تا حجت باطنی انسان ها اصلاح نشود ظهور تحقق نخواهد یافت
آیت الله حایری شیرازی گفت: انتظار همچون هر پدیده اخلاقی دارای سه حالت افراطی، تفریطی و اعتدال است.
وی افزود: حالت افراطی در انتظار این است که انسان از هر گونه قدرت، زمینه چینی، انتخاب خود، جامعه و مجموعه انسانیت را عاجز ببیند و بگویید این کار از عهده ما خارج است.
آیت الله حایری شیرازی ادامه داد: افراطیون به دنبال قدرت بالاتر هستند تا بتوانند زمینه سازی ظهور را فراهم کنند و خود را عاجز از همه چیز می دانند.
وی تاکید کرد: انتظار افراطی به معنای دست کشیدن از هر مقدمه چینی است که ظاهرش زرین و در باطن زهرآلود است.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم اظهار داشت: استواری در برابر کلمات زرین و زهرآگین مخصوص کسانی است که وزین باشند و کسانی که موازین سنگین دارند در طوفان آخرت پابرجا می مانند؛ اما کسانی که سبک هستند طوفان آن ها را خواهد برد.
عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: این که در زمان غیبت فکر کنیم هیچ وظیفه ای نداریم حضرت حجت خود که بیایید و با قیام شمشیرش همه کارها را اصلاح می کند کاری اشتباه است.
وی ادامه داد: قیام حضرت به شمشیر برای براندازی اجبار به دین است؛ زیرا دین اجبار پذیر نیست و هرگز پیامبران برای اجبار به دین نیامدند آن ها همگی به دنبال براندازی اجباری دین بوده اند.
آیت الله حائری شیرازی با بیان این که به انسان ها حق انتخاب و فرصت داده شده است، تاکید کرد: اجبار در دین جایگاهی ندارد و اگر انسان خودش انتخاب نکند تمام جهان نمی تواند جای این انتخاب را پرکند.
وی با اشاره به وجود حجت ظاهری و باطنی در انسان ها گفت: تمام کسانی که به حجت ظاهری درگیر شدند در حجت باطنی خود درگیر خواهند شد و کسانی که دست به کشتن انبیاء الهی زده اند قبلا حجت درونی خودشان را کشته اند.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: امروز اگر کسانی بخواهند نزدیکی ظهور را ببینند باید رابطه انسان ها را با حجت بررسی کنند که همایش بین المللی دکترین مهدویت در این خصوص مسوولیت سنگینی دارد و باید این موضوع را بررسی کند.
وی با بیان این که با رکوع و سجده طولانی نمی توان اطمینان کرد و به حجت باطنی انسان ها پی برد، تصریح کرد: راستگویی و امانتداری بهترین علائم برای شناخت و انس انسان ها با حجت است.
وی تاکید کرد: تا مردم رابطه خود با حجت باطنی را اصلاح نکنند ظهور تحقق نخواهد یافت و غیبت خود نیز معلول همین علت است.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به تفکر افراطی در زمینه مهدویت گفت: این که برای ظهور زمینه سازی نکنیم، تفکری افراطی و خیال بافی و خود کم بینی است.
وی یادآور شد: امروز اگر ظهور عقب بیفتد به خاطر تشکیل حکومت اسلامی نیست به دلیل این است که تفکر افراطی وجود دارد و از حکومت های جبار و ظالم می ترسند به همین دلیل ظهور به تاخیر افتاده است.