خانه » همه » مذهبی » دربارة دين آلت پرستي در هندوستان توضيح دهيد؟

دربارة دين آلت پرستي در هندوستان توضيح دهيد؟

سرزمين هند نه تنها در زمينة آب و هوا و مردمان سرزمين عجايب است، در زمينة اديان هم سرزمين عجيبي است. تنوع و پيچيدگي عقايد در مبدأ هندوئيسم بسيار دامنه دار است. گفته‌اند در ميان اديان دنيا، دين هندويي مانند يك انبان فروشندة دوره گردي است. كه هم اشياء نفيس و عتيقه در آن ديده مي‌شود و هم ملزومات روزمرة خريداران. دين هندو عبارت است از مجموعه اعتقادات و سازمانهاي بيشمار و در هم آميخته‌اي كه زمان پيدايش وداها به ظهور رسيده و تا كنون هم ادامه دارد. دين هندو داراي يك سلسله عقايد فوق العاده گوناگون اعمال مختلف و متضادي است. اديان هند از قديم تا كنون تحولات گوناگون به خود ديده است. مردم سرزمين هندوستان مردماني هستند كه از قديم داراي عقايد و دينهاي گوناگوني هستند كه در آنجا از گاو پرستي و بت پرستي و … گرفته تا آلت پرستي كه در بين مردم هند موسوم است. تا جايي كه آنها به زشت‌‌ترين و قبيح‌ترين عضو بدن انسان ارزش قائل شده و آنرا مي‌پرستند. آلت پرستي در هند آئيني است كه خيلي از مردم هند آنرا پرستش مي‌كنند يعني يكي از هفت معبد بسيار مقدس شيوا (لينگايي هند) است. در اين معبد آلت تناسلي مردانه‌اي كه از نقره ساخته شده در وسط معبد قرار دارد زيارت كنندگان مرد و زن هر دو به نيايش و استغاثه به درِ خانه اين مجسمه (معبود) مشغول بوده هر كدام فرمولها و اوراد نيايشي خاصي را زمزمه مي‌كنند و حاجات خود را مي‌طلبد.[1]نحوة پرستش «لينگا» (آلت مردانه) نيز بدين صورت است كه بعضي‌ها آنرا با آب و يا شير، پاك و استحمام مي‌كنند، ديگران آنرا لمس كرده، بعضي‌ها روغنهاي خوشبويي به آن ماليده، بعضي آنرا با گلهاي تزئيني زينت مي‌كنند و عده‌اي نيز نذورات خود براي آنرا به كاهن (روحاني) معبد مي‌دهند. اين لينگا در يك يوني، كه محل خاصي است قرار داده شده است. بالاي آن نيز يك مخزن طلايي قرار داده‌اند تا دايماً قطرات آب روي لينگام (آلت مردانه) چكيده و آنرا مرطوب نگه دارد. اين آب را بعداً جمع  كرده و به عنوان (آبي مقدس) بين زايرين معبد تقسيم مي‌كنند كه حالت (دارو) باروري را دارد. استفاده از مخازن و يا حوضچه‌هاي مصنوعي آب در بيرون از معابد كه راه پله‌هايي در كنار آنها تعبيه شده كه شخص نيايشگر از طريق آنها به داخل حوضچه رفته و قبل از زيارت معبد خود را تطهير مي‌كند. در بعضي از اجتماعات و محلّات شيوايي، داماد مجسمه‌اي طلايي از اين لينگا و يا آلت تناسلي مردانه را كه روي زنجيري از طلا نصب شده به گردن عروس مي‌اندازد كه او هم هرگز به هيچ دليلي آنرا از خود جدا نمي‌سازد.[2]تمثال لينگا يا آلت تناسلي مردانه همچنين در نمازخانه منازل مسكوني  نيز يافت مي‌شود و نمونه‌‌هاي نسبتاً بدتراشيده شدة آن نيز در كنار جاده‌هاي روستايي و يا راههاي كوهستاني به چشم مي‌خورد. در مذهب شيوا پرستي كه همان آلت پرستي است تعدادي فرقه‌ها (گروههاي) فرعي نيز وجود دارد. پيروان اين آئين همواره يك لينگام كوچك سنگي (آلت) را كه در يك جعبة نقره‌اي قرار داده شده با خود حمل مي‌كنند.
در خرابه‌هاي شهرهاي هند هزاران مجسمه و نمونة آلات تناسلي پيدا شده است كه به صورت اولين تمثال و يا مجسمه براي پرستش و نيايش شيوا در آمده است. در تمام معابد شيوايي، در نقطة مركزي معبد كه مقدسترين مكانهاي مقدس معبد مي‌باشد مجسمه‌اي از يك آلت تناسلي قرار داده شده است.[3]در پايان از مطالب بيان شده نتيجه مي‌گيريم كه دين هندو يكي از اديان قديمي دنياست كه هيچ باني و شارعي ندارد و در سرزمين هندوستان بوجود آمده، براي فهم پيچيدگي جامعه و دين هندو آگاهي به اين حقيقت كه جامعة هندو ساختة نژادها و فرهنگ‌هاي بسيار است. از اين رو اصطلاح كلي هندوئيسم به معناي دين‌هاي مردم هند است. در اين دين آئينها و عقايد مختلف و گوناگوني همچون گاو پرستي و بت پرستي و چوب پرستي و آلت پرستي وجود دارد. كه وقتي انسان به بررسي اين آئينها مي‌پردازد هيچ منشأ و مبدأ مقدسي ندارند بلكه بر اساس ساختة ذهن متفكرين هند بوجود آمده و خرافات و افسانه‌هاي زياد در اين دين به چشم مي‌خورد كه در كل نمي‌توان به اين اسم دين گذاشت لذاست كه دين هندو در طول تاريخ از اديان ديگر اقتباس كرده و به مرور زمانها به صورت يك دين شكل گرفته است و آلت پرستي نمونه آنهاست كه مردم هند به چنين چيزهاي قبيح و زشت معتقد هستند و با پرستش آنها عمر خود را تلف مي‌كنند.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. تاريخ جامع اديان، تأليف جان بي ناس.
2. تاريخ مختصر اديان بزرگ، تأليف فليسين شاله.
3. هندوئيسم، تأليف ك. م. سين.
4. آشنايي با تاريخ اديان، تأليف غلامعلي آريا
5. جامعه شناسي اديان، تأليف دكتر علي شريعتي.

پي نوشت ها:
[1] . اديان در جوامع امروز، ج 1، ترجمة عبد الرحيم گواهي، 246 و 247، چاپ اول، 1374، انتشارات دفتر نشر و فرهنگ اسلامي.
[2] . آشنايي با تاريخ اديان، غلامعلي آريا، ص 60، چاپ سوم، 1379، انتشارات پايا.
[3] . اديان زندة جهان، رابرت. ا. هيوم، ص 54، اول، 1369، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامي.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد