طلسمات

خانه » همه » مذهبی » تفاوت مادر جسماني، مادر روحاني و مادر رضاعي چيست؟

تفاوت مادر جسماني، مادر روحاني و مادر رضاعي چيست؟

سوره احزاب/ آيه 6:

«النَّبىُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَ أَزْوَجُهُ أُمَّهَتهُمْ وَ أُولُوا الاَرْحَامِ بَعْضهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ فى كتَبِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُهَجِرِينَ إِلا أَن تَفْعَلُوا إِلى أَوْلِيَائكُم مَّعْرُوفاً كانَ ذَلِك فى الْكتَبِ مَسطوراً»

آيا تعبير «ازواجه امهاتهم» – :«همسران پيامبر مادران مؤ منين محسوب مى شوند» – با چيزى كه در آيه 4 آمده تضاد ندارد؟ زيرا در آنجا مى فرمايد: «كسانى كه گاهى همسرانشان را بمنزله مادر خود قرار مى دهند، سخن باطلى مى گويند، مادر آنها فقط كسى است كه از او متولد شده اند» با اين حال چگونه همسران پيامبر (ص) كه مسلمانان از آنان متولد نشده اند، مادر محسوب مى شوند؟
 
در پاسخ اين سؤ ال بايد به اين نكته توجه كرد كه خطاب مادر به يك زن يا بايد از نظر جسمانى باشد يا روحانى؛ 
اما از نظر جسمانى، تنها در صورتى اين معنى واقعيت دارد كه انسان از او متولد شده باشد و اين همان است كه در آيات پيشين آمده كه مادر جسمانى انسان تنها كسى است كه از او متولد شده است و اما پدر يا مادر روحانى كسى است كه يك نوع حق معنوى بر او داشته باشد، همچون پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) كه پدر روحانى امت محسوب مى شود و هم به خاطر او همسرانش احترام مادر را دارند.
ايرادى كه به اعراب جاهلى در مورد «ظهار» متوجه مى شد اين بود كه وقتى همسران خود را مادر خطاب مى كردند مسلما منظور آنها مادر معنوى نبود، بلكه منظورشان اين بود كه آنها به منزله مادر جسمانى هستند، لذا آنرا يك نوع طلاق مى شمردند، و مى دانيم مادر جسمانى با الفاظ درست نمى شود، بلكه شرط آن تولد جسمانى است. بنابراين سخن آنها سخن منكر و زور و باطل بود. ولى در مورد همسران پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) اگر چه آنها مادر جسمانى نيستند، ولى به احترام پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) مادر روحاني هستند و احترام يك مادر را دارند. و اگر مى بينيم كه قرآن در آيات پيش رو ازدواج با همسران پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) را تحريم كرده آن نيز يكى از شئون احترام آنها و احترام پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) است، چنانكه توضيح آن بطور مشروح به خواست خدا خواهد آمد.
 
البته نوع سومى از مادر در اسلام به عنوان مادر رضاعى وجود دارد كه در آيه 23 سوره نساء به آن اشاره شده (و امهاتكم اللاتى ارضعنكم …) ولى آن در حقيقت يكى از شاخه هاى مادر جسمانى مى باشد.
 
منبع:
تفسير نمونه ج 17 ص205و506

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد