صفات عباد الرحمن، ايمان، اعمال صالح و سبقت در امور خير و طلب مغفرت، همگي از صفات ويژة بندگان خوب خداوند متعال است، عبادت خداوند نتيجه ايمان قلبي و اعتقاد به او و سبقت در امور خير نيز انگيزهاي براي انجام اعمال صالح و طلب مغفرت ميباشد، و تمام صفات مذكور بايد در وجود يك بندة ويژه خداوند باشد، قرآن كريم در برخي آيات به مناسبت با ذكر صفات مذكور، برخي از ويژگيهاي بندگان خاص خداوند را ميشمارد؛ چنان كه ميفرمايد: «وعباد الرحمن الذين يمشون علي الارض هوناً و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما؛[1] بندگان خاص خداوند رحمن آنها هستند كه با آرامش و بيتكبر بر زمين راه ميروند و هنگامي كه جاهلان آنها را خطاب سازند به آنها سلام ميگويند.»[2]در جايي ديگر ميفرمايد: «وعدالله الذين ءامنوا و عملوا الصّلحت لهم مغفرة و اجرٌ عظيم؛[3] خداوند؛ به آنها كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند وعدة آمرزش و پاداش عظيمي داده است».
خداوند متعال به بندگان مؤمنش وعده داده و ميفرمايد: «خداوند به مردان و زنان با ايمان، باغهايي از بهشت وعده داده كه نهرها از زير درختانش جاري است، جاودانه در آن خواهند ماند، و مسكنهاي پاكيزهاي در بهشتهاي جاودان (نصيب آنها ساخته)؛ و (خشنودي و) رضاي خدا، (از همة اينها) برتر است؛ و پيروزي بزرگ همين است.»[4]و در آيهاي ديگر توصيه ميفرمايد: «و سارعوا الي مغفرة من ربكم…؛[5] و شتاب كنيد براي رسيدن به آمرزش پروردگارتان…».
البته ممكن است مقام و مرتبة «سابقون» از مؤمنان، صالحان و عبادالرحمن به خداوند نزديكتر باشد؛ چنان كه خداوند متعال ميفرمايد: «و السابقون السابقون، اولئك المقربون؛[6] (و سومين گروه) پيشگامان پيشگام، آنها مقربانند».
«سابقون» كساني هستند كه نه تنها در ايمان پيشگامند، بلكه در اعمال خير و صفات و اخلاق انساني نيز پيشقدمند، آنها اسوه و الگو مردمند و پيشواي خلقند و مقربان درگاه خداوند متعال هستند. حضرت امام صادق ـ عليه السّلام ـ خطاب به جمعي از پيروان خود فرمود: «شما سابقون نخستين و سابقون آخرين هستيد، در دنيا پيشگام در ولايت ما بوديد و در آخرت پيشگام در بهشتيد.»[7]
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. ناصر مكارم شيرازي و همكاران، اخلاق در قرآن، تهران، دار الكتب الاسلاميه.
2. مصباح يزدي، محمد تقي، اخلاق در قرآن، قم، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره).
پي نوشت ها:
[1] . فرقان/ 63.
[2] . ر.ك: مكارم شيرازي، ناصر و همكاران، تفسير نمونه، تهران، دار الكتب اسلاميه، چاپ چهارم، 1367، ج 15، ص 147 ـ 154.
[3] . مائده/ 9.
[4] . توبه/ 72.
[5] . آل عمران/ 133.
[6] . واقعه/ 10 و 11.
[7] . كليني، محمد بن يعقوب، الكافي، تهران، دار الكتب الاسلاميه، سال انتشارات 1365، ج 8، ص 212.