در تفسیرآیه«فصل لربک وانحر»احتمالاتی مطرح گردیده است.اول آنکه مقصود نمازروز عید قربان،وقربانی کردن در همان روز است.دوم آنکه منظور از جمله «وانحر»رو به قبله ایستادن به هنگام نماز است،زیرا که ماده نحر بمعنی گلوگاه میباشد،وعرب آنرا به معنی مقابله با هر چیز استعمال کرده است.مقابل قبله بایست.
سوم :منظور بلند کردن دستها به هنگام تکبیروآوردن آن در مقابل گلوگاه وصورت است.
در صورت اول دلالت بر وجوب قربانی در روز عید داردو در ایام دیگر که دلیلی بر وجوب ندارد ،قربانی مستحب است.
جهت اطلاع بیشتر ر.ک.به تفسیر نمونه،ج27ص373
در چند مورد ذبح حیوان و یا قربانی واجب است از جمله قربانی در حج در منی که باید حیوان سالم و بی عیب را در راه خداوند قربانی نماید. دوم قربانی که از طریق نذر بر انسان واجب می شود . مثلا کسی نذر کرده است اگر خداوند پسرش را شفا بدهد در راه خداوند یک گوسفند قربانی می کنم . خداوند لطف کرد و پسرش را شفا داد در همان زمان نذر بر نذرکننده واجب می شود. موارد استحبابی قربانی کردن یا خون ریزی از طریق سر بریدن حیوان فراوان است سه مورد تاکید زیادی شده است.
1. عقیقه فرزند: وقتی بچه به دنیا می آید مستحب است در روز هفتم گوسفندی یا شتر و گاوی را به شکرانه خداوند ذبح نماید و گوشت آن را پخته به فقرا و اهالی محل بدهد.
2. موقع بازگشت از حج: اگر کسی موفق به زیارت خانه خداوند و انجام اعمال مناسک حج گردید است به شکرانه توفیق زیارت بیت الله الحرام, مستحب است هنگام رسیدن به خانه گوسفند یا حیوانی دیگری را ذبح نمایند. و گوشت آن را به مصرف همسایگان و فقیران برسانند.
3. ساخت یا خرید خانه: برای ساخت یا خرید خانه مستحب است ولیمه بدهد که بهترین آن است گوسفند یا حیوانی مثل گاو و شتر را ذبح نماید و گوشت آن را پخته و به مصرف مدعوین برساند موارد دیگر نیز فراوان است اصل عمل قربانی یا ذبح گوسفند به منظور اطعام مهمانان یا فقیران مستحب است بنابراین اگر کسی توان مالی خوبی دارد می تواند هر روز گوسفندی را ذبح و برای فقیران و نیز خویشاوندان خود مصرف نماید. بنابراین اصل عمل قربانی نه تنها در اسلام تجویز شده است بلکه تاکیدی زیادی روی آن صورت گرفته است معنای قربانی این است که انسان به وسیله ذبح گوسفند گاو و شتر و نیز در صورت عدم تمکین, مرغ خود را به خدا نزدیک نماید. زیرا دست از مال شستن و در راه خداوند از تعلقات دنیوی دست برداشتن خود توفیقی بزرگ برای تقرب به حق است. در روایتی از امام صادق علیه السلام در پنج مورد ولیمه را مستحب دانسته است: در عروسی, در تولد فرزند, در وقت ختنه بچه, در خرید خانه و در بازگشت از حج. (وسائل الشیعه, ج 14 , ابواب مقدمات نکاح, باب 40 , حدیث 5 ) در خصوص عقیقه (ذبح گوسفند در روز هفتم ولادت نوزاد ) تاکیدی زیادی صورت گرفته است به گونه ای که در برخی روایات آن را واجب دانسته است به گونه ای که اگر در همان روز انجام نشود هر زمانی که قدرت مالی پیدا کرد باید عقیقه انجام شود حتی اگر پدر از این کار عاجز باشد لازم است خود شخص در صورت قدر ت مالی برای خودش عقیقه نماید. (وسائل الشیعه, ج 15 , ابواب احکام اولاد, باب 44, حدیث 10 و باب 65 , حدیث1و 3)مستحب است در عقیقه قوچ ذبح نماید. و برای پسر دو گوسفند ماده, اگر گوسفند نر نبود و برای دختر یک گوسفند ماده عقیقه نماید. (وسائل الشیعه, ج 15 , ابواب احکام اولاد, باب 42 ,حدیث 1و 8)
سوم :منظور بلند کردن دستها به هنگام تکبیروآوردن آن در مقابل گلوگاه وصورت است.
در صورت اول دلالت بر وجوب قربانی در روز عید داردو در ایام دیگر که دلیلی بر وجوب ندارد ،قربانی مستحب است.
جهت اطلاع بیشتر ر.ک.به تفسیر نمونه،ج27ص373
در چند مورد ذبح حیوان و یا قربانی واجب است از جمله قربانی در حج در منی که باید حیوان سالم و بی عیب را در راه خداوند قربانی نماید. دوم قربانی که از طریق نذر بر انسان واجب می شود . مثلا کسی نذر کرده است اگر خداوند پسرش را شفا بدهد در راه خداوند یک گوسفند قربانی می کنم . خداوند لطف کرد و پسرش را شفا داد در همان زمان نذر بر نذرکننده واجب می شود. موارد استحبابی قربانی کردن یا خون ریزی از طریق سر بریدن حیوان فراوان است سه مورد تاکید زیادی شده است.
1. عقیقه فرزند: وقتی بچه به دنیا می آید مستحب است در روز هفتم گوسفندی یا شتر و گاوی را به شکرانه خداوند ذبح نماید و گوشت آن را پخته به فقرا و اهالی محل بدهد.
2. موقع بازگشت از حج: اگر کسی موفق به زیارت خانه خداوند و انجام اعمال مناسک حج گردید است به شکرانه توفیق زیارت بیت الله الحرام, مستحب است هنگام رسیدن به خانه گوسفند یا حیوانی دیگری را ذبح نمایند. و گوشت آن را به مصرف همسایگان و فقیران برسانند.
3. ساخت یا خرید خانه: برای ساخت یا خرید خانه مستحب است ولیمه بدهد که بهترین آن است گوسفند یا حیوانی مثل گاو و شتر را ذبح نماید و گوشت آن را پخته و به مصرف مدعوین برساند موارد دیگر نیز فراوان است اصل عمل قربانی یا ذبح گوسفند به منظور اطعام مهمانان یا فقیران مستحب است بنابراین اگر کسی توان مالی خوبی دارد می تواند هر روز گوسفندی را ذبح و برای فقیران و نیز خویشاوندان خود مصرف نماید. بنابراین اصل عمل قربانی نه تنها در اسلام تجویز شده است بلکه تاکیدی زیادی روی آن صورت گرفته است معنای قربانی این است که انسان به وسیله ذبح گوسفند گاو و شتر و نیز در صورت عدم تمکین, مرغ خود را به خدا نزدیک نماید. زیرا دست از مال شستن و در راه خداوند از تعلقات دنیوی دست برداشتن خود توفیقی بزرگ برای تقرب به حق است. در روایتی از امام صادق علیه السلام در پنج مورد ولیمه را مستحب دانسته است: در عروسی, در تولد فرزند, در وقت ختنه بچه, در خرید خانه و در بازگشت از حج. (وسائل الشیعه, ج 14 , ابواب مقدمات نکاح, باب 40 , حدیث 5 ) در خصوص عقیقه (ذبح گوسفند در روز هفتم ولادت نوزاد ) تاکیدی زیادی صورت گرفته است به گونه ای که در برخی روایات آن را واجب دانسته است به گونه ای که اگر در همان روز انجام نشود هر زمانی که قدرت مالی پیدا کرد باید عقیقه انجام شود حتی اگر پدر از این کار عاجز باشد لازم است خود شخص در صورت قدر ت مالی برای خودش عقیقه نماید. (وسائل الشیعه, ج 15 , ابواب احکام اولاد, باب 44, حدیث 10 و باب 65 , حدیث1و 3)مستحب است در عقیقه قوچ ذبح نماید. و برای پسر دو گوسفند ماده, اگر گوسفند نر نبود و برای دختر یک گوسفند ماده عقیقه نماید. (وسائل الشیعه, ج 15 , ابواب احکام اولاد, باب 42 ,حدیث 1و 8)