نظم موجود در قرآن، موجب پیوستگی و ارتباط میان آیات و سورهها شده است و چنین ارتباطی به تنهایی مستلزم یکی بودن آنها نیست. با این حال، برخی مفسران، سورههای فیل و قریش و همچنین ضحی و انشراح را در حکم یک سوره دانستهاند.
اتحاد و یا انفصال سورههای یادشده، هم از دیدگاه فقهی و هم از دیدگاه تفسیری مورد نقد و نظر قرار گرفته است. در همین زمینه، برخی روایات آنها را در حکم یک سوره و برخی نیز آنها را در حکم دو سوره میدانند. با این حال؛ عموم فقهای شیعه، به لزوم خواندن هر دو سوره در یک رکعت نماز، حکم کرده و یا دست کم احتیاط را در آن دانستهاند.
اتحاد و یا انفصال سورههای یادشده، هم از دیدگاه فقهی و هم از دیدگاه تفسیری مورد نقد و نظر قرار گرفته است. در همین زمینه، برخی روایات آنها را در حکم یک سوره و برخی نیز آنها را در حکم دو سوره میدانند. با این حال؛ عموم فقهای شیعه، به لزوم خواندن هر دو سوره در یک رکعت نماز، حکم کرده و یا دست کم احتیاط را در آن دانستهاند.