این آخرین قسمت
از مجموعه مقالات دولت پیامبر است. این مقالات در سه بخش کلی و در قالب یازده قسمت
تقدیم حضورتان شد. در طول درج این مقالات، نظرات و آراء شما بسیار برای ما راهگشا
بود. همچنان منتظر نظرات شما هستیم.
5. تقسیمات کشوری
رسول
خدا(ص) پس از فتح عربستان، جهت اداره کشور پهناور خویش، استانداران، ولایتداران
و امیرانی برای نواحی و شهرهای بزرگ معیّن و نصب نمودند.[1]چنانکه
عتاب بن اسید را به فرمانداری مکه منصوب نمودند و قیس بن مالک در همدان، عدی
بن حاتم در منطقه طی و عمرو بن حزم در یمن… از جمله استانداران آن حضرت بودند،
ایشان یمن را به مقاطعاتی تقسیم نمود و بر هر مقاطعه یکی از خانواده «لوذان» را که
حاکم اصلی یمن بودند، نصب کرد.[2]
6. سیاست خارجی
1-6. اعزام سفیر
و ارسال نامه به سران کشورها:
ماموریت و
رسالت الهی پیامبر(ص) جهانی بود و به هیچ وجه منحصر در مدینه یا حجاز نمی گردید؛
بدین خاط آن حضرت پس از تشکیل دولت خود در مدینه با دولت های بیگانه روابط برقرار
ساخت و با اعزام سفیر و ارسال نامه به سران کشورها رسالت خود و اصول سیاست خارجی
دولت خویش را اعلام می نمود.
[3]
و مشخص می ساخت که هدف او به هیچ وجه کشورگشایی نیست؛ بلکه ابلاغ پیام الهی است.
چنانکه در سال هفتم هجری نامه هایی به بعضی از سران کشورها ارسال کرد و از آنها
دعوت نمود اسلام را بپذیرند. و تذکر داد اگر مسلمان شدند، در سِلْم و امان خواهند
بود و گرنه مسؤولیت گمراهی مردم نیز به عهده آنهاست.[4]
مجموعه اسناد سیاسى و ادارى که صدور آن ها از پیامبر(ص)روایت شده، بالغ بر 246فقره
است که شامل: نامه، عهدنامه، صلح نامه، امان نامه، دعوت نامه به قیاصره و پادشاهان
و امیران و سران قبایل مى باشد.[5]
در این نامه ها، پیامبر اکرم (ص) بر رعایت اموری نظیر؛ نکات ادبی و کاربرد الفاظ
و القاب تشریفاتی به تناسب مقام
[6]،
استدلال و منطق، تطمیع و تهدید و اطمینان از بسط نفوذ و پیروزی اسلام و…تاکید
داشتند.[7]
سفیران پیامبر اکرم(ص) که به کشور های خارجی اعزام می شدند، از نظم و سازماندهی
خوبی برخوردار بودند و به زبان مردم کشوری که به سوی آن اعزام شده بودند، سخن می
گفتند. مشهورترین اعزام ها عبارت بود از اعزام سفیر به سوی؛ کسری پادشاه فارس؛
مقوقس، عظیم و بزرگ قبط؛ هرقل، پادشاه روم و عظیم بصری؛ نجاشی سلطان حبشه؛ حارث
غسانی، پادشاه تخوم شام؛ هوذة بن علی حنفی، پادشاه یمامه و همچنین به سلطان های
عمان، بحرین، حارث و یمن سفیرانی فرستاده شد.
2-6. اداره رسایل و ترجمه:
این اداره از چند نفر از اصحاب تشکیل شده بود که وظیفه ترجمه نامه ها و گفتگو ها و
مذاکرات رسول اکرم(ص) و هیأتهای خارجی را برعهده داشت. بارزترین آنها زید بن ثابت
بود که سمت مترجم را داشت و به زبانهای فارسی، رومی، قبطی و حبشی آشنا بود. همچنین
عبداللّه بن ارقم، سرجیل بن حسنه، حنظلة بن ربیع، حنظلة بن صیفى و على بن
ابى طالب(ع) از ارکان ورؤساى کاتبان پیامبر بودند.
[8]
3-6. عقد پیمان
هاى سیاسى:
بهترین نمودار دیپلماسیِ دولت اسلامى در عصر رسول
خدا، عهدنامه ها و پیمان هایى است که بین حضرت و اقوام و فرق مختلف به امضا رسیده
است. از مهم ترین آن ها پیمان حضرت با یهودیان مدینه
[9]
و پیمان صلح حدیبیّه با قریش است.[10]
4-6. پذیرش
هیأتهای خارجی:
در بدو ورود
گروه مشخصی از اصحاب از هیأتهای خارجی استقبال می نمودند. پیامبر (ص)در مدینه
دارالضیافه اى ترتیب داد تا وفود و هیأت های سیاسى که براى دیدار آن حضرت و تشرف به
اسلام و یا مقاصد دیگر به مدینه وارد مى شدند، از آنها پذیرایى شود.[11]
مغیرة بن شعبه مأمور بود به میهمانان و وفود بیاموزد چگونه به رسول خدا(ص) تحیّت
گفته و سکینه و وقار نزد رسول خدا(ص) را رعایت نمایند. گاهی مواقع پیامبر(ص)
متواضعانه از هیأت های سیاسى پذیرایی می کرد. این امر در خصوص هیأت نجاشی و شخص او
در تاریخ ثبت است.[12]
جمع بندی
همانگونه که
مشاهده می شود پیامبر گرامی اسلام (ص)، به دلیل برخورداری از
شئون و اختیارات مختلف الهی و در راستای فعلیت بخشیدن به اهداف عالى خویش در
زمینه هاى گوناگون سیاسى، اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى، داخلی و خارجی، اقدام به
تاسیس دولت نموده و پیشرفته ترین و کارآمدترین تشکیلات
اداری و سازمان های مورد نیاز عصر خویش را به وجود آوردند به نحوی که علیرغم مدت
زمان کوتاه و مشکلات و موانع متعدد، بیشترین و موثرترین دستاوردهای درخشان را در
جهت آزادی، عدالت، هدایت، تکامل و ترقی مادی و معنوی جامعه بشری به ارمغان آورد.
چنانکه گوستو لوبون می نویسد: «نفوذ اخلاقی همین اعراب زاییده اسلام، آن اقوام
وحشی اروپا را که سلطنت روم را زیر و زبر نمودند، در طریق آدمیت داخل کرد و نیز
نفوذ عقلانی آنان دروازه علوم و فنون و فلسفه را که از آن به کلی بی خبر بودند، به
روی آنها باز کرد و تا ششصد سال استاد اروپائیان بودند.»[13]
و فریدریش دیترسی، خاورشناس و محقق آلمانی نیز اذعان دارد؛ «علوم طبیعی، ریاضی، فلسفه، و ستاره شناسی که در قرن دهم، اروپا را جلو برد؛ سرچشمه آنها قرآن
محمد(ص) می باشد و اروپا به آیین محمد(ص) بدهکار است.»[14]
پایان
پی نوشت ها:
[1]
–
نظام
الاداره والحکم فی الاسلام، ص 555.
[2]
– ساختار حکومت پیامبر(ص)، پیشین.
[3]
–
مسلمانان در بستر تاریخ، یعقوب جعفری، ج 1، ص 80.
[4]
– این نامه ها به عنوان اسناد سیاسی اسلام در کتب تاریخ
مضبوط است و در کتاب «جمهرة رسائل العرب» و «مکاتیب الرسول» آمده است.
[5]
– ر. ک: مجموعه الوثاقه السیاسیه للعهد النبوی و
الخلافه الراشده، محمد حمید الله، بیروت: دارالارشاد، 1968،
ص 204.
[6]
– مانند: «الی هرقل عظیم الروم»، «الی کسری عظیم
فارس» و امثال اینها.
[7]
– ر. ک: ساختار اجتماعی و
سیاسی نخستین حکومت اسلامی در مدینه، پیشین، صص 232
–
236.
[8]
– ر. ک:
دولةالرسول، ص 274؛ تراتیب الاداریة، ج 1، ص 251؛ اسدالغابه، ج 2، ص 279.
[9]
– ر. ک: سیره ابن هشام، ج
2، ص 501.
[10]
– ر.ک: مکاتیب الرسول، علی
احمدی، ص 282.
[11]
–
دولةالرسول، ص 289.
[12]
– ر. ک:
سیره
ابن هشام، ج 4، ص 184؛ تراتیب الاداریة، ج 1، ص 39؛ دولةالرسول، ص 289.
[13]
– تمدن اسلام و عرب، ص 751.
[14]
– اسلام از دیدگاه
اندیشمندان غرب، نصرالله نیک بین، دورود: سیمان و فارسیت، بی تا، ص 52.