خانه » همه » مذهبی » بعضي مي‌گويند همچنانكه كج‌انديشان زمان ملاصدرا، او را كافر مي‌دانستند، كج‌انديشان عصر ما نيز هاشم آ‌غاجري و سروش را كافر مي‌دانند،‌آيا اين نظر صحيح است؟

بعضي مي‌گويند همچنانكه كج‌انديشان زمان ملاصدرا، او را كافر مي‌دانستند، كج‌انديشان عصر ما نيز هاشم آ‌غاجري و سروش را كافر مي‌دانند،‌آيا اين نظر صحيح است؟

‌معناي كفر و ارتداد
1. كفر در لغت به معناي پوشيدن چيزي است و شب را كه كافر خوانند چون اشخاص را مي‌پوشاند.[1] كفر در اصطلاح شرع يعني انكار اصلي از اصول دين يا انكار يكي از ضروريات دين (با علم به آن) در سخن يا كردار.[2]2. ارتداد در لغت به معناي رجوع و بازگشت است.[3] و در اصطلاح بايد گفت: از مجموع كلمات فقهاء بدست مي‌آيد براي صدق ارتداد و مرتد دانستن شخص چهار عنصر لازم است:
1. خروج از اسلام 2. انكار جاودانگي اسلام 3. اختيار كفر 4. اقدام عملي بر ضد اسلام.[4] امام خميني(ره) در تعريف مرتد مي‌فرمايد: مرتد كسي است كه از اسلام خارج شده و كفر را برگزيند.[5] شهيد اول نيز مي‌گويد: مرتد كسي است كه به يكي از امور ذيل دست از اسلام بردارد: 1. به نحوي از اسلام خارج گردد 2. به برخي از انواع كفر بپيوندد 3. آن چه را ضرورتاً از دين دانسته مي‌شود انكار كند. 4. آن چه را كه مي‌داند از دين نيست جزء دين بشمارد. 5. كاري را انجام دهد كه صراحتاً دلالت بر كفر كند مثل پرستش خورشيد و بت و انداختن قرآن در قاذورات و امثال آن.[6] علامه حلي مي‌گويد: هر كاري كه صريحاً تمسخر دين را به دنبال داشته باشد موجب كفر است[7] همچنين شهيد اول مي‌گويد كسي كه به پيامبر يكي از ائمه ناسزا گويد واجب‌القتل است.[8] قرآن كريم در اين باره مي‌فرمايد: «همانا كيفر آنان كه با خدا و رسول او به جنگ برخيزند و در روي زمين به فساد كوشند جز اين نباشد كه آنها را كشته يا به دار كشند و يا دست و پايشان را به خلاف ببرند يا تبعيد كنند.[9] بهر حال ملاحظه مي‌كنيد كفر و ارتداد در اسلام معناي مشخصي دارد و اگر كسي مصداق معناي كافر يا مرتد باشد كافر يا مرتد خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد