در روایات به طور تفصیل و کامل مشخص نشده که کدام عمل خیر کفاره کدام گناه است و تنها به اثر برخی اعمال نیک در پاک کردن گناهان اشاره شده است . مثلا در نَهْجِ الْبَلَاغَةِ از أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ –ع- نقل شده که فرمود : مِنْ کَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِیسُ عَنِ الْمَکْرُوبِ ؛ از جمله کفارات گناهان بزرگ یاری کردن ستمدیده و گشایش در کار مصیبت دیده است . نهج البلاغه ؛ حکمت 24
اما در مورد اثر صدقه در پاک کردن گناه به چند روایت اشاره می شود :و صدقه السر فانها تکفر الخطیئه ؛ صدقه پنهانی گناه را می پوشاند . ( میزان الحکمه ؛ ح10425) -و همچنین ان صدقه اللیل تطفئ غضب الرب و تمحو الذنب العظیم ………؛صدقه دادن در شب خشم پروردگار را فرو می نشاند و گناه بزرگ را محو می کند . ( همان ، ح 10427)
در مورد اثر غسل جمعه در رفع گناه و آثار آن روایتی دیده نشد . (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 5/100108616)
اما در مورد اثر صدقه در پاک کردن گناه به چند روایت اشاره می شود :و صدقه السر فانها تکفر الخطیئه ؛ صدقه پنهانی گناه را می پوشاند . ( میزان الحکمه ؛ ح10425) -و همچنین ان صدقه اللیل تطفئ غضب الرب و تمحو الذنب العظیم ………؛صدقه دادن در شب خشم پروردگار را فرو می نشاند و گناه بزرگ را محو می کند . ( همان ، ح 10427)
در مورد اثر غسل جمعه در رفع گناه و آثار آن روایتی دیده نشد . (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 5/100108616)