يگانه حلقه اتصال و ارتباط ميان ما و پيامبر اكرم، راويان و ناقلان روايات و احاديث، آن حضرت است، زيرا كتاب خدا و سنت پيامبر توسط آنها به ما رسيده است، بنابراين لازم است نهايت دقت و توجه را داشته باشيم كه اين وسائط فيض سنت نبوي و كلام الهي، افراد صالح و شايسته و راستگو و صادق القول باشند. اگر غير از اين باشد، دين و شريعت ما از بين مي رود، زيرا امروز ما با چندين واسطه خود را به عصر رسول خدا مي رسانيم.
كتاب هاي رجال براي همين مقصود يعني شناخت افراد صالح و راستگوي راويان حديث از غير صالح و دروغگو تدوين شده است.
بنابراين ميزان و معيار نزد شيعه در قبول خبر از راوي يا رد آن، صداقت و راستگويي يا عدم صداقت و راستگويي آنان است نه شيعه بودن، و شيعه اين ميزان و معيار را در مورد قبول يا عدم قبول خبر هر فرد و افراد راويان حديث اعم از صحابي و شيعه اثناعشري و يا سني و فطحي و واقفي بكار مي گيرند، و با ميزان و معيار رجال حديث و راويان خبر را مي سنجد وقتي صداقت و راستگويي راوي را احراز كردند خبر او را مي پذيرند، فرق نمي كند راوي چه كسي باشد صحابي باشد يا سني يا فطحي يا واقفي باشد.
روي اين اساس شيعه خبر صحابي را به عنوان صحابي و ياسني را به عنوان سني، رد و انكار نكرده و نمي كنند، بلكه ردّ و انكار بر اساس سنجش يا معيار و ميزان معتبر نزد شيعه بوده است. زيرا در ميان صحابه افراد صالح و راستگو فراوان است كه شيعه آنها را ثقه دانسته و بر آنها اعتماد نموده و به خبر آنان عمل مي كنند شاهد اين مدّعا كتاب نهج الفصاحه است كه كلمات قصار رسول خدا در آن گردآوري شده است و روايات آن اكثرا از طريق اهل سنت روايت شده است.
بنابراين، اين ادعا كه شيعه راويان فطحيه و واقفيه را ثقه دانسته و به روايات آنان عمل مي كنند ولي با صحابه اين كار را نمي كنند ادعاي غير منصفانه و عاري از حقيقت و دور از واقعيت است.
معرفي منبع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ دراية الحديث، آيت الله جعفر سبحاني.