منظور از این که دستگاه «ما را به گذسته و آینده ببرد» چیست؟ اگر منظور این باشد که این دستگاه گذشته و آینده را برای ما به تصویر بکشد و کاملا آن را برای ما ملموس و مشهود کند، باید گفت: نسبت به گذشته ممکن است دستگاهی کشف شود که امواج و نورهایی را دریافت کند و گذشته را تا حدودی برای ما به تصویر بکشد ولی نسبت به آینده چنین چیزی معقول نیست.
زیرا به لحاظ عقلی و فلسفی، موجود مادی که در بستر زمان حرکت می کند دارای محدودیت های خاص زمانی است و نمی تواند فراتر از زمان را پیش بینی کند.
مگر این که از یک شیوه فرازمانی و مکانی استفاده کند و آن طریقی است که انسان در اثر دوری از گناهان و فاصله گرفتن روحی از امور مادی و دنیوی بتواند به مرحله ای از قدرت روحی و نفسی برسد که بتواند آینده را در آئینه حال ببیند.
چنان که نمونه های از این پیشگوئی ها توسط بسیاری از پاکان و صالحان و حتی مرتاضان، رخ داده است؛ به عنوان نمونه در مورد وزیر حضرت سیلمان علیه السلام آصف بن برخیار -که برخوردار از بخشی از علم کتاب بوده (قال الذی عنده علم من الکتاب)؛ (نمل، 40) چنین قدرتی وجود داشته است.
البته این نکته شایان ذکر است که: برخی از محاسبات کلی -به صورت اخبار از آینده- مانند پیش گوئی های نجومی یا هواشناسانه، را می شود از طریق برخی دستگاه های پیشرفته انجام داد و این با مورد مذکور بسیار متفاوت است. از نظر دینی نیز آنچه عقلا امکان پذیر است مورد قبول است.
زیرا به لحاظ عقلی و فلسفی، موجود مادی که در بستر زمان حرکت می کند دارای محدودیت های خاص زمانی است و نمی تواند فراتر از زمان را پیش بینی کند.
مگر این که از یک شیوه فرازمانی و مکانی استفاده کند و آن طریقی است که انسان در اثر دوری از گناهان و فاصله گرفتن روحی از امور مادی و دنیوی بتواند به مرحله ای از قدرت روحی و نفسی برسد که بتواند آینده را در آئینه حال ببیند.
چنان که نمونه های از این پیشگوئی ها توسط بسیاری از پاکان و صالحان و حتی مرتاضان، رخ داده است؛ به عنوان نمونه در مورد وزیر حضرت سیلمان علیه السلام آصف بن برخیار -که برخوردار از بخشی از علم کتاب بوده (قال الذی عنده علم من الکتاب)؛ (نمل، 40) چنین قدرتی وجود داشته است.
البته این نکته شایان ذکر است که: برخی از محاسبات کلی -به صورت اخبار از آینده- مانند پیش گوئی های نجومی یا هواشناسانه، را می شود از طریق برخی دستگاه های پیشرفته انجام داد و این با مورد مذکور بسیار متفاوت است. از نظر دینی نیز آنچه عقلا امکان پذیر است مورد قبول است.