الف) فطری بودن خداشناسی موجب سلب اختیار از انسان ها نخواهد شد. ب) در انسان غرائز و فطریات مختلف دیگری وجود دارد که گاهی اهتمام بیش از حد به یکی و بی توجهی به دیگری موجب کم یا بی اثر شدن آن می گردد که از آن تعبیر به «خمول فطرت» می شود. ج) گاهی وجود برخی از شبهات موجب می شود بدیهی ترین چیزها مورد انکار قرار گیرد. چنان که در تاریخ فلسفه می بینیم برخی حتی در اصل «وجود» و در «امتناع تناقض» که بدیهی ترین قضایا وام القضایاست تردید کرده اند. شناخت های فطری نیز گاه در اثر برخورد با شبهاتی توسط کسانی که قادر به حل آن نبوده اند مورد انکار قرار گرفته است.