خانه » همه » مذهبی » بررسی یکی از شایع‌ترین حالات خراب شدن سوزن‌های انژکتور

بررسی یکی از شایع‌ترین حالات خراب شدن سوزن‌های انژکتور

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - بررسی یکی از شایع‌ترین حالات خراب شدن سوزن‌های انژکتور
عصراسلام: انژکتور که یک قطعه مکانیکی-الکتریکی است باید در زمان مشخص سوخت مورد نیاز را به درون سیلندر تزریق کند. سوخت رسانی در خودروها قبلا توسط کاربراتور انجام می‌شد اما به دلیل استهلاک بالا و هدر رفتن سوخت، این نوع موتورها محبوبیت خود را از دست دادند و انژکتور جایگزین آن شد. انژکتور سوخت را مانند پور به درون سیلندر می‌پاشد و باعث می‌شود سوخت به طور کامل در محفظه احتراق قرار گیرد و از سوختن ناقص آن جلوگیری کند. 

سیستم پاشش سوخت چگونه کار می‌کند؟ 

زمانی که دریچه هوا باز می‌شود، انژکتور براساس زمان بندی مشخصی باید سوخت را به درون سیلندر تزریق کند. پس از پاشش سوخت شمع جرق زده و باعث ایجاد احتراق هوای درون سیلندر می‌شود. زمانی که هوای درون سیلندر مشتعل می‌گرد، انرژی راهی برای خروج ندارد و سیلندر را وادار به حرکت می‌کند. سوق دادن سیلندر به سمت پایین سبب به حرکت در آمدن خودرو می‌شود. سوپاپ هوا پس از پایین رفتن سیلندر به جای خود برگشته و دریچه خروج دود باز می‌شود. 

وظیفه انژکتورها این است که سوخت را با الگو و زاویه خاص و به مقدار مشخص به داخل سیلندرها پاشیده تا موتور بتواند به صورت نرمال کار کند. اما در هر موتور چندین سیلندر و انژکتور وجود دارد که باید سوخت را به‌ صورت یکنواخت بپاشند که بخاطر همین، خرابی و کثیفی تنها یک انژکتور می‌تواند در عملکرد موتور تأثیر بگذارد. 

نشانه‌های خرابی انژکتور 

• کاهش شتاب خودرو 

• افزایش میزان آلایندگی 

• افزایش مصرف سوخت 

• شنیده شدن صداهای غیرعادی از خودرو 

• کاهش قدرت موتور 

• بد استارت خوردن خودرو 

• اختلال در عملکرد سنسور اکسیژن و کاهش عمر آن 

• کاهش عمر کاتالیست خودرو و اختلال در عملکرد آن 

• توقف ناگهانی خودرو 

• تاخیر موتور هنگام دور گرفتن

نکات مهم: 

۱. یکی از نکات مهم در انژکتور، ترکیب مکانیک و الکترونیک در آن است و به همین دلیل عیب‌یابی آن نیاز به دانش ویژه‌ای دارد. انژکتور بر‌خلاف بسیاری از سنسور‌های موجود در موتور خودرو خرابی خود را به اطلاع ECU نمی‌رساند و برای بررسی خرابی احتمالی آن نیاز است انژکتور باز شده و کارکرد آن بررسی شود. 

۲. اگر تنها یکی از انژکتورها دچار مشکل شده است، فقط آن انژکتور معیوب را تعویض نکنید. انژکتورها به‌صورت هماهنگ با هم کار می‌کنند و به همین خاطر اگر تصمیم دارید انژکتورهای نو بخرید، باید کل انژکتورها را تعویض کنید. در غیر این صورت ممکن است باز هم دچار مشکل شوید.



منابع: تعمیرات و نگهداری خودرو، خودرو۴۵

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد