طلسمات

خانه » همه » مذهبی » اطلاعاتی پیرامون شهیدی به نام «واضح رومی» می‌خواستم که در رکاب امام حسین(ع) به شهادت رسید؟

اطلاعاتی پیرامون شهیدی به نام «واضح رومی» می‌خواستم که در رکاب امام حسین(ع) به شهادت رسید؟

پاسخ اجمالی

یکی از افرادی که نامش در میان شهدای کربلا و یاران امام حسین(ع)جاودانه ماند، و مُهر شهادت وی در درگاه الهی ثبت شد، واضح رومی؛ غلام جنادة بن حارث سلمانی از قبیله‌ی مراد بود.[1]

برخی از منابع متأخر وی را همان غلام ترک امام حسین(ع)[2] و یا حر بن یزید ریاحی[3] معرفی نموده‌‌اند[4] که قاری قرآن بود و با زبان عربی آشنایی داشت.[5]

بر فرض قبول این گزارش، وی بعد از سیف بن حرث بن سریع، و مالک بن عبداللّه بن سریع‏ و قبل از عمر بن خالد صیداوی[6] و یا مالک بن دودان[7] به میدان رفت و این اشعار حماسی را می‌خواند:

«الْبَحْرُ مِنْ‏ طَعْنِی‏ وَ ضَرْبِی‏ یصْطَلِی   وَ الْجَوُّ مِنْ نَبْلِی وَ سَهْمِی یمْتَلِی‏

إِذَا حُسَامِی عَنْ یمِینِی ینْجَلِی       ینْشَقُّ قَلْبُ الْحَاسِدِ الْمُبَجَّل»؛[8]

دریا از ضربت نیزه و شمشیر من داغ می‌شود و هوا از پرتاب نیزه و تیرم پر می‌‌گردد. هنگامی که این شمشیر در دست راست من برق می‌‌زند، قلب حسودان و پهلوانان شکافته خواهد شد.

سپس گروهی از دشمن را به قتل رساند، اما آنان او را محاصره کرده و نقش بر زمینش کردند.

در این هنگام، امام حسین(ع) خود را به بالین او رساند و اشک ریخت و صورت خود را به صورتش نهاد. واضح چشمان خود را باز نمود و با دیدن امامش تبسمی بر لبش نقش بست و در همان حال به سمت معبود خود شتافت و به شهادت رسید.[9] 


[1]. رسان، فضیل بن زبیر، تسمیة من قتل مع الحسین ع‏، ص 154، قم، آل البیت‏، چاپ دوم‏، 1406ق؛ محلی، حمید بن احمد، الحدائق الوردیة فی مناقب الأئمة الزیدیة، مصحح، محطوری، مرتضی بن زید، ج 1، ص 211، صنعا، مکتبة بدر، چاپ اول، 1423ق.

[2]. خوارزمی‏، موفق بن احمد، مقتل الحسین(ع)، ج 2، ص 28، انوار الهدی‏، قم، چاپ دوم، 1423ق.

[3]. ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب ع، ج 4، ص 104، قم، انتشارات علامه، چاپ اول، 1379ق.

[4]. سماوی، شیخ محمد بن طاهر، ابصار العین فی أنصار الحسین(ع)‏، ص 226، قم، دانشگاه شهید محلاتی‏، چاپ اول، 1419ق.

[5]. مقتل الحسین(ع)، ج 2، ص 28.

[6]. همان، ج ‏2، ص 27 – 28.

[7].مناقب آل أبی طالب ع، ج 4، ص 104.

[8]. همان.

[9]. مقتل الحسین(ع)، ج 2، ص 28.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد