حکمت 97 نهج البلاغه در رابطه با ارزش یقین است: وَ سَمِعَ [علیه السلام] رَجُلًا مِنَ الْحَرُورِیَّةِ(1) یَتَهَجَّدُ وَ یَقْرَأُ فَقَالَ نَوْمٌ عَلَى یَقِینٍ خَیْرٌ مِنْ صَلَاةٍ فِى شَکٍّ .
امام علی علیه السلام صداى یکى از خوارج را که اهل حروراء بود شنید که نماز شب مى خواند و قرآن تلاوت مى کرد، فرمود: خواب توام با یقین و ایمان بهتر است از نمازبا شک و تردید است.
مقصود امام علی( ع ) از شک، آن شک و تردیدى است که خوارج در امامت امام وقت داشتند که خود اساس تعلیم عبادات و کیفیّت انجام آنها است، که آگاهى بدان رکنى از ارکان دین مى باشد و شک و تردید در آن باعث عدم استفاده از آن و شکّ در بسیارى از نیازمندیها از قبیل علم توحید و اسرار عبادات و کیفیّت سلوک و اطاعت پروردگار است.
—————-
(1) حروریّه گروهى از خوارج و منسوب به حرورا به دو صورت : مدّ و قصر مى باشند. حرورا ، نام روستایى در منطقه نهروان است و دو میل از کوفه فاصله دارد که نخستین بار خوارج بعد از مخالفت با حضرت در آنجا اجتماع کردند. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 15/100108644)
امام علی علیه السلام صداى یکى از خوارج را که اهل حروراء بود شنید که نماز شب مى خواند و قرآن تلاوت مى کرد، فرمود: خواب توام با یقین و ایمان بهتر است از نمازبا شک و تردید است.
مقصود امام علی( ع ) از شک، آن شک و تردیدى است که خوارج در امامت امام وقت داشتند که خود اساس تعلیم عبادات و کیفیّت انجام آنها است، که آگاهى بدان رکنى از ارکان دین مى باشد و شک و تردید در آن باعث عدم استفاده از آن و شکّ در بسیارى از نیازمندیها از قبیل علم توحید و اسرار عبادات و کیفیّت سلوک و اطاعت پروردگار است.
—————-
(1) حروریّه گروهى از خوارج و منسوب به حرورا به دو صورت : مدّ و قصر مى باشند. حرورا ، نام روستایى در منطقه نهروان است و دو میل از کوفه فاصله دارد که نخستین بار خوارج بعد از مخالفت با حضرت در آنجا اجتماع کردند. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 15/100108644)