رمز گشایی از جعبه سیاه حمله به تریبون نماز جمعه
وقتی برخی رسانه های اینترنتی و ماهواره ای را رصد می کنیم، متوجه می شویم، این رسانه ها یک مشی مشترک را دنبال می کنند، آن هم چیزی جز هماهنگی، همکاری و وحدت برای ضربه زدن به ماهیت جمهوری اسلامی نیست، کما اینکه در آیات متعددی خدای متعال نیز پرده از این همکاری سرّی بین کفار و اشرار برداشته است: «وَ الَّذینَ کَفَرُوا بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ إِلاَّ تَفْعَلُوهُ تَکُنْ فِتْنَةٌ فِی الْأَرْضِ وَ فَسادٌ کَبیرٌ؛[1]و کسانى که کفر ورزیدند یاران یکدیگرند. اگر این [دستور] را به کار نبندید، در زمین فتنه و فسادى بزرگ پدید خواهد آمد.» این شبکه های معاند برای دست یابی به اهداف شوم خود از طرفند های شیطانی و مختلفی استفاده می کنند، برای نمونه در یک مورد با زیر سؤال بردن ماهیت و ارزش نماز جمعه و حمله به چهره ها ی ائمه جمعه، سعی دارند کارایی و اثربخشی این نهاد انقلابی را زیر سؤال برده و فاصله جدی بین مردم و نماز جمعه ایجاد کنند.
برنامه ای فوق سرّی برای تخریب تریبون نماز جمعه
همان طور که در یاداشت قبلی نیز بیان کردیم تریبون نماز جمعه کارآمدترین و با ارزش ترین رسانه ای است که سعی دارد گفتمان انقلاب اسلامی را به نحو صحیح و عالمانه در طول هفته زنده نگه داشته و مردم را با مبانی و معارف آیین مقدس اسلام آشنا نماید. از طرفی معاندان و مخالفان نظام اسلامی که از اثر بخشی و نفوذ این تریبون انقلابی با خبر شده اند، با هر روش غیر اخلاقی همچون، شایعه سازی، تهمت و دروغ، شبه افکنی، استهزاء و مسخره کردن، تلاش می کنند وجه این نهاد انقلابی را در بین مردم تضعیف کرده و قدم های آنها را برای ورود در این میعادگاه مؤمنین انقلابی سست نمایند.
رمز گشایی از جعبه سیاه حمله به تریبون نماز جمعه
1-نماز جمعه رسانه ا ی هوشمند و انقلابی
اولین و مهمترین نکته ای که در دنیای رسانه های مختلف شنیداری و دیداری باید توجه داشت، این است که در این فضای به ظاهر آرام، جنگی سخت در حال انجام است، جنگی که امپراطوری های رسانه ای دنیا سعی می کنند با هر آنچه در دست دارند، نظام سکولار سرمایه داری خود را در جهان ترویج و تبلیغ نمایند، در این بین به هیچ وجه حضور رسانه ای هوشمندی همچون نماز جمعه را برنمی تابند، آن هم نماز جمعه که همچون ابر رسانه های قدرتمند دنیا مخاطبین فراوانی داشته و در جهت توانمند سازی مخاطبان خود هر هفته صدها بلکه هزاران برنامه تربیتی و بصیرتی را در سرتاسر جهان مدیریت و میزبانی می کند.
2-نماز جمعه نگهبان مرزهای فرهنگی و دینی
همان طور که ارگان های مختلف امنیتی و نظامی وظیفه پاسداری و حراست از مرزهای حقیقی و مجازی کشور را برعهده دارد، و در این خصوص باید استقامت و شجاعت و درایت از خود نشان دهند. خدای متعال در خصوص ایمان، صبر و مرز داری می فرمایند: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصبِروا وَصابِروا وَرابِطوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُم تُفلِحونَ؛[2]ای کسانی که ایمان آوردهاید! (در برابر مشکلات و هوسها،) استقامت کنید! و در برابر دشمنان (نیز)، پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید!» ائمه جمعه نیز یکی از مصادیق روشن مرزبانان فرهنگی و مذهبی جامعه به شمار می آیند، در واقع نماز جمعه به عنوان قرارگاهی انقلابی و جهادی با تولید فکر و اندیشه و گفتمان انقلاب اسلامی، هر گونه تجاوز به مرزهای فکری و فرهنگی کشور را با تیزبینی و درایت رصد کرده و مانع نفوذ و تخریب مرزهای فکری و فرهنگی نظام اسلامی می شوند.
یکی از وظایف و رسالت های مهم همایش هفتگی جمعه های معنوی، احیای امر به معروف و نهی از منکر است، در واقع ائمه جمعه هر هفته با زنده کردن یاد و نام معروف های مختلف دینی موجب تشویق و ترغیب نمازگزاران به تقویت فرهنگ دینی می شوند.لزوم مرزبانی در تمام ابعاد آن به خوبی در آیه فوق در کلید واژه «َرابِطوا» قابل استفاده است؛ چرا که به اذعان مفسران قرآن «مرابطه»معنى وسیعى دارد که هر گونه آمادگى براى دفاع از خود و جامعه اسلامى را شامل می شود، “مرابطه” به معنى مراقبت از مرزها آمده است، زیرا سربازان و مرکب ها و وسائل جنگى را در آن محل نگاهدارى می کنند. این جمله به مسلمانان دستور آماده باش در برابر دشمن و مراقبت دائم از مرزها و سرحدات کشورهاى اسلامى را می دهد، تا هرگز گرفتار حملات غافلگیرانه دشمن نشوند، و نیز به آنها دستور آماده باش و مراقبت همیشگى در برابر حملات شیطان و هوس هاى سرکش را می دهد، تا غافلگیر نگردند.[3] همین رسالت مهم تریبون های نماز جمعه موجب شده است تا اتاق های عملیات و فکر غربی با اشراف اطلاعاتی و خبری بر کارآمدی تریبون نماز جمعه و رسالت مرزبانی اصولی که انجام می دهند با تخریب این قرارگاه سعی می کنند به نوعی در مرزهای فکری و فرهنگی اجتماع مسلمین نفوذ نمایند.
3-نماز جمعه مانعی فولادی در برابر فتنه و آشوب های خیابانی
یکی از برنامه های مخرب و ویرانگر رسانه های غربی و سکولار برای به زانو در آوردن جوامع اسلامی، ایجاد فتنه های مختلفی همچون اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، و ایجاد تنش و بحران است. آشوب و فتنه ای که به تعبیر قرآن کریم از قتل نیز سخت تر است. «الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ [4]؛ فتنه آنان از کشتار شما شدیدتر است. «وَ الْفِتْنَةُ أَکْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ [5]؛ فتنه جرمش از قتل بزرگ تر است.» در این بین رسالت روشن تریبون های نماز جمعه به عنوان مرزبانان فکری و فرهنگی جامعه روشنگری و تبیین حقایق و ممانعت از جولان دادن به فتنه انگیزان است، به تعبیر قرآن در این چنین مواقعی باید به مبارزه با فتنه انگیزان شتافت: «وَ قاتِلُوهُمْ حَتّى لا تَکُونَ فِتْنَةٌ [6]؛ و با آنان کارزار کنید تا دیگر فتنه ای نباشد.» از آنجا که امپراطوری های ایجاد فتنه و نزاع در جامعه تریبون نماز جمعه را سد محکمی در برابر فتنه انگیزی خود می بینند، دست به تخریب آن می زنند.
4-نماز جمعه منادی وحدت و انسجام اسلامی
یکی از رسالت های مهم و قرآنی که بر دوش قرارگاه قرآنی نماز جمعه گذاشته شده، تقویت وحدت و انسجام اسلامی است، تلاش برای تحقق این امر مهم برای رسانه های سکولار و غربی به هیچ وجه قابل تحمل نیست، چرا که آنان برای تسلط و نفوذ بر جوامع اسلامی نیازمند متلاشی کردن وحدت اسلامی هستند، ولی با این حال قرارگاه و میعادگاه مؤمنین بصیر و انقلابی با روشنگری های ائمه جمعه مانع تحقق این طرفند و استراتژیک شیطانی شده است. به همین جهت با حمله به ماهیت نماز جمعه خواهان دست یابی به امیال شیطانی خود هستند.
5-نماز جمعه، رسانه امر به معروف و نهی از منکر
یکی از وظایف و رسالت های مهم همایش هفتگی جمعه های معنوی، احیای امر به معروف و نهی از منکر است، در واقع ائمه جمعه هر هفته با زنده کردن یاد و نام معروف های مختلف دینی موجب تشویق و ترغیب نمازگزاران به تقویت فرهنگ دینی می شوند، از طرفی ائمه محترم جمعه با تذکرات جدی در خصوص گسترش انواع منکرات، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اخلاقی مانع فراگیر شدن آثار شوم رذایل اخلاقی در جامعه می شوند، از طرفی توجه به این واجب دینی برای هیچ شیطانی قابل تحمیل نیست، اینکه رسانه ی کارآمد در دل مردم جای باز کند و هر هفته خوبی ها را تبیین و بدی ها را نکوهش نماید، با رسالت شیطانی معاندان جامعه اسلامی در تضاد است، به هیمن جهت راهی جز تخریب آن ندارند.
پی نوشت ها:
[1]. سوره انفال، آیه 73.
[2]. سوره آل عمران، آیه ۲۰۰.
[3]. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج3، ص234.
[4].سوره بقره ،آیه 191.
[5]. سوره بقره،آیه 217.
[6]. سوره بقره ، آیه193 و انفال، آیه 39.