خانه » همه » مذهبی » حنا بستن-سرمه کشیدن ائمه(ع)

حنا بستن-سرمه کشیدن ائمه(ع)

در این باره گفتنی است، در زمان صدر اسلام، بسیاری از یاران پیامبر(ص) دارای سن زیاد بودند و برای این که دشمنان احساس ضعف در جبهه مسلمانان نکنند، پیامبر(ص) دستور دادند که پیرمردان خضاب کنند و در هنگام جنگ زیر دیگ های بیشتری آتش کنند و تعداد شتران بیشتری پی کنند تا در دل دشمن وحشت افکنده شود. اما در زمان امام علی(ع) چنین ضرورتی نبود، لذا امام علی(ع) خضاب نمی کرد. برای توضیح بیشتر به مطالب زیر توجه کنید:

خضاب

حضرت امام جعفر صادق(ع) فرمود:
پیامبر اسلام (ص) حنا مصرف می کرد ولی علی(ع) حنا نبست چون پیامبر به علی(ع) فرموده بود: موهای صورت تو با خون سرت رنگین می گردد و امام حسین(ع) و امام باقر(ع) هم حنا مصرف کردند.(وسائل الشیعه، ج اول، چاپ اسلامیه، ص399، باب 41، حدیث اول)
براساس این حدیث صحیح، علی(ع) موهای خود را با حنا رنگین نکرد. حالا اگر کسی حنا ببندد پیرو پیامبر(ع) شده است و اگر نبندد پیرو حضرت علی(ع) شده است و هیچگونه مشکلی ندارد.
حضرت امام زین العابدین(ع) و فرزندش امام باقر(ع) در حمام و مشغول نظافت و شستن بودند. افراد دیگری هم داخل حمام شدند. بر سر خضاب کردن و نکردن بگو مگو شد. این افراد امام زین العابدین را نمی شناختند. در میان بگو مگوها، امام زین العابدین فرمود: فلانی اگر خضاب بکنی پیرو پیامبر شده ای و اگر خضاب نکنی پیرو علی شده ای. آن افراد پس از اینکه از حمام بیرون آمدند درباره این جواب دهنده سؤال کردند. در جواب اینها گفتند: این امام زین العابدین و او فرزندش ابو جعفر است.(تفصیل این داستان را در وسائل الشیعه، جاول، ص400، حدیث 4 ملاحظه کنید)
برخی از امامان موهای خود را با رنگ مشکی رنگ می کردند(همان، ص399، ح2، باب41)
توجه به این داشته باشیم که هدف این است که موهای سفید سر و صورت از سفید بودن بیرون بیاید چه با رنگ سرخ توسط حنا و چه با رنگ مشکی.(همان، ص404، ح دهم)
با رنگ زرد هم می توان موها را رنگ کرد.(همان، ص405، ب47، ح اول)
از روایات بر می آید که هم رنگ کردن با حنا مستحب است و هم با رنگهای زرد، قرمز و مشکی مستحب است نه این که فقط رنگ کردن با حنا مستحب باشد.(برای مطالعه این روایات به وسائل الشیعه، ج اول، کتاب الظهاره، ابواب آداب الحمام، ص399 به بعد مراجعه کنید)

سرمه

روایات فراوانی داریم که سرمه کشیدن خوب است و در این روایات آمده است که پیامبر اسلام(ص) وقتی که می خواست بخوابد سرمه می کشید.(وسائل الشیعه، ج اول، ص411، باب 55، ح1) و اصل سرمه کشیدن هم به شب مربوط است و موقع خواب ولی اگر کسی روز سرمه بکشد این آرایش و زینت است.
امام صادق(ع) فرمود: پیامبر اسلام(ص) قبل از خواب چهار بار به چشم راست سرمه می کشید و سه بار به چشم چپ. (همان، ص413، باب 57، ح اول)
آن حضرت فرمود: سرمه کشیدن در شب برای بدن مفید است و در روز زینت است.(همان، ح دوم)
روایات باب 57 همه اش درباره سرمه کشیدن در شب است.
از آنچه گذشت معلوم شد که چرا مراجع و علمای پیر، حنا نمی بندند. البته لازم به یادآوری است که برخی از مراجع و علما هم حنا مصرف می کنند و هم سرمه، گرچه به صورت عمومی نیست و گاهی سنت خوب اسلامی را مردم یک عصر رها می کنند و دیگر مراجع و علماء نمی توانند به آن عمل کنند و گرنه انگشت نما و مضحکه می شوند.

حنا بستن-سرمه کشیدن ائمه(ع)

در این باره گفتنی است، در زمان صدر اسلام، بسیاری از یاران پیامبر(ص) دارای سن زیاد بودند و برای این که دشمنان احساس ضعف در جبهه مسلمانان نکنند، پیامبر(ص) دستور دادند که پیرمردان خضاب کنند و در هنگام جنگ زیر دیگ های بیشتری آتش کنند و تعداد شتران بیشتری پی کنند تا در دل دشمن وحشت افکنده شود. اما در زمان امام علی(ع) چنین ضرورتی نبود، لذا امام علی(ع) خضاب نمی کرد. برای توضیح بیشتر به مطالب زیر توجه کنید:

خضاب

حضرت امام جعفر صادق(ع) فرمود:
پیامبر اسلام (ص) حنا مصرف می کرد ولی علی(ع) حنا نبست چون پیامبر به علی(ع) فرموده بود: موهای صورت تو با خون سرت رنگین می گردد و امام حسین(ع) و امام باقر(ع) هم حنا مصرف کردند.(وسائل الشیعه، ج اول، چاپ اسلامیه، ص399، باب 41، حدیث اول)
براساس این حدیث صحیح، علی(ع) موهای خود را با حنا رنگین نکرد. حالا اگر کسی حنا ببندد پیرو پیامبر(ع) شده است و اگر نبندد پیرو حضرت علی(ع) شده است و هیچگونه مشکلی ندارد.
حضرت امام زین العابدین(ع) و فرزندش امام باقر(ع) در حمام و مشغول نظافت و شستن بودند. افراد دیگری هم داخل حمام شدند. بر سر خضاب کردن و نکردن بگو مگو شد. این افراد امام زین العابدین را نمی شناختند. در میان بگو مگوها، امام زین العابدین فرمود: فلانی اگر خضاب بکنی پیرو پیامبر شده ای و اگر خضاب نکنی پیرو علی شده ای. آن افراد پس از اینکه از حمام بیرون آمدند درباره این جواب دهنده سؤال کردند. در جواب اینها گفتند: این امام زین العابدین و او فرزندش ابو جعفر است.(تفصیل این داستان را در وسائل الشیعه، جاول، ص400، حدیث 4 ملاحظه کنید)
برخی از امامان موهای خود را با رنگ مشکی رنگ می کردند(همان، ص399، ح2، باب41)
توجه به این داشته باشیم که هدف این است که موهای سفید سر و صورت از سفید بودن بیرون بیاید چه با رنگ سرخ توسط حنا و چه با رنگ مشکی.(همان، ص404، ح دهم)
با رنگ زرد هم می توان موها را رنگ کرد.(همان، ص405، ب47، ح اول)
از روایات بر می آید که هم رنگ کردن با حنا مستحب است و هم با رنگهای زرد، قرمز و مشکی مستحب است نه این که فقط رنگ کردن با حنا مستحب باشد.(برای مطالعه این روایات به وسائل الشیعه، ج اول، کتاب الظهاره، ابواب آداب الحمام، ص399 به بعد مراجعه کنید)

سرمه

روایات فراوانی داریم که سرمه کشیدن خوب است و در این روایات آمده است که پیامبر اسلام(ص) وقتی که می خواست بخوابد سرمه می کشید.(وسائل الشیعه، ج اول، ص411، باب 55، ح1) و اصل سرمه کشیدن هم به شب مربوط است و موقع خواب ولی اگر کسی روز سرمه بکشد این آرایش و زینت است.
امام صادق(ع) فرمود: پیامبر اسلام(ص) قبل از خواب چهار بار به چشم راست سرمه می کشید و سه بار به چشم چپ. (همان، ص413، باب 57، ح اول)
آن حضرت فرمود: سرمه کشیدن در شب برای بدن مفید است و در روز زینت است.(همان، ح دوم)
روایات باب 57 همه اش درباره سرمه کشیدن در شب است.
از آنچه گذشت معلوم شد که چرا مراجع و علمای پیر، حنا نمی بندند. البته لازم به یادآوری است که برخی از مراجع و علما هم حنا مصرف می کنند و هم سرمه، گرچه به صورت عمومی نیست و گاهی سنت خوب اسلامی را مردم یک عصر رها می کنند و دیگر مراجع و علماء نمی توانند به آن عمل کنند و گرنه انگشت نما و مضحکه می شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد