یکى از خصوصیاتى که حضرت على(ع) به آن ممتاز گشته است، محل و مکان ولادت ایشان است که هیچ مخلوقى از آدم تا خاتم به آن ممتاز نگشته است. هنگام ولادت حضرت عیسى(ع)، مریم(س) در بیت المقدس بود که ندایى غیبى او را مأمور ساخت تا از مسجد خارج شود: «أُخْرُجِى عَنِ الْبَیْت فَإِن هَذِهِ بَیْتُ الْعِبَادَةِ لاَبَیْتُ الْوِلادَةِ»؛ الامام على، احمد الرحمانى الهمدانى، ص 366، ح 18، (المنیر للطباعة و النشر، تهران، 1417 ه ق)؛ اللمعة البیضاء فى شرح خطبة الزهرا، محمد على بن احمد القراچه داغى، التبریزى الانصارى، ص 221، (دفتر نشر الهادى، قم، 1418 ه ق). از بیت المقدس بیرون برو که این جا خانه عبادت است، نه مکان ولادت. ولى زمانى که ولادت با سعادت على(ع) نزدیک شد، مادرش فاطمه بنت اسد به داخل خانه خدا دعوت شد.بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 35، ص 23، ح 17، (مؤسسة الوفا، بیروت)؛ روضة الواعظین، محمد بن حسن فتال نیشابورى، ص 81، (انتشارات رضى، قم).
فاطمه بنت اسد در کنار کعبه مشغول دعا شد و از خداوند خواست تا درد زایمان را بر آو آسان گرداند، که یک باره دیوار خانه کعبه شکافته شد و ندایى برخاست: «یا فَاطِمَةَ أُدْخُلِى الْبَیْتَ»؛ اى فاطمه، به خانه داخل شو. فاطمه داخل خانه شد و دیوار به حالت اولیه برگشت و موجب تعجب همگان گردید.
فاطمه بنت اسد، سه روز در اندرون کعبه ماند. اهل مکه از روى تعجب و حیرت در کوچه ها و بازارها این قصه را نقل مى کردند تا روز چهارم رسید. پس همان جایى که قبلاً شکافته شده بود، دوباره شکافته شد و فاطمه بنت اسد در حالى از خانه خدا بیرون آمد که فرزندش على بن ابى طالب را در آغوش خویش داشت… .ر.ک: منتهى الامال، شیخ عباس قمى، ج 1، ص 274 – 273، باب سوم، فصل اول (ولادت)، (مؤسسة انتشارات هجرت، قم).
ولادت حضرت على(ع) را در خانه کعبه، عموم محدثان و مورخان شیعه و دانشمندان علم انساب در کتاب هاى خود نقل کرده اند. در میان دانشمندان اهل تسنن نیز گروه بسیارى به این حقیقت تصریح کرده و آن را یک فضیلت بى نظیر خوانده اند. فروغ ولایت، استاد جعفر سبحانى، ص 16 – 15، بخش اول، (مؤسسه امام صادق(ع)، 1374 ه ش). حاکم در مستدرک مى گوید: «ولادت على(ع) در کعبه به طور تواتر به ما رسیده و کسى پیش از او یا بعد از او در کعبه متولد نشده است».مستدرک، حاکم نیشابورى، ج 3، ص 483، (دارالمعرفه، بیروت).
شبلنجى در نورالابصار از ابن صباغ نیز نقل مى کند که حضرت على(ع) در مکه داخل بیت الحرام متولد شد و آن گاه مى گوید: «وَ لَمْ یُولَد فِى البَیتِ الحَرامِ قَبلَهُ أَحد سِواهُ»؛ نورالابصار، شبلنجى، ص 85، نشر دارالکتب العلمیة، بیروت. قبل از حضرت على(ع)، احدى غیر از او در خانه کعبه متولد نشد.
به نقل از مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی
فاطمه بنت اسد در کنار کعبه مشغول دعا شد و از خداوند خواست تا درد زایمان را بر آو آسان گرداند، که یک باره دیوار خانه کعبه شکافته شد و ندایى برخاست: «یا فَاطِمَةَ أُدْخُلِى الْبَیْتَ»؛ اى فاطمه، به خانه داخل شو. فاطمه داخل خانه شد و دیوار به حالت اولیه برگشت و موجب تعجب همگان گردید.
فاطمه بنت اسد، سه روز در اندرون کعبه ماند. اهل مکه از روى تعجب و حیرت در کوچه ها و بازارها این قصه را نقل مى کردند تا روز چهارم رسید. پس همان جایى که قبلاً شکافته شده بود، دوباره شکافته شد و فاطمه بنت اسد در حالى از خانه خدا بیرون آمد که فرزندش على بن ابى طالب را در آغوش خویش داشت… .ر.ک: منتهى الامال، شیخ عباس قمى، ج 1، ص 274 – 273، باب سوم، فصل اول (ولادت)، (مؤسسة انتشارات هجرت، قم).
ولادت حضرت على(ع) را در خانه کعبه، عموم محدثان و مورخان شیعه و دانشمندان علم انساب در کتاب هاى خود نقل کرده اند. در میان دانشمندان اهل تسنن نیز گروه بسیارى به این حقیقت تصریح کرده و آن را یک فضیلت بى نظیر خوانده اند. فروغ ولایت، استاد جعفر سبحانى، ص 16 – 15، بخش اول، (مؤسسه امام صادق(ع)، 1374 ه ش). حاکم در مستدرک مى گوید: «ولادت على(ع) در کعبه به طور تواتر به ما رسیده و کسى پیش از او یا بعد از او در کعبه متولد نشده است».مستدرک، حاکم نیشابورى، ج 3، ص 483، (دارالمعرفه، بیروت).
شبلنجى در نورالابصار از ابن صباغ نیز نقل مى کند که حضرت على(ع) در مکه داخل بیت الحرام متولد شد و آن گاه مى گوید: «وَ لَمْ یُولَد فِى البَیتِ الحَرامِ قَبلَهُ أَحد سِواهُ»؛ نورالابصار، شبلنجى، ص 85، نشر دارالکتب العلمیة، بیروت. قبل از حضرت على(ع)، احدى غیر از او در خانه کعبه متولد نشد.
به نقل از مؤسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی