در این باره چند نکته گفتنی است:1. به طور معمول کسانی که از لطافت روحی بیشتر و مقام علمی بالاتری برخوردارند حتی ناهنجاری های کوچک از سوی دیگر برای ایشان بسیار سنگین است. و از آنجا که پیامبر اسلام(ص) دارای لطیف ترین روح در میان پیامبران و بالاترین مقام علمی بود آزار و اذیت دیگران بیشتر روحیه ایشان را آزار می داد و روحیه ایشان را کدر می کرد.
2. از آنجا که پیامبر(ص) دلسوزترین پیامبران برای هدایت مردم بود تحمل کفر و شرک و فسق برخی مردم برای پیامبر(ص) بسیار سنگین بود. تا آنجا که خداوند فرمود: « ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى ؛ قرآن را بر تو نازل نکردیم تا به رنج افتى».(طه، آیه 1 و 2)
3. از آنجا که پیامبر(ص) شدیدترین ارتباط را با خدای متعال داشت تا آنجا که به مقام معراج رسید. ناهنجاری دیگران، ایشان را از مقام وصل خاص جدا می کرد و تحمل هجران برای ایشان بسی گران بود.
4. علاوه بر این ، پیامبر(ص) به جهت اتصال به علم غیب خدا از حوادث آینده بر اهل بیت و امامان(ع) و مردم تا قیامت خبر داشت و علم به حوادث و ظلم دشمنان در آینده برای پیامبر(ص) بسیار آزار دهنده بود.
مجموعه عوامل فوق از پیامبر(ص) شخیص ساخته بود که امتحانات سختی را تحمل کرده و مقام اشرف مخلوقات را دارا شده است.
2. از آنجا که پیامبر(ص) دلسوزترین پیامبران برای هدایت مردم بود تحمل کفر و شرک و فسق برخی مردم برای پیامبر(ص) بسیار سنگین بود. تا آنجا که خداوند فرمود: « ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى ؛ قرآن را بر تو نازل نکردیم تا به رنج افتى».(طه، آیه 1 و 2)
3. از آنجا که پیامبر(ص) شدیدترین ارتباط را با خدای متعال داشت تا آنجا که به مقام معراج رسید. ناهنجاری دیگران، ایشان را از مقام وصل خاص جدا می کرد و تحمل هجران برای ایشان بسی گران بود.
4. علاوه بر این ، پیامبر(ص) به جهت اتصال به علم غیب خدا از حوادث آینده بر اهل بیت و امامان(ع) و مردم تا قیامت خبر داشت و علم به حوادث و ظلم دشمنان در آینده برای پیامبر(ص) بسیار آزار دهنده بود.
مجموعه عوامل فوق از پیامبر(ص) شخیص ساخته بود که امتحانات سختی را تحمل کرده و مقام اشرف مخلوقات را دارا شده است.