اين دعا در مصادر حديثي موجود است، به علاوه دعايي شبيه به آن را مرحوم «سيد بن طاووس» در كتاب شريف «اقبال» در فصل «26» بعد از ذكر اعمال شب اوّل ماه مبارك رمضان، نقل كرده كه اضافات و تغييراتي در آن نسبت به دعاي مشهور «اللهم كن لوليك» ديده ميشود. سيد بن طاووس در مقدمة نقل دعا اين گونه مينويسد: بدان كه گفتگوي هر ميهماني با ميزبان است و وقتي انسان در ماه رمضان پناه دهندهاي را بر ميگزيند شايسته است كه در پايان عملش به پناه دهنده و ميزبانش توجه كند و به اتفاق ميزبان به سوي خداي تبارک و تعالي رو كند، چرا كه اين ميزبان متولّي تكميل و ترميم اعمال مهمان و واسطة بين او و خداي عزّوجل است.
و شايسته است كه در هر شب هم در ابتداي اعمال و هم در پايان آن كسي را ياد كند كه اعتقاد دارد او جانشين خداي تبارک و تعالي در ميان بندگان و در شهرهاي او است و او متكفّل تهية مايحتاج اين شخص روزهدار است از خوراكي و نوشيدن و ساير نيازهاي بندگان به خداي تبارک و تعالي و شايسته است كه صائم براي چنين بزرگي، آن گونه كه او شايستة آن است دعا كند و صائم بايد بداند كه خدا جلّ جلاله و نايب او بر او منت نهادهاند كه او را اهليت و بزرگواري بخشيدهاند كه به اين مرتبه مفتخر گشته است.[1]اگر در مضامين فوق دقت شود به بخشي از منزلت دعاي اللهم كن لوليك پي برده ميشود و اگر به طور كلي بخواهيد دربارة آثار و فوايد عمومي دعاء براي امام زمان ـ عليه السّلام ـ مطالبي بدانيد به كتاب شريف مكيال المكارم في فوائد الدعاء للقائم ـ عليه السّلام ـ مراجعه نماييد كه 90 عنوان را به عنوان فائدة دعاء براي حضرت ـ عليه السّلام ـ گوشزد نموده است مانند:
1. تبعيت از امامان ـ عليهم السّلام ـ ؛ 2. شكر نعمت؛ 3. نجات از فتنههاي آخر الزمان؛ 4. طول عمر.[2]در اين جا تذكر چند نكته دربارة اين دعاء مفيد به نظر ميرسد.
1. سفارش به خواندن اين دعا: در شب قدر و تكرار آن و نيز در تمام ماه مبارك و نيز در همة عمر حاكي از منزلت بينظيري است كه براي عظمت آن همين نكته بس است.
2. براي خصوص نماز سفارش خاصي براي دعاء به امام زمان ـ عليه السّلام ـ نيست مگر روز جمعه،[3] بله، اطلاقات و عمومات اوامر ائمه ـ عليهم السّلام ـ در دعاي به حضرت حجت ـ عليه السّلام ـ حال نماز را هم در بر ميگيرد، به ويژه كه حال نماز از نزديكترين حالات عبد به خداي تبارک و تعالي است و زمينه براي استجابت دعا بسيار آماده است.
3. از آن جا كه دعاي اللهم كن لوليك خلاصه و اشارهاي به حوائج الهية ولي الله اعظم است كه در دعاهاي مفصل مربوط به حضرت حجت ـ سلام الله عليه ـ به طور مشروح به آنها پرداخته شده، بهترين شرح دعاي فوق همين ادعية مفصل ميباشد و البتّه در اطراف آنها شروحي ارزشمند هم نگاشته شده است.
4. در روايت اين دعا نكتهاي آمده است كه بعد از تمجيد خداي تبارک و تعالي و صلوات بر پيامبر و آلش اين دعا را بخوانيد ولي گاهي مورد غفلت قرار ميگيرد.
5. از مهمترين مسائلي كه در دعاء براي امام زمان (عج) و اين دعا هست اين است كه نياز و احتياج شديد انسان به امام زمان(عج) را بيان ميکند. اگر اين مسئله يعني رابطه محکم بين امام زمان و پيرو وي حل نشود منزلت و آثار اين دعاء مبهم خواهد ماند اگر «نياز انسان به امامت او به فعليّت برسد آن وقت آن بركات بيشمار امامت او بر انسان» است فرو خواهد آمد و آن وقت است كه دعاء براي او براي انسان هم فايده خواهد داشت وگرنه چه بسيارند تشنگان كنار دريا، ولي احساس تشنگي نميكنند.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ در انتظار ققنوس، سيد ثامر هاشم العميدي.
2ـ شرح دعاي ندبه، سيد محي الدين طالقاني.
3ـ مجله انتظار، شماره 1ـ5.
پي نوشت ها:
[1] . سيد رضي الدين ابن طاووس، اقبال الاعمال، قم، دفتر تبليغات اسلامي، 1414ق، ج1، ص190.
[2] . موسوي اصفهاني، سيد محمد تقي، مكيال المكارم، ترجمة سيد مهدي حائري قزويني، انتشارات بدر، چاپ چهارم، 1376، ج1، ص345.
[3] . همان، ج2، ص47.