تأثير نماز در موفقيت ها يا ناکامي ها
من در مدرسه دوستي دارم که نماز نمي خواند، با اين حال درس هايش خوب است، ولي من که دعا و نماز مي خوانم و از خدا کمک مي خواهم خيلي درس هايم خوب نيست، لطفا مرا راهنمايي کنيد؟
– هر کاري، راه و قواعدي دارد که اگر انسان آن را رعايت کند، به موفقيت خواهد رسيد. موفقيت در درس، نيازمند تلاش و پشتکار و با جديت درس خواندن است. اما
– هر کاري، راه و قواعدي دارد که اگر انسان آن را رعايت کند، به موفقيت خواهد رسيد. موفقيت در درس، نيازمند تلاش و پشتکار و با جديت درس خواندن است. اما
تأثير نماز در موفقيت ها يا ناکامي ها
من در مدرسه دوستي دارم که نماز نمي خواند، با اين حال درس هايش خوب است، ولي من که دعا و نماز مي خوانم و از خدا کمک مي خواهم خيلي درس هايم خوب نيست، لطفا مرا راهنمايي کنيد؟
– هر کاري، راه و قواعدي دارد که اگر انسان آن را رعايت کند، به موفقيت خواهد رسيد. موفقيت در درس، نيازمند تلاش و پشتکار و با جديت درس خواندن است. اما اگر رعايت اين قواعد همراه با نماز خواندن و عبادت خدا باشد، درصد موفقيت را بالا مي برد، زيرا نماز علاوه بر بازداري انسان از گناه، تمرکز و دقت را نيز تقويت مي کند. لذا اين گونه نيست که اگر کسي نماز بخواند ولي تلاش و کوشش و قواعد مطالعه را رعايت نکند، بتواند مطلبي را ياد و نمره ي خوب بگيرد.
دوست شما که درس هايش را خوب مي فهمد به طور حتم براي درس ها و مطالعاتش برنامه ريزي کرده است و از فرصت هاي زندگي و جواني اش به خوبي استفاده مي کند و يا از روش هاي يادگيري خوب و اصولي بهره مي برد. هرگز موفقيت او در تحصيل به دليل آن نيست که نماز نمي خواند، بلکه اگر نماز مي خواند موفقيت بيشتري به دست مي آورد و نمره هاي بالاتري مي گرفت.
احساسي که شما نسبت به درس هايتان داريد و فکر مي کنيد از دوستتان ذاتا عقب تر هستيد، درست نيست، چرا که ممکن است علت عقب ماندگي اين باشد که پايه ها را محکم نکرده ايد و يا براي درس و تحصيل و مطالعه و مرور کتاب ها، برنامه ريزي نکرده ايد و يا اصلا آدم تنبل و کسلي هستيد. خوب پرواضح است کسي که کار و کوشش نکند و تن به کار ندهد موفقيتي نصيبش نخواهد شد. از قديم گفته اند: جوينده يابنده است: «من جد وجد».
حضرت علي (ع) مي فرمايد: «من سبب الحرمان التواني؛(1) يکي از عوامل محروميت، سستي در [در کار] است». و نيز مي فرمايد: «التواني اضاعه؛(2) سستي و اهمال در کار، نابود کننده ي [فرصت و عمر]است.»
توفيقات علمي، ديني و دنيايي و غير آن، مطابق طرح حکيمانه ي الهي، بدون سبب براي هيچ کس حاصل نمي شود. اگر انسان در زندگي تلاش و تحرک نداشته باشد و بستر سازي نکند، در امور مربوط به دين و دنياي خود به جايي نمي رسد. از قديم گفته اند: از تو حرکت، از خدا برکت.
از اين رو حضرت علي (ع) مي فرمايد: «آفه النجح الکسل؛(3) آفت موفقيت، تنبلي است». با اين حساب شما مي توانيد هم امور خود را منظم کنيد و هم با برنامه ريزي جلو برويد. هم چنين با کمک گرفتن از ديگران، روش هاي مناسب يادگيري و خوب فهميدن را به کار ببنديد، نمازتان را به وقت بخوانيد و از خدا کمک بخواهيد. در اين صورت به طور حتم از ديگران جلوتر خواهيد افتاد و موفقيت هاي شما روزافزون خواهد شد.
از طرفي، اگر مشغله هاي زياد باعث عقب ماندن از درس و تحصيل شده باشد، اين نيز قابل حل است. کافي است با تقسيم بندي ساعات شبانه روز و برنامه ريزي دقيق جلو برويد تا روشن شود که چقدر وقت زياد مي آوريد و فرصت به اندازه ي کافي براي درس خواندن باقي مي ماند.
از اين نکته نيز نبايد غفلت کرد که ذوق و سليقه و عشق و علاقه نيز در اشتغال به تحصيل و کسب دانش بسيار مؤثر است. خواجه نصيرالدين طوسي مي گويد:
لذات دنيوي همه هيچ است نزد من
در خاطر از تغيرآن، هيچ ترس نيست
روز تنعم و شب عيش و طرب مرا
غير از شب مطالعه و روز درس نيست
– هر کاري، راه و قواعدي دارد که اگر انسان آن را رعايت کند، به موفقيت خواهد رسيد. موفقيت در درس، نيازمند تلاش و پشتکار و با جديت درس خواندن است. اما اگر رعايت اين قواعد همراه با نماز خواندن و عبادت خدا باشد، درصد موفقيت را بالا مي برد، زيرا نماز علاوه بر بازداري انسان از گناه، تمرکز و دقت را نيز تقويت مي کند. لذا اين گونه نيست که اگر کسي نماز بخواند ولي تلاش و کوشش و قواعد مطالعه را رعايت نکند، بتواند مطلبي را ياد و نمره ي خوب بگيرد.
دوست شما که درس هايش را خوب مي فهمد به طور حتم براي درس ها و مطالعاتش برنامه ريزي کرده است و از فرصت هاي زندگي و جواني اش به خوبي استفاده مي کند و يا از روش هاي يادگيري خوب و اصولي بهره مي برد. هرگز موفقيت او در تحصيل به دليل آن نيست که نماز نمي خواند، بلکه اگر نماز مي خواند موفقيت بيشتري به دست مي آورد و نمره هاي بالاتري مي گرفت.
احساسي که شما نسبت به درس هايتان داريد و فکر مي کنيد از دوستتان ذاتا عقب تر هستيد، درست نيست، چرا که ممکن است علت عقب ماندگي اين باشد که پايه ها را محکم نکرده ايد و يا براي درس و تحصيل و مطالعه و مرور کتاب ها، برنامه ريزي نکرده ايد و يا اصلا آدم تنبل و کسلي هستيد. خوب پرواضح است کسي که کار و کوشش نکند و تن به کار ندهد موفقيتي نصيبش نخواهد شد. از قديم گفته اند: جوينده يابنده است: «من جد وجد».
حضرت علي (ع) مي فرمايد: «من سبب الحرمان التواني؛(1) يکي از عوامل محروميت، سستي در [در کار] است». و نيز مي فرمايد: «التواني اضاعه؛(2) سستي و اهمال در کار، نابود کننده ي [فرصت و عمر]است.»
توفيقات علمي، ديني و دنيايي و غير آن، مطابق طرح حکيمانه ي الهي، بدون سبب براي هيچ کس حاصل نمي شود. اگر انسان در زندگي تلاش و تحرک نداشته باشد و بستر سازي نکند، در امور مربوط به دين و دنياي خود به جايي نمي رسد. از قديم گفته اند: از تو حرکت، از خدا برکت.
از اين رو حضرت علي (ع) مي فرمايد: «آفه النجح الکسل؛(3) آفت موفقيت، تنبلي است». با اين حساب شما مي توانيد هم امور خود را منظم کنيد و هم با برنامه ريزي جلو برويد. هم چنين با کمک گرفتن از ديگران، روش هاي مناسب يادگيري و خوب فهميدن را به کار ببنديد، نمازتان را به وقت بخوانيد و از خدا کمک بخواهيد. در اين صورت به طور حتم از ديگران جلوتر خواهيد افتاد و موفقيت هاي شما روزافزون خواهد شد.
از طرفي، اگر مشغله هاي زياد باعث عقب ماندن از درس و تحصيل شده باشد، اين نيز قابل حل است. کافي است با تقسيم بندي ساعات شبانه روز و برنامه ريزي دقيق جلو برويد تا روشن شود که چقدر وقت زياد مي آوريد و فرصت به اندازه ي کافي براي درس خواندن باقي مي ماند.
از اين نکته نيز نبايد غفلت کرد که ذوق و سليقه و عشق و علاقه نيز در اشتغال به تحصيل و کسب دانش بسيار مؤثر است. خواجه نصيرالدين طوسي مي گويد:
لذات دنيوي همه هيچ است نزد من
در خاطر از تغيرآن، هيچ ترس نيست
روز تنعم و شب عيش و طرب مرا
غير از شب مطالعه و روز درس نيست
پي نوشتها:
1- ميزان الحکمه، با ترجمه فارسي، ج11، ص 5186.
2- همان.
3- همان، ص 5184.
منبع:مجله ي معارف اسلامي شماره 71
/خ