شيخ عصر غربت و عسرت
شيخ عصر غربت و عسرت
نویسنده : حجت الاسلام حاجسيدحسن خميني
گرچه در تفکر اسلامي ميان مسلمانان جز به معيار تقوا تمايز و تفاوتي وجود ندارد اما در ذيل اين اصل الهي در جامعهي اسلامي و در جريان فتح مکه ميان اصحاب پيامبر گرامي اسلام اصطلاحي باب شد که گوياي ارج و قرب مؤمنين نزد پيامبر (ص) بود و آن اصطلاح مسلمان قبل از فتح و بعد از فتح بود. در واقع از نظر حقوقي ميان اين دو نوع مسلمان هيچ تفاوتي نبود اما از نظر حقيقي (و شايد بتوان گفت اخلاقي) در داوري اصحاب پيامبر (ص) ميان آنها تمايز وجود داشت. مسلمانان قبل از فتح (انصار و مهاجرين) برخلاف مسلمانان بعد از فتح (افرادي از قريش که با مشاهده عظمت پيامبر و قدرت حکومت او لاجرم مسلمان شدند) در دورهي عسرت و غربت همراه رسول خدا شدند. در روزگاري که محمد (ص) را مجنون ميخواندند و مطرود ميپنداشتند و هنوز نفوذ سياسي آن پيامبر الهي به آن حد نرسيده بود که قبيلهها و دولتها او را به رسميت بشناسند. مسلمانان قبل از فتح از سويداي دل به او و خدايش ايمان آورده بودند و اين يک «ارزش» محسوب ميشد و جالب اينجاست که همين مسلمانان قبل از فتح بودند که در سختترين روزها هم به پاي پيامبر ماندند. در اين باره ميتوان به مزيتي که در اسلام براي ياران جنگ بدر تعيين شده است، نيز اشاره کرد.
اين تمييز و تمثيل جاودانه در روزگار ما نيز به کار ميآيد. در روزگار هجرت و عسرت و غربت ذريه رسول خدا و ميراثدار مکتب او در عصر ما يعني امام خميني(ره) معدودي از رجال ديني و سياسي بودند که در ايران و نجف اشرف تبعيدگاه امام گرد ايشان بودند و بيهراس از همه هزينههايي که نزديکي به امام داشت و بيتصور از اينکه ممکن است روزي انقلاب اسلامي پيروز شود و جمهوري اسلامي تشکيل شود و امام خميني در رأس آن قرار گيرد در کنار ايشان قرار گرفتند. آن روزها برخلاف اين روزها نزديکي به امام حتي نوعي سرمايه گذاري محسوب نميشد چراکه پيروزي نهضت اسلامي حتي در آيندهاي دور محتمل به نظر نميرسيد و رژيم سلطنتي در اوج اقتدار سياسي بود و جهان کم و بيش يکپارچه پشت سر ديکتاتوري شاه قرار داشت.
در اين شرايط بود که افرادي مانند مرحوم حجتالاسلام و المسلمين حاج شيخ محمدحسين شريعتي اردستاني ـ که در اصطلاح دوستان به شيخ الشريعه معروف بود ـ به بيت امام پيوستند و در کنار امام خميني و فرزند برومند ايشان آيتالله سيدمصطفي خميني قرار گرفتند و در شهر نجف ـ شهري که علماي بزرگ شيعه در آن کم نبودند ـ صادقانه در خدمت دفتر و مکتب امام قرار گرفتند.
اما فضيلت حاج شيخ زماني روشنتر شد که حتي پس از پيروزي نهضت اسلامي و تشکيل حکومت اسلامي به فکر کسب قدرت نيافتاد. آن مرحوم با وجود آن که در همه سالهاي پس از انقلاب به نوعي يکي از نزديکترين افراد به مرحوم يادگار امام بود و عليالقاعده ميتوانست به سبب اعتمادي که حضرت امام و فرزندانش به او داشتند به مقامات مهمي برسد، ترجيح داد همچنان عضو ساده دفتر امام باقي بماند و با وجود ماموريتهاي مهمي که در نهادهايي مانند سازمان صدا و سيما براي نظارت بر نحوه نشر اخبار رهبر انقلاب اسلامي داشت، اما هرگز طالب مقامي نشد.
شايد از نگاه گروهي،اين گوشهگيري از قدرت به پيچيدگي سياسي و پردهنشيني تعبير شود و با توجه به دأب مرحوم شريعتي در کمحرفي و کمسخني ،به تعابيري مانند بازيسازي سياسي براي توصيف او متوسل شوند. اما بايد اذعان داشت که اين تحليل ناشي از نشناختن دقيق شيخ است. تجربه بيواسطه من از آن مرحوم گوياي توصيف ديگري است. من از روزي که به ياد دارم حاج شيخ را در خانهپدري ديدهام يعني از زماني که حافظه من شکل گرفت او را در خاطر دارم و در سالهاي اخير از نزديک با آن مرحوم سخنها گفتهام. ارزيابي من از شخصيت سياسي حاج شيخ اين است که او «هوش» سياسي سرشاري داشت اما اين هوش در پيشبيني حوادث کلان سياسي نبود، بلکه در تحليل جزييات سياسي و هم شناخت رفتارهاي سياسي بود. حاج شيخ به خوبي ميدانست هر کاري به چه نتايجي ختم ميشود، يعني ميتوانست حرکت از مبادي تا نتيجه را در موارد جزيي تصوير کند ولي در باز شناسي مسايل کلان اقدام نمي نمود.
هوش سياسي حاج شيخ «کلاننگر» نبود «جزيينگر» بود. روابط سياسي را ميفهميد و عواقب آنها را درک ميکرد. جزئيات رفتار سياسي را به خوبي تحليل و طراحي ميکرد اما الزاماً يک کليت رفتار سياسي يا حزبي يا فرقهاي مورد توجهاش نبود شيخ الشريعه در تاثير گذاري سياسي هرگز به صورت منفرد نقشي نداشت و اگر در دورههايي ميتوانست از تاثير بر فضاي سياست بر خوردار شود به سبب نقش مشورتياي بود که داشت. نکته ديگر در نگاه او دوري از هر نوع بدخواهي براي ديگران بود.
از سوي ديگر، حاج شيخ علاقه و تعبد شديدي به امام خميني داشت. اين تعبد به گونهاي بود که اعتمادآفرين ميشد و امام و مرحوم پدرم به او اعتماد فوقالعادهاي داشتند.و اين علقه دو جانبه تا به آن حد باقي ماند که ايشان به همان عللي که ميدانيم از روزي که مرحوم آيتالله منتظري از قائم مقامي رهبري استعفا دادند تا روزي که آن مرحوم رخت از دنيا بر کشيد، به ديدار ايشان نرفت.
در واقع حاج شيخ را هرگز نبايد مستقل از مرحوم حاج سيد احمدخميني تحليل کرد چراکه او در کنار فردي کلاننگر مانند حاج سيداحمد خميني ميتوانست جزئيات رفتار سياسي را تشخيص دهد و تحليل کند.
تحليل حاج شيخ بدون تفسير يادگار امام بيمعناست و آنان که ميکوشند مرحوم حاج شيخ را پردهنشين و بازيگر پنهان و چهره پيچيده و پشتپرده بيت امام خميني جلوه دهند حداقل آن است که در تحليل خود اشتباه ميکنند و شايد در واقع ميخواهند دفتر امام را زير سوال ببرند.
مرحوم حاج شيخ شريعتي را بايد در جايگاه واقعي خود تحليل کرد نه اندکي کم و نه اندکي بيش از آنچه بود. مشاوري امين و باهوش و کمحرف و کمادعا براي بيت امام خميني که ساده زيست، مردمدار و خوشقلب بود. از جهان سياست براي خودش چيزي نخواست و چه در کسب مقامات سياسي و چه در کسب موقعيتهاي مادي نکوشيد. کارگزار ساده مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني بود و هرگز اطلاعات زيادي که از حوادث سياسي داشت (و از جهت حضورش در حاشيه مکان مهمي در قلب سياست ايران به دست آورده بود) را خرج منافع شخصي خويش نکرد و نخواست که با آنها شهرتي به دست آورد. اهل خودنمايي نبود گرچه برخي نبودش را بيش از بودنش نشان دادند.ياران عصر عسرت و غربت همواره بيش از همراهان عهد قدرت و حکومت نزد اهل خرد ارج و قرب دارند. شيخ الشريعه چه در عهد غربت امام خميني در نجف و چه در عهد غربت مرحوم حاج احمدآقا پس از رحلت امام، علاقه و اعتقاد خود را به راه امام و مکتب امام نشان داد. آن زمان که مرحوم يادگار امام ديگر مصدر امري نبود و در قلب قدرت قرار نداشت، حاج شيخ در کنار پدرم باقي ماند و برخلاف برخي در پي موقعيتهاي تازه سياسي نرفت و مکتب و بيت امام را از ياد نبرد. با تأسيس مؤسسهي تنظيم و نشر آثار امام به عضويت اين مؤسسه درآمد و سينه پرخاطره خود را در خدمت مؤسسه قرار داد. نسبت به تاريخنگاري انقلاب و امام حساس بود، همانگونه که در صدا و سيما نسبت به اخبار انقلاب و امام حساس بود، همانگونه که در نجف نسبت به حفظ شئونات بيت امام حساس بود.
حاج شيخ مرد روزهاي غربت بود. مسلماني قبل از فتح که تا آخر عمر در غربت ماند و در غربت مرد که غربت همواره عيار خوبي براي صداقت بوده است.
خداوند او را با اوليائش محشور کند و او را در اعلا عليين بر خوان رحمت سيد الشهدا ميهمان گرداند.
منبع:http://www.ettelaat.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb
/ج