والديني كه خواستار داشتن نسلي سالم و شريف هستند، به خاطر سلامت جسم و روان و اداي حق تربيت و اخلاق فرزندان شايسته است مراقبتهايي را در روابط خود لحاظ کنند. از جمله موضوعاتي که مرتبط به اين بحث است اين سؤال مي باشد که با توجه به الگوگيري فرزندان از رفتارهاي والدين، آيا پدر و مادر مي توانند همديگر را در مقابل فرزندان ببوسند؟ پاسخ اين سؤال را پس از بيان مقدماتي بررسي مي کنيم:
1. اهميت محفوظ بودن مناسبات جنسي و آميزشي:
والدين لازم است اين گونه مناسبات خود از ديد فرزندان اگر چه خردسال باشند دور و محفوظ دارند. رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمودند: «سوگند به آن كه كسي كه جانم در دست اوست، اگر مردي با زنش نزديكي كند، درحالي كه در خانه بچهاي بيدار باشد كه آنها را ببيند و سخن آنها و حتي صداي نَفَس آنها را بشنود؛ او هرگز رستگار نخواهد شد و اگر پسر باشد زنا كار مي شود و اگر دختر باشد آلوده دامن مي گردد.»[1]2. جدايي فرزندان از والدين در محل خواب و استراحت:
به خاطر رعايت جنبه هاي اخلاقي و تقويت احساس استقلال رواني و عزت نفس كودكان و تمرين دادن آنها به اين كار، ضروري است محل خواب آنها را از همان دوران كودكي يعني از سن تمييز (حدود 6 سالگي)، جداي از پدر و مادر باشد. ولي نه به گونه اي كه به دور از دسترسي والدين باشد و بايد به صورتي باشد كه والدين با شنيدن صداي آنها بتوانند فوراً خود را بالاي سرشان حاضر سازند. ولي بچه ها حق ندارند سرزده وارد اطاق خواب والدين شوند. از همان خردسالي بايد آنان را عادت داد كه در ورود به اطاق پدر و مادر در بزنند و اجازه بگيرند. شايد براي برخي از خانواده هاي كم در آمد ميسر نباشد كه براي فرزندان اطاق هاي جداگانه اي در نظر بگيرند. كه در اين صورت بايد سعي كنند در حين خواب پرده حيايي در اطاق بكشند و در روابط خود كاملاً بيدار و مراقب باشند.
3. حفظ حريم فرزندان در مزاحها و مطايبات:
زنان و شوهران حق دارند براي زيبايي زندگي و لذت بخشي آن و انس و صفاي بيشتر، با يكديگر مطاليباتي داشته باشند. اما آن چه مهم است رعايت ضوابط و نكات اخلاقي آن در حضور فرزندان است. پدران و مادران نبايد فراموش كنند كه گاهي چشم هاي گشاده اي شاهد و نگران رفتار آنها است و گوشهاي بازي آماده شنيدن سخنان معني دار آنهاست. بد نيست متذكر شويم كه والدين اين انديشه را بايد از سر خود بيرون كنند كه كودكان، خردسال، بي تجربه و خامند و از نوع روابط و مفاهيم سر در نمي آورند. نسل خردسال امروز بسي هوشيارتر و آگاهتر از نسل ديروز است. «چشم ها و گوش ها دروازه ذهن و درون انسانند. چيزهايي را در معرض آن قرار دهيد كه بعد ها مساله آفرين نباشد.»
4. رعايت حريم فرزندان در آرايش ها و پوشش ها:
اين كه زوجين بايد خود را براي يكديگر بيارايند مستحب است و مورد توصيه اسلام است. و ما مي دانيم كه والدين محرم كودكند و كودك هم محرم آنهاست؛ ولي اين محرميت ما را مجاز نمي سازد كه به هر گونه اي كه بخواهيم در حضور فرزندان خود آمد و شد داشته باشيم. اگر زني عادت داشته باشد كه همه روز و همه گاه در حال آرايش باشد، طوري كه كودك از روزي كه چشم به زندگي گشوده مادرش را در چنان وضع و حالي ديده است، در اين صورت مشكل آفرين نخواهد بود. دشواري به هنگامي است كه مثلاً خانمي در شبي خاص و ساعتي خاص خود را بيارايد، در اين صورت است كه سوال در ذهن كودك ايجاد مي شود. و اين خطاي بزرگي براي پدر و مادر است كه با لباس هاي نامناسبي همچون شلوار كوتاه و ….. در حضور دختران و پسران خود ظاهر شوند. و اين خطا از حدود سنين پس از 8 سالگي كودك فوق العاده بزرگتر است. چرا كه براي برخي از كودكان در اين سنين تماشاي بدن برهنه و و پاي لخت تا حدودي لذت آور مي شود.
بهتر است از همان دوران خردسالي عادتي در كودكان پديد آوريم كه ساعتي زودتر از پدر و مادر بخوابند و اين ضروري رشد وسلامت آنهاست و در اين مدت زن و شوهر، فرصتي براي بيان مسائل خاص زندگي و انجام رفتارهاي جنسي خود خواهند داشت.
نتيجه گيري: با توجه به نکات بيان شده، در پاسخ به اين سؤال مي توان گفت که سبک رفتاري والدين در تأثيرات منفي رفتارهايي از قبيل در آغوش گرفتن و بوسيدن همديگر، دخالت دارد. به اين صورت که اين رفتار ها با رنگ و بوي جنسي و لذتبخش براي کودکان مفهوم دارد و بنابراين در تربيت جنسي آنان اثرات نامطلوبي را به دنبال خواهد داشت. زوجين براي رفتارهاي جنسي خود وقت كافي دارند و ترجيح دارد كه اين كارها را در غياب كودكان انجام دهند تا سبب انحراف كودكان فراهم نشود. اما در صورتي که در آغوش گرفتن يا بوسيدن همسر در مقابل فرزندان، جزء سبک رفتاري پدر يا مادر باشد و کودکان از همان کودکي با اين رفتار تنها به عنوان ابراز محبت و احترام، آشنا باشند؛ به نظر مي رسد با حفظ شرايط آن تأثير منفي در تربيت جنسي آنان نداشته باشد. مثلاً پدر با همان حالت که دختر 12 ساله خود را پس از سفري طولاني مي بوسد مادرش را نيز ببوسد.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. خانواده و مسائل جنسي كودكان، علي قائمي، تهران، انتشارات انجمن اوليا و مربيان، 1373.
2. روانشناسي و تربيت جنسي كودكان و نوجوانان، كوچتكف ولايپيك، ترجمه محمد نقي زاده، انتشارات بنياد، 1371.
3. آداب ازدواج از ديدگاه اسلام و اهل بيت ـ عليهم السلام ـ، احمد مسلمي نقابادي، قم، دارالنشر اسلام، 1378.
4. آن چه كه والدين بايستي بدانند (مباحثي پيرامون روانشناسي جنسي نوجوانان و جوانان)، دبليوه اي، سارجنت، ترجمة امير حسين اربابان غفوري، تهران، انتشارات ميكائيل، 1378.
پي نوشت:
[1] . كليني، اصول كافي، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1365، ج 5، ص 500؛ حر عاملي، محمد بن حسن، وسائل الشيعه، قم، مؤسسه آل البيت ـ عليهم السلام ـ ، 1409 هـ . ق، ج 20، ص 133.