خداوند در آیه سوم سوره کوثر میفرماید: «إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتر»؛ بىگمان مبغض تو ابتر است.
لغتدانان و بسیاری از مفسران شیعه و سنی کلمه «شَانِئ» را به معنای عصبانی و مبغِض معنا کردهاند.
بر اساس برخی نقلها شخصی خود را شَانِئ پیامبر معرفی میکند و قرآن نیز در جوابش از همین کلمه استفاده کرده است.
صرف نظر از اینکه مصداق این آیه چه فردی بوده، باید گفت در مورد معنا و تفسیر واژه «ابتر» اختلافاتی وجود دارد:
1. بسیاری از مفسران کلمه «ابتر» را به «دور شده از خیر دنیا و آخرت» تفسیر کردهاند.
2. برخی مفسران، «ابتر» را به این معنا دانستهاند که یاد او از بین خواهد رفت؛ آری؛ پیامبر(ص) که پسری نداشت، را میبینیم که یاد او تا چه حد زنده است، هر روز در هزارانهزار مسجد، نام او برده میشود و بر او درود میفرستند؛ هر روزه، میلیونها نفر به رسالت و برگزیدگی او شهادت میدهند و از او به نیکی یاد میکنند. اما دشمنان او در نقطه مقابل آن هستند؛ نه تنها از آنان یاد خیری وجود ندارد، بلکه به نفرت و بدی از آنان یاد میشود.
لغتدانان و بسیاری از مفسران شیعه و سنی کلمه «شَانِئ» را به معنای عصبانی و مبغِض معنا کردهاند.
بر اساس برخی نقلها شخصی خود را شَانِئ پیامبر معرفی میکند و قرآن نیز در جوابش از همین کلمه استفاده کرده است.
صرف نظر از اینکه مصداق این آیه چه فردی بوده، باید گفت در مورد معنا و تفسیر واژه «ابتر» اختلافاتی وجود دارد:
1. بسیاری از مفسران کلمه «ابتر» را به «دور شده از خیر دنیا و آخرت» تفسیر کردهاند.
2. برخی مفسران، «ابتر» را به این معنا دانستهاند که یاد او از بین خواهد رفت؛ آری؛ پیامبر(ص) که پسری نداشت، را میبینیم که یاد او تا چه حد زنده است، هر روز در هزارانهزار مسجد، نام او برده میشود و بر او درود میفرستند؛ هر روزه، میلیونها نفر به رسالت و برگزیدگی او شهادت میدهند و از او به نیکی یاد میکنند. اما دشمنان او در نقطه مقابل آن هستند؛ نه تنها از آنان یاد خیری وجود ندارد، بلکه به نفرت و بدی از آنان یاد میشود.