امام و خامنه اى: جایزه، خمس ندارد.امام، تحریرالوسیله، ج 1، کتاب الخمس، الخامس و خامنه اى، اجوبة، س 851.
فاضل، بهجت و مکارم: بنابر احتیاط واجب، خمس آن را بدهند.فاضل، العروة الوثقى مع تعلیقات، ج 2، کتاب الخمس، السابع؛ بهجت، توضیح المسائل، م 1377؛ مکارم، استفتاءات، ج 2، س 534.
نورى: اگر به عنوان هدیه باشد، خمس ندارد.نورى، استفتاءات، ج 2، س 350.
تبریزى و وحید: اگر مال کم ارزشى باشد که نوعاً تا آخر سال مصرف مى شود، خمس ندارد و در غیر این صورت خمس دارد.تبریزى، استفتاءات، س 819؛ دفتر وحید.
سیستانى: مى تواند نصف آن را تملک کند؛ به شرط آنکه نصف دیگر را به فقیر متدین صدقه بدهد و چنانچه تا سر سال خمسى از آن نصف زیاد آمد، باید خمس آن را بدهد.توضیح المسائل، جوایز بانک، م 24؛ منهاج الصالحین، باب الخمس، السابع.
صافى: خمس دارد.صافى، جامع الاحکام، ج 1، س 631.
فاضل، بهجت و مکارم: بنابر احتیاط واجب، خمس آن را بدهند.فاضل، العروة الوثقى مع تعلیقات، ج 2، کتاب الخمس، السابع؛ بهجت، توضیح المسائل، م 1377؛ مکارم، استفتاءات، ج 2، س 534.
نورى: اگر به عنوان هدیه باشد، خمس ندارد.نورى، استفتاءات، ج 2، س 350.
تبریزى و وحید: اگر مال کم ارزشى باشد که نوعاً تا آخر سال مصرف مى شود، خمس ندارد و در غیر این صورت خمس دارد.تبریزى، استفتاءات، س 819؛ دفتر وحید.
سیستانى: مى تواند نصف آن را تملک کند؛ به شرط آنکه نصف دیگر را به فقیر متدین صدقه بدهد و چنانچه تا سر سال خمسى از آن نصف زیاد آمد، باید خمس آن را بدهد.توضیح المسائل، جوایز بانک، م 24؛ منهاج الصالحین، باب الخمس، السابع.
صافى: خمس دارد.صافى، جامع الاحکام، ج 1، س 631.
تبصره.
جایزه بانکى نوعى بخشش محسوب مى شود.