طلسمات

خانه » همه » مذهبی » بر اساس اصول اسلامی، کسی که می میرد اگر در تمام عمرش هم اعمال مذهبی را انجام نداده باشد، وارثانش می توانند معادل اعمالش را با وجه نقد به یک نفر بدهند تا به نیابت از او اعمال دینی اش را انجام دهد. آیا در این مورد هم باز خدای اسلام فقرا را مورد ظلم و ستم قرار نداده؟ یک ثروتمند مسلمان می تواند در تمام عمرش هر ظلم و جنایتی خواست انجام دهد و بعد وارثان او، حسابش را با پول صاف کنند. ولی یک مسلمان فقیر چون پول ندارد اعمال عقب مانده اش را بعد از مرگ جبران کند، اینجا هم اوست که باید آتش سوزان جهنم الله را پذیرا باشد.

بر اساس اصول اسلامی، کسی که می میرد اگر در تمام عمرش هم اعمال مذهبی را انجام نداده باشد، وارثانش می توانند معادل اعمالش را با وجه نقد به یک نفر بدهند تا به نیابت از او اعمال دینی اش را انجام دهد. آیا در این مورد هم باز خدای اسلام فقرا را مورد ظلم و ستم قرار نداده؟ یک ثروتمند مسلمان می تواند در تمام عمرش هر ظلم و جنایتی خواست انجام دهد و بعد وارثان او، حسابش را با پول صاف کنند. ولی یک مسلمان فقیر چون پول ندارد اعمال عقب مانده اش را بعد از مرگ جبران کند، اینجا هم اوست که باید آتش سوزان جهنم الله را پذیرا باشد.

در پاسخ به این پرسش به نکاتی اشاره می شود: 1. چنین نیست که اگر کسی همه اعمال مذهبی اش را انجام نداد بشود پس از مرگ او با پول دادن و اجیرکردن آن را جبران نمود. در مورد برخی از اعمال دینی مثل نماز، روزه، حج می توان با اجیرکردن فردی مطمئن،‌ تکالیف او جبران شود. ولی در بسیاری از اعمال مذهبی مانند امر به معروف و نهی از منکر، راستگویی، امانتداری و … چنین نیست که بشود با پول دادن و اجیرکردن، آن را جبران نمود.
2. اگرچه فرد ثروتمند پس از مردنش، تکالیفی که از او فوت شده توسط وارثانش، تدارک می شود، ولی او به خاطر سرپیچی و عدم انقیاد دستور خداود در موقع خود، مورد بازخواست و مجازات قرار خواهد گرفت چنانکه آن فرد فقیر نیز به خاطر کوتاهی و تقصیر در انجام تکالیف، مورد بازخواست و مجازات واقعی خواهد شد. بنابراین چنین نیست که بشود با پول همه تکالیف انجام نشده را جبران نمود، بلکه ا نسان به سبب کوتاهی در برابر انجام تکالیف الهی مورد مؤاخذه قرار خواهد گرفت.
3-نکته دیگر اینکه ؛بر فرزند اول واجب است نمازهای قضای مثلا پدر راانجام دهد در این راستا لازم نیست حتما به کسی پولی را بدهد تا اونمازهای پدرش را قضا نماید بلکه خود فرزند متوفی می تواند نمازهای پدرش را بدون پرداخت هزینه ای قضا نماید به هر جهت در این تکلیف فرقی بین فقیر و غنی نیست.
4- در نگاه قرآن هر کس در گرو کنشهای خویش است و تاثیر اعمال دیگران پس از مرگ دارای قواعد و محدودیتها و اصولی است که ناقض این اصل بنیادین نباشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد