تحقیقات جدید نشان میدهد که خودروهای الکتریکی راه حل کارآمدتری برای تأمین انرژی خودروها نسبت به هیدروژن هستند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل نشان میدهد که هزینهی تولید هیدروژن برای خودروها و همچنین سوختهای مصنوعی (e-fuels) میتواند به وابستگی عمیقتر به سوختهای فسیلی منجر شود.
به گزارش carscoops، به نظر میرسد پیشرانه الکتریکی دنیای خودرو را در دست گرفته است، اما خودروسازانی مانند تویوتا و پورشه هنوز بهدنبال استفاده از هیدروژن و سوختهای مصنوعی هستند. این سوختها را میتوان مستقیماً در پیشرانههای موجود استفاده کرد و نیاز به انجام هیچ تغییری در آنها نیست و گاهی اوقات بهعنوان راهی برای صرفهجویی در پیشرانههای احتراق داخلی در نظر گرفته میشوند.
طبق مطالعهی منتشرشده در مجله Nature Climate Change، مشکل این است که انرژی مورد نیاز برای تولید این سوختها بیشتر از انرژی مورد نیاز برای تأمین انرژی خودروی الکتریکی است. به گفتهی فالکو اوکرت که رهبری این تحقیق را در زمینهی تأثیرات آب و هوایی در مؤسسه آلمانی پوتسدام بر عهده داشت، «استفاده از هیدروژن و سوختهای مصنوعی ممکن است منجر به عقبگرد شود.»
اوکرت به گاردین گفت:
سوختهای مبتنی بر هیدروژن میتوانند حامل انرژی پاک و عالی باشند؛ اما هزینهها و خطرات مربوط به آنها بسیار زیاد است. اگر ما به فناوریهای (پیشرانههای) احتراقی وفادار بمانیم و امیدوار باشیم که آنها را با سوختهای پایه هیدروژنی تغذیه کنیم، با توجه به اینکه سوخت بسیار گران و کمیابی است، در نتیجه ما سوخت و بنزین بیشتری خواهیم سوزاند.
البته چنین سخنی بدان معنا نیست که نیازی به پیگیری و تحقیق در زمینهی هیدروژن و سوختهای مصنوعی وجود ندارد. در حقیقت، برای صنایعی مانند حمل بار طولانیمدت و پرواز در مسیرهای طولانی، انرژی برق هرگز نمیتواند راهحل مناسبی باشد.
مقالههای مرتبط:
برقی نگه داشتن اکثر وسایل نقلیه و لوازم گرمایشی منازل ممکن است باعث شکوفایی این صنایع بدون تحمیل بار اضافه بر شبکه توزیع برق شود. طبق این تحقیق، سوختهای مصنوعی پنج برابر خودروهای الکتریکی نیاز به برق دارند؛ بنابراین در واقع تأمین انرژی لازم برای این صنعت ممکن است نیازمند بازگشت مجدد به سمت سوختهای فسیلی باشد.
رومن ساکی، یکی از اعضای تیم تحقیق، به گاردین گفت:
ما اکنون خیلی با انرژی برق ۱۰۰ درصد تجدیدپذیر فاصله داریم. اگر سوختهای مبتنی بر هیدروژن با مخلوط فعلی سوختهای مصنوعی [در اروپا] تولید شود، انتشار گازهای گلخانهای را در مقایسه با سوختهای فسیلی افزایش [و نه کاهش] میدهند.