عبادت و ارتباط با خداوند در قرآن کریم: عبادت راز آفرینش است :
قال الله تبارک و تعالی : «و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ لیعبدون»( ذاریات:56)« من جن و انس را نیافریدم جز برای این که عبادتم کنند (و از این طریق تکامل یابند و به من نزدیک شوند) .
«و ما خلقتُ الجنّ و الانس الاّ لیعبدون»
آیه مورد بحث روی مسالهی عبودیت و بندگی تکیه میکند، و با صراحت تمام آن را به عنوان هدف نهایی آفرینش جن و انس معرفی مینماید.
هدف اصلی همان «عبودیت» است که در آیه مورد بحث به آن اشاره شده، و مسالهی «علم و دانش» و «امتحان و آزمایش» اهدافی هستند که در مسیر عبودیت قرار میگیرند، و «رحمت واسعهی خداوند» نتیجهی این عبودیت است.
به این ترتیب روشن میشود که ما همه برای عبادت پروردگار آفریده شدهایم، اما مهم این است که بدانیم حقیقت «عبادت» چیست؟
آیا تنها انجام مراسمی مانند رکوع و سجود و قیام و قعود و نماز و روزه منظور است؟ یا حقیقتی است ماورای اینها؟ هر چند عبادات رسمی نیز همگی واجد اهمیتند.
معنی عبد در لغت
برای یافتن پاسخ این سئوال باید روی واژهی «عبد» و «عبودیت» تکیه کرد و به تحلیل آنها پرداخت.
«عبد» از نظر لغت عرب به انسانی میگویند که سر تا پا تعلق به مولا و صاحب خود دارد، ارادهاش تابع ارادهی او، و خواستش تابع خواست او است. در برابر او مالک چیزی نیست، و در اطاعت او هرگز سستی به خود راه نمیدهد. و به تعبیر دیگر «عبودیت» ـ اظهار آخرین درجهی خضوع در برابر معبود است،و به همین دلیل تنها کسی میتواند معبود باشد که نهایت انعام و اکرام را کرده است و او کسی جز خدا نیست. بنابراین عبودیت نهایت اوج و تکامل یک انسان و قرب او به خدا است. عبودیت نهایت تسلیم در برابر ذات پاک او است.
عبودیت اطاعت بیقید و شرط و فرمانبرداری در تمام زمینههاست و بالأخره عبودیت کامل آن است که انسان جز به معبود واقعی یعنی کمال مطلق نیندیشد جز در راه او گام برندارد، و هر چه غیر او است فراموش کند حتی خویشتن را !
نماز و عبادت در تفسیر نمونه – عباس عزیزی
منبع:سایت اندیشه قم
برای مطالعه درباره عبادت و ارتباط با خداوند در روایات به آدرس اینترنتی زیر مراجعه شود:
http://noorportal.net/1436-1-noor.aspx
در مورد ارتباط با خدا از دیدگاه معصومین -ع- می توانید به نهج البلاغه مراجعه نمایید و به عنوان مثال چند مورد معرفی می شود : خطبه های 2 و 48 و65 و78 و 79 و 83 و 90 و 91 و 96 و ………
در مورد دیدگاه علماپیرامون این موضوع بهترین منبع کتاب های علمای برجسته ای مانند شهید مطهری د ر کتاب هایی همچون ایمان و انسان در قر آن و عدل الهی و نیز کتاب های استاد مصباح یزدی مانند انسان در قر آن و سایر کتاب های ایشان و سایر عالمان است .
قال الله تبارک و تعالی : «و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ لیعبدون»( ذاریات:56)« من جن و انس را نیافریدم جز برای این که عبادتم کنند (و از این طریق تکامل یابند و به من نزدیک شوند) .
«و ما خلقتُ الجنّ و الانس الاّ لیعبدون»
آیه مورد بحث روی مسالهی عبودیت و بندگی تکیه میکند، و با صراحت تمام آن را به عنوان هدف نهایی آفرینش جن و انس معرفی مینماید.
هدف اصلی همان «عبودیت» است که در آیه مورد بحث به آن اشاره شده، و مسالهی «علم و دانش» و «امتحان و آزمایش» اهدافی هستند که در مسیر عبودیت قرار میگیرند، و «رحمت واسعهی خداوند» نتیجهی این عبودیت است.
به این ترتیب روشن میشود که ما همه برای عبادت پروردگار آفریده شدهایم، اما مهم این است که بدانیم حقیقت «عبادت» چیست؟
آیا تنها انجام مراسمی مانند رکوع و سجود و قیام و قعود و نماز و روزه منظور است؟ یا حقیقتی است ماورای اینها؟ هر چند عبادات رسمی نیز همگی واجد اهمیتند.
معنی عبد در لغت
برای یافتن پاسخ این سئوال باید روی واژهی «عبد» و «عبودیت» تکیه کرد و به تحلیل آنها پرداخت.
«عبد» از نظر لغت عرب به انسانی میگویند که سر تا پا تعلق به مولا و صاحب خود دارد، ارادهاش تابع ارادهی او، و خواستش تابع خواست او است. در برابر او مالک چیزی نیست، و در اطاعت او هرگز سستی به خود راه نمیدهد. و به تعبیر دیگر «عبودیت» ـ اظهار آخرین درجهی خضوع در برابر معبود است،و به همین دلیل تنها کسی میتواند معبود باشد که نهایت انعام و اکرام را کرده است و او کسی جز خدا نیست. بنابراین عبودیت نهایت اوج و تکامل یک انسان و قرب او به خدا است. عبودیت نهایت تسلیم در برابر ذات پاک او است.
عبودیت اطاعت بیقید و شرط و فرمانبرداری در تمام زمینههاست و بالأخره عبودیت کامل آن است که انسان جز به معبود واقعی یعنی کمال مطلق نیندیشد جز در راه او گام برندارد، و هر چه غیر او است فراموش کند حتی خویشتن را !
نماز و عبادت در تفسیر نمونه – عباس عزیزی
منبع:سایت اندیشه قم
برای مطالعه درباره عبادت و ارتباط با خداوند در روایات به آدرس اینترنتی زیر مراجعه شود:
http://noorportal.net/1436-1-noor.aspx
در مورد ارتباط با خدا از دیدگاه معصومین -ع- می توانید به نهج البلاغه مراجعه نمایید و به عنوان مثال چند مورد معرفی می شود : خطبه های 2 و 48 و65 و78 و 79 و 83 و 90 و 91 و 96 و ………
در مورد دیدگاه علماپیرامون این موضوع بهترین منبع کتاب های علمای برجسته ای مانند شهید مطهری د ر کتاب هایی همچون ایمان و انسان در قر آن و عدل الهی و نیز کتاب های استاد مصباح یزدی مانند انسان در قر آن و سایر کتاب های ایشان و سایر عالمان است .