رمضان، دار ضيافت الله و ميزبان كريم
رمضان، دار ضيافت الله و ميزبان كريم
مناسبترين بحث در ايام ماه مبارك رمضان، بحث دعا است؛ چون اهل معرفت ميگويند ماه رمضان، ماه سلوك اِليالله و دار ضيافتالله و ماه نزول و فرود كلام الهي از مصدر وحي و ماه صعود كلام عبد و تقاضاي او از ربّ است. لذا در باب ماه مبارك رمضان، بهترين اعمال بازگو كردن كلام ربّ است، يعني تلاوت قرآن كه پاداشش نسبت به زمانهاي ديگر اصلاً قابل قياس نيست.
رمضان، ماه گسستن و پيوستن
همچنين اين ماه، ماه دعا است. دعا ـيعني درخواست عبد از ربّشـ در اين ماه مقبول است و به تعبيري كه در روايات داريم، بين عبد و ربّ ديگر هيچ حجابي در ميان نيست. لذا ما اين تعبير را ميكنيم كه ماه مبارك رمضان ماه گسستن و ماه پيوستن است؛ گسستن از غير ربّ و پيوستن به ربّ. اين كه در روايات متعدده به دعا در ماه مبارك رمضان سفارش شده است، جهتش همين است كه ديگر حجابي در كار نيست و آنچه را كه عبد بخواهد با ربّش راز و نياز كند، بدون هيچگونه حجابي به ربّ او ميرسد و حتي مقبول هم واقع ميشود. من در گذشته به اين روايات اشاره كردم و حالا هم به يكي دو روايت اشاره دارم و بعد وارد بحثم ميشوم.
درهاي آسمان گشوده شده است
روايت از پيغمبر اكرم(صلياللهعليهوآلهوسلّم) است كه حضرت فرمودند: “إِنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ تُفَتَّحُ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَا تُغْلَقُ إِلَى آخِرِ لَيْلَةٍ مِنْه “.[1] تمام درهاي آسمان- اشاره به جهت عِلوي است، يعني آن عالم برتر از عالم ماده- در اوّلين شب ماه رمضان، يعني امشب، باز ميشوند؛ و اين درها تا آخرين شب ماه مبارك رمضان بسته نميشوند.
علي(عليهالسلام) در روايتي فرمود: “أَلَا وَ أَبْوَابُ السَّمَاءِ مُفَتَّحَةٌ مِنْ أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْهُ “؛ آگاه باشيد! تمام درهاي آسمان از اوّلين شب ماه مبارك رمضان باز است. “أَلَا وَ الدُّعَاءُ فِيهِ مَقْبُول “.[2] آگاه باشيد! دعا در اين ماه مبارك پذيرفته شده است.
چه بسا آن روايت پيغمبر اكرم كه فرمودند ماه رجب ماه خداوند است، ماه شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امّت من است، اشارهاي به اين باشد كه امّت من كه ربوبيت حق را پذيرفتهاند در اين ماه ميتوانند از ربوبيت حق كمال استفاده را كنند. لذا ميفرمايد ماه رمضان، ماه امّت من است؛ نميفرمايد ماه خدا يا ماه من است. امّت پيغمبر چه كساني هستند؟ آنهايي هستند كه ربوبيت خدا را پذيرفتهاند. آنها ميتوانند در اين ماه از ربوبيت حق كمال استفاده را ببرند. ربّ “پرورشدهنده ” است؛ هرچه ميخواهي در اين ماه بخواه، هيچ حجابي در كار نيست. لذا خواستم به دوستان عرض كنم كه بايد هر لحظه از لحظات اين ماه را قدر بدانيم و از آن بهترين بهره را نسبت به درخواستهاي مادّي و معنوي بگيريم.
دعاي مأثور و غيرمأثور
در سال گذشته بحث من به اينجا رسيد كه دعاها را به دعاي غيرمأثور و دعاي مأثور تقسيمبندي كردم. دعاي غيرمأثور عبارت از آن دعايي است كه قالبريزي آن در دست عبد است. يعني ميتواني دعايت را در هر قالبي و در هر عبارتي بريزي؛ به اين ميگويند دعاي غيرمأثور. مثل حاجتهايي كه به هر لفظي و به هر زباني از خدا ميخواهيم. اين دعاي غير مأثور است. درباره اين نوع دعا در گذشته بحث كردم و شرايطش را هم مفصّل گفتم و فعلاً به اين قِسم كاري نداريم.
در سال گذشته بحث به اينجا رسيد كه ما دعاي مأثور هم داريم. يعني دعايي كه قالبريزياش در دست من و تو نيست؛ يعني از معصومين(صلواتاللهعليهماجمعين) براي ما نقل شده است و نبايد در آن تصرّف كنيم.[3] اين را دعاي مأثور ميگوييم؛ يعني دعايي كه از معصومين رسيده است و در يك قالب خاصّي است و ما هم بايد همان عبارات را رعايت كنيم.
دعاي مأثور موقّت و غير موقّت
به ذهنم اين است كه يكي دو جلسه قبل از آخر بحث، دعاي مأثور را تقسيمبندي كردم. يك دسته، دعاهاي مأثور موقّت است و يك دسته از دعاهاي مأثور غير موقّت هستند. موقّت يعني دعاهايي كه بايد در زمان خاصّي خوانده شود. مثلاً دعاهايي كه ما در ماه مبارك رمضان داريم؛ در روز اوّل ماه اين دعا را، روز دوم اين دعا را و روز سوم اين دعا را بخوان! اينها موقت هستند؛ يعني وقت خاصّي برايشان تعيين شده است.
حالا اينها “روز ” بود، نسبت به “شب ” هم داريم، نسبت به “ماه ” هم داريم. فرض كنيد دعاهايي كه مربوط به ماههاي خاصّي از سال است، كه ميگوييم اينها دعاهايي هستند كه وقت خاصّي برايشان در نظر گرفته شده است و در آن وقت بايد خوانده شوند. ما در شبانه روز دعا زياد داريم، من نميخواهم وارد آن ادعيه شوم، چرا كه بحث من كلّي است و اتفاقاً به همين مناسبت بود كه ميخواستم دعاي چهل و چهارم صحيفه سجاديه از زينالعابدين(صلواتاللهعليه) را كه هنگام دخول در ماه مبارك رمضان بود بخوانم، امّا نرسيدم و سراغ دعاي وداع براي شب آخر رفتم و بحث را رها كردم.
دعاي مأثور مختصّ مكانهاي خاص
همانطور كه ما از نظر زمان خاص ميبينيم كه بعضي دعاهاي مأثور براي زمان خاص است، براي مكانهاي خاص هم دعاهايي آمده است؛ يعني در چه مكاني چه بگو و چه دعايي بخوان. من يك مثال بزنم؛ در روايات ميفرمايند هنگامي كه وارد مسجد ميشوي، اين دعا را بخوان: “اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ “. اين دعا مربوط به مكان است. وقتي هم كه ميخواهي از مسجد بيرون بيايي، اين را بگو: “اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ فَضْلِكَ “.[4] اين دعاهاي مأثور در ارتباط با مكان بود.
اينها حساب شده است. حالا اِنشاءالله اگر خدا توفيق دهد، مفصّل وارد اين بحث ميشوم. معلوم ميشود اين مكان يك خصوصيتي در ارتباط با درهاي بينهايت رحمت الهيه دارد. اوّل رحمت را ميفرمايد؛ “وَ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ “؛ بعد كه ميخواهي بيايي بيرون بگو: “وَ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ فَضْلِكَ “. يعني يك مرتبه بالاتر ميرود. چون فضل، زيادتي است. خدا فضل دارد، كه آن هم داراي مراتب است. لذا آن هم ابواب دارد، باب يك، دو، سه، چهار، پنج، نميتوانم براي شما تعبير كنم. ميگويد خدايا تمام درهاي فضل خود را بر من بگشا! چه تعبيرات زيبايي است!
ما هم در ارتباط با زمان و هم در ارتباط با مكان دعاهاي مأثور داريم. البته سال گذشته بحثي راجع به اثرگذاري زمان و مكان بر روي اجابت دعا كردم. آن غير از اين بحث است. اِنشاءالله جلسه بعد تفاوتشان را ميگويم. اين دعايي است كه بايد در زمان خاص خوانده شود، دعايي است كه بايد در مكان خاص خوانده شود و اين بيحساب نيست. در آينده وارد ميشوم و فرق بين اين دو تا را ميگويم و ميروم سراغ دعاهاي غير موقّته كه آن هم بحث مفصّلي دارد.
رمضان، دار ضيافت الله و ميزبان كريم
به ذهن من امشب چيزي آمد كه آن را با شما هم در ميان ميگذارم. وقتي ميخواستم به محل جلسه بيايم، اين در ذهنم آمد كه در روايت داريم كه پيغمبر اكرم در آن خطبهاي كه خواند، فرمود: “دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّه “.[5] شما در ماه رمضان به مهماني خدا دعوت شدهايد. به همين دليل است كه اهل معرفت ميگويند ماه رمضان “دار ضيافتالله ” است. اين ماه رمضان، خانه مهماني خدا است.
حالا يك سؤال ميخواهم بكنم؛ به حسب ظاهر، ما مؤمن هستيم، ما مهمان خدا هستيم. امشب شب اوّل اين مهماني است؛ تازه وارد اين خانه شدهايم، تازه داخل خانه مهماني خدا پا گذاشتهايم. سؤال من اين است: اگر يك مهمان تقاضايي از ميزبانش داشت، وقتي همان ابتدا كه به خانه ميزبان رسيد به صاحبخانه گفت من چنين گرفتارياي دارم، كرامت او چه اقتضا ميكند؟ آيا اينطور اقتضا ميكند كه بگذارد وقتي مهمان ميخواست از اين خانه برود، حاجتش را به او بدهد، يا همينكه وارد خانه شد، همانجا بدهد؟!
خدايا امشب، شب اوّل است و ما پايمان را داخل خانهات گذاشتهايم؛ مهمانت هم هستيم؛ همين دَمِ در بيا دستمان را بگير و كار را تمام كن! نگذار تا آخر ماه طول بكشد! بگذار امشب كه ما از اينجا ميرويم، همه حاجتهايمان را بگيريم و برويم! كرامتت همين را اقتضا ميكند! آقاييات اين است! ربوبيتت اين است! حاجات ما را همين الآن به ما بده!
پينوشتها:
………………………………………………………….
[1]. بحارالأنوار، ج93، ص344
2. بحارالأنوار، ج93، ص371
[3]. من اينها را سال گذشته بحث كردم و رواياتش را هم خواندم و ديگر تكرار نميكنم.
[4]. بحارالأنوار، ج81، ص21
[5]. بحارالأنوار، ج 93، ص 356
منبع: پايگاه اطلاع رساني حضرت آيه الله مجتبي تهراني
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb
/ج