بی شک تمامی احکام و دستورات اسلامی بر اساس مصالح و مفاسد و تاثیری که بر کمال انسان دارند جعل و تشریع شده اند. از آنجا که انسان دارای دو بعد مادی و فرا مادی ، دنیوی و اخروی است این مصالح و مفاسد نیز دارای ابعاد مادی و معنوی ، دنیوی و اخروی است . علوم تجربی مانند پزشکی ، مهندسی و … با ابزار مادی و تجربی تنها قادر است پرده از ابعاد مادی مصلحت ها و مفاسد احکام الهی بردارد و جنبه های علمی آن را روشن کند و به لحاظ عدم دسترسی به سازوکارهای حاکم بر بعد معنوی و اخروی وجود انسان ، قاصر از دستیابی به این جنبه ها است.
البته علم تجربی با تمام پیشرفت خود در ابتدای راه شناخت اسرار طبیعت است به گونه ای که طبق اظهار نظر دانشمندان علوم تجربی میزان مجهولات نسبت به معلومات بسیار بیشتراست و بر طبق روایات ما نیز در زمان آخر الزمان هم که رشد علوم به حد اعلای خود می رسد انسان ها تنها به 2 قسمت از 27 قسمت علم دسترسی پیدا می کنند.از طرف دیگر با توجه به این که زندگی اخروی و بعد معنوی حیات انسان قسمت اصلی زندگی او را تشکیل می دهد مصالح و مفاسد معنوی نیز از اصالت ویژه ای برخوردار بوده و قسمت اعظم و اصیل حکمت احکام الهی حفظ این مصالح است.
نسبت به وضو و غسل که آثار بهداشتی و روحی آن واضح است. تأثیر روانی نماز و سایر عبادات را هم علوم روز روشن کرده که در پیدایش روح امید و نشاط اثر شگرفی دارد و مباحثی تحت عنوان دین درمانی و نماز درمانی ،دعا درمانی ، جزء امور مطرح در حوزه روانشناسی ودین مطرح است.
البته علم تجربی با تمام پیشرفت خود در ابتدای راه شناخت اسرار طبیعت است به گونه ای که طبق اظهار نظر دانشمندان علوم تجربی میزان مجهولات نسبت به معلومات بسیار بیشتراست و بر طبق روایات ما نیز در زمان آخر الزمان هم که رشد علوم به حد اعلای خود می رسد انسان ها تنها به 2 قسمت از 27 قسمت علم دسترسی پیدا می کنند.از طرف دیگر با توجه به این که زندگی اخروی و بعد معنوی حیات انسان قسمت اصلی زندگی او را تشکیل می دهد مصالح و مفاسد معنوی نیز از اصالت ویژه ای برخوردار بوده و قسمت اعظم و اصیل حکمت احکام الهی حفظ این مصالح است.
نسبت به وضو و غسل که آثار بهداشتی و روحی آن واضح است. تأثیر روانی نماز و سایر عبادات را هم علوم روز روشن کرده که در پیدایش روح امید و نشاط اثر شگرفی دارد و مباحثی تحت عنوان دین درمانی و نماز درمانی ،دعا درمانی ، جزء امور مطرح در حوزه روانشناسی ودین مطرح است.