص؛ یعنی دین پروردگار متعال(اسلام حقیقی) است و تنها، قدم گذاشتن در اینراه است که موجب نجات و رستگاری است. از طرف دیگر، غفلت از معرفت واقعی به ویژگیها و ظرایف و دقایق اینراه، موجب انحراف از آن و افتادن در مسیر گمراهی است.
بنابراین، تفسیر، پل صراط، که در روایات برندهتر از “شمشیر” و باریکتر از “مو” توصیف شده است، راه بسیار دقیق و حساب شدهای است که خداوند در همین دنیا، نقطه شروع و ابتدای آنرا قرار داده است و ادامۀ اینراه به جهان آخرت متصل میشود؛ لذا کسانی که میخواهند از صراط و پل آن به راحتی عبور کنند، باید از هم اکنون و در همین دنیا مواظب باشند که در این مسیر بوده و از این مسیر خارج نشوند.
و به تعبیر دقیقتر، پل صراط در قیامت، بروز و ظهور همان پل صراط در دنیا است که از آن به امام و … تعبیر شده است.
[1]. “اهدنا الصراط المستقیم”. فاتحة الکتاب، 5.
[2]. “ان الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم”. آل عمران، 51.
[3]. “و من یعتصم بالله فقد هدی الی صراط مستقیم”. آل عمران، 101.
[4]. “و هذا صراط ربک مستقیماً قد فصلنا الآیات لقوم یذّکّرون”. انعام، 126.
[5]. شیخ صدوق، معانی الاخبار، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ص 32، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1403ق.
[6]. همان.
[7]. “زیرا پروردگارت به کمینگاه است”.
[8]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 8، ص 66، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.
[9]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 26، ص 458، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ اول، 1374ش.
[10]. علاوه بر آنچه ذکر شد، آیات 71و 72 سورۀ مریم: “و همۀ شما (بدون استثنا) وارد جهنم میشوید، این، امرى است حتمى و فرمانى است قطعى از پروردگارتان. سپس آنها را که تقوا، پیشه کردند از آن رهائى میبخشیم، و ظالمان را در حالیکه (از ضعف و ذلت) به زانو درآمدهاند، در آن رها میکنیم “، میتواند اشارهای به پل صراط داشته باشد. برای آگاهی بیشتر، نک: تفسیر نمونه، ج 13، ص 121-117.
[11]. بحارالانوار، ج 8، ص 69.
[12]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 8، ص 312، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.