خانه » همه » مذهبی » آیا کشیشانی که در دوره سکولاریسم بودند (قبل و نزدیک به سکولاریسم) با یهودیان ثروتمند و دارای نفوذ آن زمان در ارتباط بوده اند؟ مثلا کشیشانی بوده اند که اطلاعات به دست آمده از مسیحیانی که برای توبه می آمدند، را در اختیار یهود قرار دهند؟

آیا کشیشانی که در دوره سکولاریسم بودند (قبل و نزدیک به سکولاریسم) با یهودیان ثروتمند و دارای نفوذ آن زمان در ارتباط بوده اند؟ مثلا کشیشانی بوده اند که اطلاعات به دست آمده از مسیحیانی که برای توبه می آمدند، را در اختیار یهود قرار دهند؟

ریشه ارتباط مسیحیت با یهود را در جریان «صهیونیسم مسیحی» جستجو نمود و اساسا عمده ترین و مؤثرترین ریشه های دینی تأسیس رژیم صهیونیستی در جنبش «صهیونیسم مسیحی» نهفته و بسیاری از حمایت های بی دریغی و آشکار و پنهانی که در طول سده های گذشته تا امروز در کشورهای غربی و به ویژه طی بیش از نیم قرن اخیر در ایالات متحده آمریکا به عمل آمده است از همین جا نشأت می گیرد. «صهیونیسم مسیحی … عبارت است از مجموعه باورهای دینی که در زمینه تحقق اهداف صهیونیسم در میان عده ای از مسیحیان به ویژه رهبران و اتباع کلیسای پروتستانی، شایع است. این جنبش تأسیس دولت صهیونیستی را در فلسطین یک حق تاریخی و دینی برای یهودیان دانسته و آشکار و پنهان، مستقیم و غیرمستقیم آن را مورد حمایت و تأیید خود قرار می دهد زیرا بر این باور است که بازگشت یهود به سرزمین موعود دلیل برحقانیت توارت و شرط ظهور مجدد مسیح به شمار می آید. این اعتقاد ریشه در پروتستانیزم دارد که بر خلاف اعتقاد کلیسای کاتولیک در ترویج این باور همت گمارد که یهودیان، امت برتر و برگزیده خداوندند و مارتین لوتر(1483-1546م) با طرح ضرورت بازگشت یهودیان به سرزمین فلسطین به عنوان تمهید ظهور مجدد عیسای مسیح، خدمت بزرگی به یهودیان کرد به همین دلیل کلیسای کاتولیک، لوتر را یهودی و یا دست کم نیمه یهودی خواند و تصریح نمود که وی اهل بدعت و ضلالت بود و از چارچوب ایمان مسیحی خارج شده است.
از اوایل سده هفدهم، مسیحیان پروتستان، یهودیان را ملتی ممتاز شمرده و مهاجرت آنان را به فلسطین، شرط لازم ظهور مجدد عیسای مسیح تلقی کردند آنان کمک به یهودیان را برای حصول این امر که موجب تعجیل در ظهور پیام آور رهایی و صلح، عیسای مسیح است، تحقق اراده و مشیت الهی می دانستند.(احمد کریمیان، یهود و صهیونیسم، تحلیل عناصر قومی، تاریخی و دینی یک فاجعه، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 1384 ص504و505 و ص511 و 512) بر این اساس جریان، صهیونیسم مسیحی خود را متعهد به تحقق اهداف صهیونیسم می داند و در این راستا از هیچ کوششی فروگذار نمی کند.
برای اطلاع بیشتر به کتابهای: مسیح یهودی و فرجام جهان، نوشته رضا هلال ترجمه قیس زعفرانی، تهران: هلال و کتاب یهود و صهیونیسم نوشته احمد کریمیان، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1384 و کتاب ارتباط صهیونیستی، آلفرد. م. لیلیانتال، ترجمه سیدابوالقاسم حسینی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1379، مراجعه نمایید.)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد