خلط میان دو شخصیت
از دیگر سو نویسنده این سطور به مناسبت کار بزرگی که با همکاری دوست محترم جناب آقای حسین درگاهی از حدود ۱۴ سال پیش آغاز کرد، تدوین معجم بزرگ اعلام شیعه را وجهه همت خود قرار داد که البته کار آن پس از فراهم آمدن بیش از سی هزار فیش در طول چند سال و با همکاری شماری از محققان به یکباره قطع شد و متأسفانه آن طرح به دلایل مختلف و از جمله اسباب مالی نیمه کاره رها گردید و نمی دانم الآن در چه وضعیتی است؛ شاید آقای درگاهی همتی کنند و آنرا به صورتی منتشر کنند.
از دیگر سو از چند سال پیش تحقیق تازه ای از متن کتاب الحاوی ابن ابی طی را آغاز کرده ام که آن هم با تعلیقات فراوانی است و امید دارم به تدریج در این سایت هم برخی از مطالب تازه آنرا منتشر کنم.
هم اینک کتابی از سوی دانشمند محقق آقای احمد پاکتچی منتشر شده است که بخشی از آنچه را که اینجانب سابقا در سه طرح پیشگفته، یعنی نوشتن تکمیل تعلیقات فهرست منتجب الدین و نیز تدوین معجم اعلام شیعه و همچنین انتشار تصحیح تازه ای از کتاب الحاوی در دست داشته است، پوشش می دهد و بی تردید برای دیگر محققان هم به کار می آید و اثری است در خور ستایش که با تتبع خوب در منابع متعدد سامان گرفته است. این کتاب به عنوان “مکاتب فقه امامی ایران پس از شیخ طوسی تا پایگیری مکتب حله” (تهران، ۱۳۸۵شمسی) منتشر شده است. پیش از این هم کتابی با عنوان موسوعة طبقات الفقهاء از سوی مؤسسه آقای جعفر سبحانی در قم منتشر شده بود که تلاش مهمی بود برای تدوین طبقات فقیهان شیعه و سنی و برای تحقیقات رجالی و تراجم نگاری سخت به کار می آید. هر دوی این کارها مفید هستند و مکمل یکدیگرند و نمی توان یکی را بر دیگری ترجیح داد. البته مانند هر کار علمی از این دست، این قبیل تحقیقات نیاز به اصلاح پاره ای از اشتباهات و داوری ها دارند که مهمترین آنها خلط میان رجال هم نام و یا عدم توجه به طبقات رجال است. در این یادداشت، تنها به ذکر یک مورد می پردازم و شاید در آینده به برخی موارد دیگر هم اشاره کنم:
در ذیل معرفی یکی از فقیهان مکتب فقهی متکلمان در طبرستان و گرگان، در کتاب استاد پاکتچی، شخصی معرفی شده است به نام علی بن ابی طالب سیلقی (ص ۱۴۱). در این شرح حال نویسنده میان دو تن یکی زیدی و دیگری محدثی امامی که اصلا به عنوان فقیه عنوان نشده خلط کرده و آن دو را یکی پنداشته است. بنابراین نتیجه این شده که فقیهی زیدی مذهب و متعلق به آمل به عنوان فقیهی امامی و متعلق به مکتب متکلمان ارائه شده است. توضیح اینکه در الفهرست منتجب الدین، وی از یکی از رجال سادات نامدار زیدی شمال ایران ظاهرا به عنوان یک امامی یاد می کند و درباره او می نویسد:
فهرست منتجب الدین، ص ۸۸
“السید على بن ابى طالب الحسنى الآملی . فقیه ، صالح ” . این شخص کاملا شناخته شده است و ما درباره او اطلاع زیادی در منابع زیدی و امامی داریم و می دانیم که به المستعین بالله نامبردار بوده است. منتجب الدین در الأربعین خود هم روایتی از این شخص می آورد که در حقیقت چیزی نیست جز روایتی از امالی ابوطالب هارونی که می دانیم المستعین بالله از حلقه های روایت آن کتاب بوده و نامش هم در سند آغازین این کتاب هم اینک دیده می شود. در اینجا روایت منتجب الدین را نقل می کنیم:
الأربعون حدیثا – منتجب الدین بن بابویه، ص ۵۹
“الحدیث الثلاثون : أنا أبو الحسین زید بن الحسن بن محمد [ البیهقی ، قدم علینا الری قراءة علیه : أنا السید أبو الحسن علی بن محمد بن جعفر الحسنی الاسترابادی : نا والدی محمد ] بن جعفر والسید علی بن أبی طالب الحسنی الآملی ، قالا : أنا السید أبو طالب یحیى بن الحسین بن هارون الحسنی الهارونی ، إملاءا : أنا أبو الحسین البحری…”.
در کتاب مکاتب، این شخص زیدی با عالمی امامی خلط شده که نام او هم در منابع، علی بن ابی طالب است اما او با وجود آنکه از سادات بوده، اما نسبش کاملا با علی بن ابی طالب زیدی فرق می کرده و به احتمال بسیار قوی فرزند ابوطالب حسن بن مهدی سیلقی بوده که ما او را در جای دیگری در همین سایت پیشتر معرفی کرده ایم. فقیه زیدی، نسب حسنی داشته، در حالی که محدث امامی حسینی نسب بوده است. علی بن أبی طالب دومی، از استادان و مشایخ قطب الدین راوندی بوده و خود از جعفر بن محمد الدوریستی همانند پدرش روایت می کرده است. دو نمونه زیر را ارائه می دهم تا با شخصیت این محدث امامی آشنایی بیشتری حاصل شود:
۱- المناقب- الموفق الخوارزمی ص ۳۱
“أخبرنی به السید الإمام الأول المرتضى ، شرف الدین ، عز الإسلام ، علم الهدى ، نقیب نقباء الشرق والغرب ، أبو الفضل محمد بن علی بن محمد بن المطهر بن المرتضى الحسینی – فی كتابه إلی من مدینة الری – جزاه الله عنی خیرا ” . قال : أخبرنی السید أبو الحسن علی بن أبی طالب الحسینی السیلقی ، بقراءتی علیه قال : أخبرنی الشیخ العالم أبو النجم محمد بن عبد الوهاب بن عیسى السمان الرازی ، قال : أخبرنی الشیخ العالم أبو سعید محمد بن أحمد بن الحسین النیسابوری الخزاعی ، أخبرنی محمد بن علی بن محمد بن جعفر الأدیب بقراءتی علیه …”
۲- قصص الانبیاء از الراوندی ص ۱۴۸ ۲-
“اخبرنا السید على بن أبی طالب السلیقى (کذا: السیلقی) ، عن جعفر بن محمد بن العباس ، عن أبیه ، عن ابن بابویه …”.
محدث دومی محدثی امامی بوده است که به احتمال قوی در ری ساکن بوده و در اواخر سده پنجم و اوائل سده ششم فعال بوده است. وی ابدا در منابع به عنوان فقیه شناخته نمی شده و حتی شرح حال او در الفهرست منتجب الدین هم نیامده است. مقایسه او با فقیه زیدی کاملا نشان می دهد که میان آن دو دست کم یک طبقه فاصله وجود داشته و در حالی که اولی از ابوطالب هارونی از معاصران سید مرتضی روایت می کرده، دومی از طبقه شاگردان شیخ طوسی روایت حدیث داشته و روایت او از جعفر بن محمد الدوریستی هم تنها به آن دلیل است که دوریستی عمر درازی داشته و این امکان برای محدث دومی فراهم شده که از او روایت حدیث کند. ما در مقاله ای که درباره اربعین زید بن رفاعة در همین سایت منتشر کرده ایم به خوبی محدث دومی و پدرش را معرفی کرده ایم. برای آن فقیه و دانشمند زیدی هم باید به کتاب ما درباره زیدیه ایران مراجعه کرد؛ اما عجالتا می توان به مقاله ما درباره دو دانشمند شیعی در حال کار که اینک در سایت بررسی های تاریخی موجود است، رجوع کرد. جالب اینکه در کتاب استاد پاکتچی، در ذیل معرفی این شخص ترکیبی، نام ابوطالب هارونی و دوریستی و ابوالنجم سمان در کنار هم به عنوان مشایخ او ذکر شده، در حالی که روشن است دو نفر دوم نمی توانند معاصر ابوطالب هارونی قلمداد شوند. ابوالنجم سمان از مشایخ عماد الدین طبری است و در ۵۱۰ ق زنده بوده است[۱].
بدین ترتیب خلط میان دو تن، فقیهی جدید از مکتب متکلمان امامی طبرستان را ساخته است.
پینوشتها:
[۱] نک: بشارة المصطفی، ص ۷۰ و موارد دیگر
منبع مقاله :
http://ansari.kateban.com/