در آیه 4 سوره نساء فضای بحث در ازدواج دائم است که از مهریه به عنوان صداق نام برده که به صداقت و راستی در بیمان ازدواج اشاره ضمنی دارد واز حیث محتوی بار معنوی بیشتری نسبت به کلمه اجورهن دارد کلمه اجورهن که در آیه 24 سوره نساء آمده تنها به اجر مالی ازدواج اشاره دارد که فضای بحث در ازدواج موقت است
بدون شک مراد از «استمتاع» در آیه یاد شده، نکاح موقت (متعه) است و به اتفاق همه مسلمان ها ـ اعم از شیعه و سنی ـ نکاح موقت در عصر پیامبر(ص) شایع بوده است. مفسران از صحابه و تابعین (مانند: ابن عباس، ابن مسعود، ابی بن کعب، قتاده، مجاهد، ابن جبیر) و نیز در مذهب اهل بیت، جملگی در مورد دلالت آیه بر ازدواج موقت اتفاق نظر دارند. البته برخی از اهل سنت، نکاح متعه را از احکامی می دانند که نسخ شده است؛ ولی دیدگاه فقه شیعه همان است که گفته شد.
اما کلمه مهریه در فارسی شامل هر دو مورد میشود
بدون شک مراد از «استمتاع» در آیه یاد شده، نکاح موقت (متعه) است و به اتفاق همه مسلمان ها ـ اعم از شیعه و سنی ـ نکاح موقت در عصر پیامبر(ص) شایع بوده است. مفسران از صحابه و تابعین (مانند: ابن عباس، ابن مسعود، ابی بن کعب، قتاده، مجاهد، ابن جبیر) و نیز در مذهب اهل بیت، جملگی در مورد دلالت آیه بر ازدواج موقت اتفاق نظر دارند. البته برخی از اهل سنت، نکاح متعه را از احکامی می دانند که نسخ شده است؛ ولی دیدگاه فقه شیعه همان است که گفته شد.
اما کلمه مهریه در فارسی شامل هر دو مورد میشود