خانه » همه » مذهبی » این‌که در برخی از گزارش‌ها ادعا شده است، ذبیح حضرت ابراهیم(ع) اسحاق بود نه اسماعیل، آیا این ادعا صحت دارد؟

این‌که در برخی از گزارش‌ها ادعا شده است، ذبیح حضرت ابراهیم(ع) اسحاق بود نه اسماعیل، آیا این ادعا صحت دارد؟

مشهور اندیشمندان شیعی و بسیاری از اندیشمندان اهل‌سنت، اسماعیل نبی(ع) را ذبیح الله می‌دانند. اما برخی گزارش‌های موجود در منابع تاریخی، روایی و تفسیری، حکایت از آن دارد که حضرت ابراهیم(ع) به حکم الهی مأمور بود تا اسحاق نبی(ع) را قربانی کند. قربانی‌ بودن اسحاق(ع) از چند منظر مورد نقد اندیشمندان شیعی قرار گرفته و بیشتر آنها چنین موضوعی را نپذیرفته‌اند. به دلیل آن­که:

اولا: این بشارت، بعد از بشارت قبلى است که از تولد اسماعیل خبر مى‏دهد، و مى‏فرماید: «فَبَشَّرْناهُ بِغُلامٍ حَلِیمٍ» و دنبالش فرمود: «فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْیَ»، صریح در این است که ذبیح غیر از اسحاق بود، بلکه اسماعیل است.

ثانیا: بشارت نبوت نشان مى‏دهد که اسحاق باید زنده بماند و وظائف نبوت را انجام دهد، و این با مسئلۀ ذبح سازگار نیست.

ثالثا: تصریح به نام اسحاق شاهد آن است که در آیه‌ی جلوتر (فَبَشَّرْناهُ بِغُلامٍ حَلِیمٍ) مراد اسماعیل ذبیح است.

رابعا: شواهد و دلایل دیگری که می‌تواند مؤید این باشد که مراد از «غلام حلیم» اسماعیل است، این است که ذبح به طور حتم در منا و در انجام مناسک حج بود و اسماعیل در سرزمین بطحا و مکه سکونت داشت، نه اسحاق؛ زیرا او در شام ساکن بود.

خامسا: اسحاق از مادری به نام ساره، در حالی­که نازا بود و در سن پیری متولد شد و قضیه‌ی ذبح جلوتر از این اتفاق افتاد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد