طلسمات

خانه » همه » مذهبی » با توجه به وضعيت نابسامان حجاب در تهران، چه بايد كرد؟

با توجه به وضعيت نابسامان حجاب در تهران، چه بايد كرد؟

در عصري كه انحرافات اخلاقي، عدة زيادي از جوانان را در ورطة سقوط قرار داده، و فساد و بي بند و باري به اوج خود رسيده است، پرسش از «وضعيت نابسامان حجاب»، شخصيت معنوي و احساس مسئوليت شما را به نمايش مي گذارد. اميد است اين روحية مذهبي و احساس مسئوليت، هرچه بيشتر در وجود شما تقويت گردد و بتوانيد به سهم خود، در هدايت جوانان به خصوص دختران، نقش مؤثري ايفا كنيد. مسأله فحشاء و از جمله بدحجابي زنان از پديده هاي جديد اجتماعي نيست، بلكه از ديرباز، اين عنصر ضد اخلاقي در جامعه وجود داشته است. لكن در سالهاي اخير و بويژه در سالهاي پس از دفاع مقدس به موازات تحولات اجتماعي و سرازير شدن انواع محصولات فرهنگي بيگانه گسترة تهاجم فرهنگي، عدم توجه اولياء و مربيان و تساهل و تسامح در مقولات نظارت و فرهنگ، بدحجابي ابعاد تازه اي به خود گرفته است.[1]پوشش ديني و حجاب، يك فرهنگ است و از همين رو، تحقق آن در جامعه، نيازمند حركت هاي فرهنگي سازنده ايست كه اولياء و مربيان و مسئولان جامعه بايد راهكارهاي مناسب و مفيدي را مورد استفاده قرار دهند. عمده ترين راهكارهاي ترويج فرهنگ حجاب عبارتند از:
1. آشنايي دختران با جايگاه و فلسفه حجاب؛
يكي از اصول مهم در ترويج فرهنگ حجاب، آشناسازي دختران با فلسفه، اهميت، جايگاه، آثار و احكام حجاب اسلامي است. اگر دختران با فلسفه حجاب آشنا شوند و بدانند كه حجاب براي حفظ ارزش والاي دختران و بانوان است، قطعاً به آن علاقمند مي شوند.
در اين زمينه بايد به جوانان به خصوص دختران جوان، بينش صحيح اعطاء نمود و نگرش هاي غلط را در آنها اصلاح كرد. مطالعة كتابهاي مفيد نيز براي كسب اطلاعات صحيح بسيار مناسب است.
2. تشويق دختران به رعايت حجاب اسلامي و استفاده از روش تكريم؛
تشويق همواره به عنوان يك اصل مهم در جهت تربيت مورد استفاده واقع مي شود. در قرآن نيز از اصل تشويق براي هدايت و راهنمايي و تربيت استفاده شده است.
مسئولان و مربيان و خانواده ها مي توانند از روش تشويق براي ترويج فرهنگ حجاب، نقش مؤثري ايفا نمايند. مثلاً اگر دختري مقيّد به رعايت حجاب اسلامي است، با دادن تقدير نامه اي او را مورد تشويق قرار دهند، نصب چنين قابي در اتاق، يك مدال افتخار براي او به حساب مي آيد. يا با برخوردي محترمانه با دختران بدحجاب و تكريم شخصيت آنها و برجسته كردن نقاط قوت آنها وارد شويم؛ اگر اين روش اجرا شود دختر بدحجاب بر شما اطمينان پيدا مي كند آنگاه است كه مقابل تذكر غيرمستقيم شما عكس العمل مثبت نشان مي دهد.
3. روش الگودهي؛
يكي ديگر از راهكارهاي ترويج فرهنگ حجاب، بكارگيري روش الگودهي است. الگوها و نمونه هاي اخلاقي، هميشه نيروي محركه جامعه بوده اند و كاروان بشريت را به هدف هاي متعالي سوق داده اند. در ترويج فرهنگ حجاب با معرفي الگوهاي شايسته از صدر اسلام، با ايفاي نقش الگوي مناسب، توسط معلمان و مربيان و خانواده ها، مي توان نتايج خوبي بدست آورد.
4. بيان آثار فردي و اجتماعي حجاب
حال برخي از آثار حجاب را بيان مي كنيم:
الف. آثار فردي و شخصي
1. مصونيت از مزاحمت؛
همواره بين فرد با حجاب و ديگران حريمي وجود دارد كه حجاب اوست و باعث مي شود به ندرت مورد اذيت و آزار ديگري قرار گيرد. در تحقيقات ميداني، نتيجه جالبي در اين زمينه بدست آمده، و آن اين است كه مردان و پسران هنگام عبور از كنار زن محجبه، نوعي شرم ناخواسته در وجودشان ايجاد مي شود و آنان را از نگاه يا سخن نادرست باز مي دارد.
2. حفظ استعدادها:
يكي ديگر از آثار فردي حجاب، حفظ و رشد استعدادها است. بديهي است كه اگر در زندگي افراد، شهوت و خودنمايي و جلوه گري حاكم باشد، به گونه اي كه تلاش و كوشش آنان متوجه نمايش بيش تر و ايجاد زمينه هاي شهوت باشد، زمينه رشد استعدادها كم تر فراهم مي شود. ولي اگر از هر نعمت الهي به مقدار صحيح استفاده شود، انسان با استعدادهاي بالقوه فراواني روبرو مي گردد كه با فراغت بال و انگيزه مندي آن ها را كشف كرده و به رشد و شكوفايي مي رساند.
ب. آثار اجتماعي حجاب؛
حجاب علاوه بر آثار شخصي، داراي آثار اجتماعي است، جامعه اي كه بانوان با حفظ حدود و حقوق ديگران در آن ظاهر شوند و موجب تخريب روح و جسم همنوعان خود نشده و محيط امن و آرامي را براي جوانان فراهم سازند، به سوي سعادت و سلامت رواني، پيش خواهد رفت. اگر زنان جامعه با حجاب باشند، هم مردان از نظر طهارت روح و جسم سالم مي مانند و هم در جامعه، سلامت خانوادگي، كه به عنوان يك اصل تربيتي است، حفظ خواهد شد. و هم بزهكاري اجتماعي به حداقل خواهد رسيد. يكي از آثار اجتماعي حجاب، حفظ اجتماع و سلامت اجتماعي خانواده است. بالا رفتن درصد طلاق در كشور ما، زنده ترين شاهد اين مطلب است. تحقيق و نظر سنجي ها نيز نشان داده است كه عامل اصلي ايجاد روابط نامشروع و ربودن دختران يا فرار آنها و آغاز انحرافات و فريب زنان و دختران، سهل انگاري ايشان در حجاب بوده است.[2]خلاصه اينكه براي حال معضلاتي مانند بدحجابي، بايد كارهاي اساسي و بلند مدتي انجام گيرد. و نيز بايد همة مسئولين و نهادها دست به دست هم داده و براي حل چنين معضلاتي تلاش نمايند.
اولين و مهمترين نهادي كه نقش كليدي در چنين مسائلي دارد، نهاد خانواده مي باشد. تربيت صحيح و ديني فرزندان و تقويت ايمان و اعتقاد در آنها، موجب مي شود كه در مسائلي مثل حجاب، ثمرة آن را مشاهده كنيم. مسائلي مانند حجاب، در اصل از ايمان و اعتقاد يك فرد نشأت مي گيرد.
زمينه سازي و سالم سازي محيط، همچنين الگو سازي و معرفي الگو ها نيز نقش بسزايي در ترويج حجاب دارند. استفاده از روش تكريم شصيت در رابطه با دختران جوان و تشويق عاطفي، زباني و عملي آنان نيز موجب رفع معضل بي حجابي خواهد شد.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. مطهري، مرتضي، مسئله حجاب، تهران، صدرا 1379.
2. پورسيدآقايي، مسعود، حجاب ميوه شناخت، قم، حضور، 1376.
3. حبيب اللهي، حسين، حجاب در بي حجابي، چاپ اول، انتشارات داوري 1373.
4. مهكام، رضا، خانه گريزي دختران، مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما، قم 1382.

پي نوشت ها:
[1] . البته با مقايسه كشور با قبل از انقلاب و كشورهاي اسلامي اطراف خودمان متوجه خواهيم شد كه قدم هاي ارزنده اي برداشته ايم (با توجه به تهاجم فرهنگي و…).
[2] . غلامي، يوسف، راز يك فريب، چاپ اول، انتشارات لاهيجي، ص132.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد