پیامبر(ص) می فرماید: «القبر روضة من ریاض الجنة أو حفرة من حفر النیّران»؛ (بحار 6/205) آن حضرت(ص) در پایان هر نماز می گفت: خدایا از عذاب قبر به تو پناه می برم؛ «أعوذبک من عذاب القبر»؛ (همان/214؛ 250) بسیاری از مفسران نیز گفته اند: مراد از «فإنّ لَه معیشة ضنکاً» طه/124عذاب قبر است؛ بدین معنا که یکی از مصادیق بارز آن خواهد بود.امام صادق(ع) فرمود: چون سعد بن معاذ رحلت کرد هفتاد هزار فرشته او را تشیع کردند و با این همه، پیامبر اسلام(ص) بر سر قبر وی ایستاده و فرمود: سعد نیز فشار قبر دارد: «فقام رسول الله(ص) علی قبره فقال: و مثل سعدٍ یضمّ…»؛(بحار 6/2)
راز فشار قبر در برخی روایات بد رفتاری با خانواده اعلام شده است؛ چنان که پیامبر فشار قبر سعد را بر اثر آن دانست. در پاره ای روایات فشار قبر کفاره تضییع نعمت ها به حساب آمده است: «قال رسول الله(ص) ضغطة القبر للمؤمن کفّارة لما کان منه من تضییع النّعم»؛ (بحار 6/221) بر پایه برخی دیگر از احادیث، عذاب قبر براثر سخن چینی است (همان/222 و 279) دربارة کافر می فرماید: وقتی فرشتة سؤال دربارة پیامبر از او می پرسد و او از جواب عاجز می ماند… مارها و عقرب ها بر او مسلّط می شوند و قبر او تاریک می گردد. سپس چنان فشاری به او می دهد که دنده های راست و چپ وی در یکدیگر داخل می شود(همان/224)
به عقیده گروهی از دانشمندان سؤال قبر ویژة افرادی است که ایمان محض دارند یا کافر محض هستند. امّا از سایر مردم موقّتاً دست کشیده می شود و آنان به حال خود رها می شوند و این گروه از اندیشوران به روایاتی از جملة حدیثی از امام باقر(ع) استناد می کنند: «لا یسأل فی القبر إلاّ من محض الإیمان محضاً أو محض الکفر محضاً. فقلت له: فسائر النّاس؟ فقال یلهی عنهم» ؛(همان/235) در حدیث دیگر تعبیر «ما یُعبأبهم»(همان/262) آمده است، لیکن قول حق مفاد روایاتی است که همه انسان ها را مشمول سؤال و جواب می داند؛ گرچه شدّت و ضعف دارد؛ برخی کمتر و بعضی بیشتر مورد سؤال قرار می گیرند.
آیة الله جوادی آملی،تفسیر موضوعی قرآن ج 4 (معاد در قرآن)
به نقل از سایت تبیان
راز فشار قبر در برخی روایات بد رفتاری با خانواده اعلام شده است؛ چنان که پیامبر فشار قبر سعد را بر اثر آن دانست. در پاره ای روایات فشار قبر کفاره تضییع نعمت ها به حساب آمده است: «قال رسول الله(ص) ضغطة القبر للمؤمن کفّارة لما کان منه من تضییع النّعم»؛ (بحار 6/221) بر پایه برخی دیگر از احادیث، عذاب قبر براثر سخن چینی است (همان/222 و 279) دربارة کافر می فرماید: وقتی فرشتة سؤال دربارة پیامبر از او می پرسد و او از جواب عاجز می ماند… مارها و عقرب ها بر او مسلّط می شوند و قبر او تاریک می گردد. سپس چنان فشاری به او می دهد که دنده های راست و چپ وی در یکدیگر داخل می شود(همان/224)
به عقیده گروهی از دانشمندان سؤال قبر ویژة افرادی است که ایمان محض دارند یا کافر محض هستند. امّا از سایر مردم موقّتاً دست کشیده می شود و آنان به حال خود رها می شوند و این گروه از اندیشوران به روایاتی از جملة حدیثی از امام باقر(ع) استناد می کنند: «لا یسأل فی القبر إلاّ من محض الإیمان محضاً أو محض الکفر محضاً. فقلت له: فسائر النّاس؟ فقال یلهی عنهم» ؛(همان/235) در حدیث دیگر تعبیر «ما یُعبأبهم»(همان/262) آمده است، لیکن قول حق مفاد روایاتی است که همه انسان ها را مشمول سؤال و جواب می داند؛ گرچه شدّت و ضعف دارد؛ برخی کمتر و بعضی بیشتر مورد سؤال قرار می گیرند.
آیة الله جوادی آملی،تفسیر موضوعی قرآن ج 4 (معاد در قرآن)
به نقل از سایت تبیان