استفاده از طلا براى مردان به طور مطلق چه در نماز و چه در غیر نماز حرام است و در صورت استفاده نمودن طلا در نماز موجب بطلان آن مى شود که در این حکم فلسفه حکمت هاى متعدّدى نهفته است از جمله این که:ویژگى هاى جسمى و روانى مرد که تفاوت هایى با زن دارد و این تفاوت ها به طور طبیعى رسالت هاى گوناگونى را به عهده این دو جنس قرار مى دهد.
اسلام با توجّه به تفاوت هاى طبیعى هر یک – که در جاى خود حکمت هاى ارزشمندى دارد – احکام و مقرّرات ویژه اى را وضع کرده است و از مرد انتظار دارد که عنصرى اجرایى و سخت کار باشد و از تجملات زیاد مانند تزیین به طلا پرهیز نماید. در مقابل براى زن که طبیعتى احساسى و عاطفى تر دارد برخى از زینت را که هم با روحیه او سازگارتر است و هم به زندگى با مرد شیرینى بیشترى مى بخشد اجازه داده است.
لذا امام صادق علیه السلام مى فرماید: «… و جعل الله الذهب فى الدنیا زینه النساء فحرم على الرجال لبسه والصلوه فیه»[1] ؛ «خداوند چون طلا را در دنیا زینت زنان قرار داده است، پوشیدن آن براى مردان و نماز خواندن با آن حرام شده است».
پاورقی:
1- وسائل الشیعة، ج4، ص 414.
اسلام با توجّه به تفاوت هاى طبیعى هر یک – که در جاى خود حکمت هاى ارزشمندى دارد – احکام و مقرّرات ویژه اى را وضع کرده است و از مرد انتظار دارد که عنصرى اجرایى و سخت کار باشد و از تجملات زیاد مانند تزیین به طلا پرهیز نماید. در مقابل براى زن که طبیعتى احساسى و عاطفى تر دارد برخى از زینت را که هم با روحیه او سازگارتر است و هم به زندگى با مرد شیرینى بیشترى مى بخشد اجازه داده است.
لذا امام صادق علیه السلام مى فرماید: «… و جعل الله الذهب فى الدنیا زینه النساء فحرم على الرجال لبسه والصلوه فیه»[1] ؛ «خداوند چون طلا را در دنیا زینت زنان قرار داده است، پوشیدن آن براى مردان و نماز خواندن با آن حرام شده است».
پاورقی:
1- وسائل الشیعة، ج4، ص 414.