ما کتب ادعیه ای داریم که شیخ عباس قمی از میان این کتب دعاهای موجود در مفاتیح الجنان را برگزیده است در کتب روایتی و تاریخی هر چه دوران زندگانی مؤلفان این آثار به دوران زندگی ائمه نزدیکتر باشد معتبرتر می باشد.و احتمال خطا و اشتباه کمتر می رود، با توجه به مقدمد فوق ما می بینیم که شیخ عباس قمی از کتابهایی همچون مصباح المجتهد شیخ طوسی از علمای قرن پنجم هجری و همچنین از کتاب المصباح و کتاب بلد الامین تألیف شیخ تقی الدین ابراهیم الکفعمی از علمای قرن نهم هجری نقل نموده است.
ادعیه ای که شیخ عباس قمی در مفاتیح ذکر می نماید و از روز یکشنبه شروع میشود همان دعاها را شیخ طوسی و کفعمی برخلاف ترتیبی که در مفاتیح الجنان است می آورند!
ترتیب کتب فوق چنین است که از روز جمعه شروع میشود به خاطر اینکه روز جمعه عید مسلمین است و اعمال مستجبی و ادعیه این روز بیشتر است نسبت به سایر روزهای هفته بنابراین از جمعه شروع میشود بعد شنبه و یکشنبه الی آخر.
ترتیبی که در مفاتیح آمده به نقل از محلقات صحیفه سجادیه می باشد، و در ملحقات صحیفه ترتیب به همین منوالی است که در مفاتیح آمده است ولی مؤلف کتاب مزبور در مورد ترتیب مذکور هیچ توضیحی نداده است و هیچ روایت و دلیلی ذکر نشده که ائمه به این ترتیب خاص دعا روزهای هفته را ذکر کرده باشند بنابراین همان ترتیبی که در کتب قدیمی همچون کتاب شیخ طوسی آمده معتبر می باشد. (2)
لازم به ذکر است که شیخ عباس قمی (ره) از علمای قرن چهاردهم می باشند.
منابع:
1ـ الف) مصباح المتهجر، ابی جعفر محمد بن الحسن بن علی بن الحسن الطوسی، متوفی 460 ه.ق چاپ اول، موسسه فقه الشیعه بیروت، ص577ـ 537.
ب) المصباح الادعیه و الصلوات و الزیارت، شیخ تقی الدین ابراهیم بن علی بن الحسن بن محمد العاملی الکفعمی، متونی 900 ه.ق، تصحیح حسین الاعلمی، موسسه الاعلمی للمطبوعات بیروت، چاپ اول 1414ـ 1994.
ج) عوسوعه الادعیه، جواد القیومی الاصفهانی، بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، جزء الثالث، چاپ اول 1419 ه. 578ـ 537.
2ـ صحیفه وملحقات، با ترجمه و شرح میرزا ابوالحسن شعرانی، کتابفروشی اسلامیه ص231ـ 221.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
ادعیه ای که شیخ عباس قمی در مفاتیح ذکر می نماید و از روز یکشنبه شروع میشود همان دعاها را شیخ طوسی و کفعمی برخلاف ترتیبی که در مفاتیح الجنان است می آورند!
ترتیب کتب فوق چنین است که از روز جمعه شروع میشود به خاطر اینکه روز جمعه عید مسلمین است و اعمال مستجبی و ادعیه این روز بیشتر است نسبت به سایر روزهای هفته بنابراین از جمعه شروع میشود بعد شنبه و یکشنبه الی آخر.
ترتیبی که در مفاتیح آمده به نقل از محلقات صحیفه سجادیه می باشد، و در ملحقات صحیفه ترتیب به همین منوالی است که در مفاتیح آمده است ولی مؤلف کتاب مزبور در مورد ترتیب مذکور هیچ توضیحی نداده است و هیچ روایت و دلیلی ذکر نشده که ائمه به این ترتیب خاص دعا روزهای هفته را ذکر کرده باشند بنابراین همان ترتیبی که در کتب قدیمی همچون کتاب شیخ طوسی آمده معتبر می باشد. (2)
لازم به ذکر است که شیخ عباس قمی (ره) از علمای قرن چهاردهم می باشند.
منابع:
1ـ الف) مصباح المتهجر، ابی جعفر محمد بن الحسن بن علی بن الحسن الطوسی، متوفی 460 ه.ق چاپ اول، موسسه فقه الشیعه بیروت، ص577ـ 537.
ب) المصباح الادعیه و الصلوات و الزیارت، شیخ تقی الدین ابراهیم بن علی بن الحسن بن محمد العاملی الکفعمی، متونی 900 ه.ق، تصحیح حسین الاعلمی، موسسه الاعلمی للمطبوعات بیروت، چاپ اول 1414ـ 1994.
ج) عوسوعه الادعیه، جواد القیومی الاصفهانی، بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، جزء الثالث، چاپ اول 1419 ه. 578ـ 537.
2ـ صحیفه وملحقات، با ترجمه و شرح میرزا ابوالحسن شعرانی، کتابفروشی اسلامیه ص231ـ 221.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی